Den
värld, i hvilken vi lefva, är icke af evighet.
Den har haft en början och skall få ett slut. Det
har varit en tidernas morgon. Då
»fanns
ej sand, ej sjö,
ej svala böljor,
jord var icke,
ej himmel där ofvan»,
men
rymden fanns, ett tomt ofantligt svalg - Ginnungagap.
Och
en trefald af krafter fanns, som inträdde i Ginnungagap
och verkade där: kölden, värmen och den skapande
visdomen.
De uppstego ur källor af okändt ursprung.
Norr
om Ginnungagap upprann köldens källa, Hvergelmer,
och inhöljde rymden åt detta håll i frostiga
töcken. Den nejden kallas därför Nifelheim
(töckenvärlden).
Söder
om Ginnungagap upprann värmens källa, som sedan blifvit
kallad Urds. Mellan dem båda, midt under Ginnungagap,
upprann den skapande visdomens källa, om hvilken blifvit
sagdt, att hennes djup är sådant, att icke ens Odens
tanke kan mäta det. Den källan blef sedan kallad Mimers.
Ur Hvergelmer brusade dimsvepta köldvågor in i Ginnungagap
och mötte där värmeböljorna från söder.
Genom deras strid och blandning uppstodo de grundämnen,
af hvilka den första världen bildades.
I
rymdens afgrund, där den skapande visdomens källa
upprinner, låg fröet till Yggdrasil, världsträdet.
Det spirade och sände ut rötter genom de tre krafternas
källor, och dess sammanflätade oräkneliga rottrådar
vordo
stommen till den grund, hvarpå underjorden hvilar. Under
långa världsåldrar lyfte sig trädets stam
allt högre och sköt grenknippor öfver hvarandra,
på hvilka de olika världarna, allt eftersom de skapades,
fingo sina underlag.
För mänskliga ögon är Yggdrasil osynligt.
Det kallas äfven Mimerträdet.
Tillbaka
URVARELSERNA
Skaparkraften
ur visdomskällan genomträngde grundämnena och
ur deras jäsning uppkom ett lefvande väsen, urkon
Audumla. Hon närde sig af de lifsfrön, som
i grundämnena förefunnos, och frigjorde ur deras stelnade
föreningar en i dem dold gudomlig lifsform.
Detta tillgick så, att när Audumla slickade deras
rimfrost och sälta, framkom så småningom, likasom
löst af hennes tunga, en mänsklig skepnad ur den steniga
grunden; den var skön att skåda och af väldig
storlek.
En gudomsande
bodde i honom, och han vardt stamfader till de gudar, som intill
denna tidsålders slut styra och skydda människornas
värld. Denne, den äldste af tidehvarfvens gudar, hette
Bure och blef fader
till Bur och farfader
till Oden och hans
bröder.
Men
det uppkom i urvärlden ännu en varelse: den ofantlige
jätten Ymer. Etterdroppar, som utslungades af Hvergelmers
köldvågor, samlade sig, växte och vordo till
honom.
Med fyra munnar sög han fyra mjölkströmmar ur
Audumlas spenar. De närde honom med lifsfrön af olika
art, hvilka gjorde honom till fader åt olika ätter,
framspirande ur olika lemmar af hans kropp.
Så fram växte under hans vänstra arm man och
mö, från hvilka en vacker och gudavänlig jätteätt
har kommit; men hans fötter födde med hvarandra de
fördärflige rimtursarnes fader Trudgelmer,
ett vidunder med tre hufvuden. Trudgelmer födde - likasom
sin fader utan kvinna - sonen Bergelmer.
Bland
de ädla väsen, som härstamma från Ymer,
äro den vise Mimer och hans syster Beisla,
samt de tre ödesdiserna, systrarna Urd, Verdande
och Skuld de förnämsta.
Tillbaka
UNDERJORDEN.
BURS SÖNER. URTIDSKONSTNÄRERNA.
ODENS
SJÄLFUPPOFFRING.
Underjorden
är den äldsta delen af skapelsen och var bebodd och
smyckad, långt innan jorden inrättades till bostad
åt människosläktet, ja, innan Asgård
vardt bebyggdt af asagudarne.
Underjorden
består af två mycket olika områden, åtskilda
af en hög bergskedja med stupande väggar.
Bergskedjan kallas Nidafjället. Norr om henne ligger
det dystra, kalla, gyttjiga och töckenhöljda Nifelhel,
där förut Nifelheim var i Kaos. Uppe på fjällslätten
återfinnes källan Hvergelmer, ur hvilken en mängd
floder strömma ned mot norr och söder.
Söder
om Nidafjället utbreder sig ett land af obeskriflig härlighet
med blomsterfält och lundar, aldrig härjade af frost
och vinter. Detta land delas i två riken, Mimers rike
och ödesdisernas. Mimers är beläget öfver
det forna Ginnungagap, rundt omkring den skapande visdomens
källa, som i honom fick sin vårdare och väktare.
Det
andra riket är beläget kring värmekällan,
och denna har fått till sina väktare de tre nornorna
eller ödesdiserna, Urd och hennes systrar.
Tillsammans
kallas Mimers och Urds riken för Hel. Underjorden
utgöres således af Hel och Nifelhel.
Midt
öfver underjorden hvilar på Yggdrasils grenar
jordens skifva. Men det dröjde länge, innan hon blef
till en värld, beboelig för människor. Der dvaldes
under långa tidsåldrar jätten Ymer och hans
fötters flerhöfdade barn. Det var en värld uppfylld
af vanskapliga och vilda jätteväsen.
Medan
det såg så ut på jordens yta, bodde i underjordens
evigt gröna riken de äldste gudarne fredligt och lyckligt
tillsammans med Mimer,
ödesdiserna och andra medlemmar af samma ädla jättesläkt.
Bures son Bur vardt där gift med Mimers syster Beisla,
som födde med honom tre söner. Den äldste af
de tre är Oden,
känd äfven under många andra namn. Han blef
stamfader för
asarnes gudasläkt.
Den andre är den milde Höner,
känd äfven under namnet Vec. Den tredje är Lodur,
»uppflammaren», som äfven kallas Vile. Höner
och Lodur blefvo stamfäder för vanernas gudasläkt.
Mimer,
väktaren vid den skapande visdomens källa, drack hvarje
morgon af dess kraft- och kunskapsförlänande mjöd,
den dyrbaraste och ljufvaste saften i skapelsen, och begåfvades
därigenom med danareförmåga och djup visdom.
Han födde sju söner, som fingo åtnjuta samma
dryck och blefvo, likasom fadern och i faderns tjänst,
personliga skaparkrafter, naturverkmästare och
storsmeder, som smidde gräs och örter och underbara
smycken af eld eller guld eller andra grundämnen.
Det var af ödet bestämdt, att Oden och hans ättlingar
icke skulle stanna i underjorden; de voro utsedde att behärska
världar där ofvanför.
Oden
uppsteg i världsträdet för att från dess
höjd öfverskåda de riken, som blifvit honom
tilldelade, och han såg, huru jordens rund innehades af
den vanskaplige Ymer och dennes fötters ohyggliga afkomma.
Ung och oerfaren var Oden ännu, och han kände, att
han af egen kraft ej förmådde rensa jorden från
dessa vidunder och uppfylla de andra plikter, hvilka väntade
honom som världars styresman.
En
dryck ur visdomskällan kunde förhjälpa honom
härtill; men Mimer,
källans djupsinnige väktare, vägrade honom drycken,
innan han bevisat sig den värdig genom själfuppoifring.
Då
gaf Oden sig själf till offer åt sin lifsuppgift.
Nio dygn dvaldes han i det vindfarna trädet utan
föda och dryck, sårad med spjut, offrad åt
Oden, offrad åt sig själf, blickande nedåt,
bedjande under tårar om den styrka han saknade, och lyssnande
till den runo-sång, som förnams ur djupet, tills
han vanmäktig nedsjönk ur Yggdrasils krona.
Då gaf honom Mimer den efterlängtade drycken och
lärde honom nio underbart verkande sånger. Och Odens
krafter utvecklade sig sedan rikligen; han vardt stor i kunskap
och skaparemakt.
Tillbaka
RIMTURSARNES
UNDERGÅNG. VAKTEN VID HVERGELMER.
Nu kände han sig i stånd att utföra det verk
han hade i sinnet: att befria jorden från urgiganterna.
Hans bröder Höner och Lodur förenade sig med
honom till företagets fullgörande. De dödade
Ymer genom att öppna hans halsådror. Ur såret
frambrusade en blodström, som växte till ett haf,
hvari urjättens vanskapliga och onda afföda drunknade.
Tillintetgjorda
vordo dessa vidunder, rimtursarne, likväl icke. Döden
tillintetgör intet. Deras själar fortlefde och nedstego
till underjorden. Där funno de, norr om Nidafjället,
i Nifelhel, ett land, som med sitt mörker, sina frostiga
dimmor och stinkande träsk anstod dem. Där byggde
de sig en sal och vordo under tidernas lopp farliga grannar
till Mimers rike.
Till
rimtursarnes släkt höra sjukdomsandarne. De bo i Nifelhel,
äfven de.
Bland dem äro tramarne (onda vättar), Morn
(själavåndan), Tope (vanvettet), Ope
(den skakande gråten) och Otåle (den rastlösa
oron).
Till skydd mot rimtursarne uppställde gudarne och Mimer
en vakt vid Hvergelmers källa på gränsen mot
Nifelhel. Till höfdingar för vakten utvaldes alfen
Ivalde och hans tre söner, sedan de svurit gudarne
trohetsed. Ivaldes
söner voro tappre stridsmän och skicklige konstnärer,
som af Mimer själf fått lära smideskonstens
hemligheter.
En af de tre, Valand (Völund), var i synnerhet en
utmärkt verkmästare, jämförlig med den ypperste
smeden bland Mimers söner, Sindre. Valands bröder
hette Egil och Slagfinn. De voro förträfflige
hågskyttar och skidlöpare.
Tillbaka
VÄRLDSSKAPELSEN
FORTSÄTTES.
Ur det blodhaf, som betäckte jorden, lyfte Oden och hans
bröder de inunder liggande grunderna så, att i midten
uppstod det land, som kallas Midgard, och på randen
af jordskifvan det land, hvars norra och östra delar heta
Jotunheim. Mellan Midgard och Jotunheim ligger en bred bottenfördjupning,
hvari blodböljorna samlade sig och bildade det kring Midgard
på alla sidor sig utbredande hafvet.
De
fördränkte urgiganterna hade icke alla varit af samma
vanskaplighet. Denna hade minskats med hvarje släkte. Bland
Bergelmers barn och barnbarn funnos äfven sådana,
som voro välskapade och syntes mindre vilda än deras
fäder.
Mot
desse yngre jättar visade sig Oden miskundsam och lät
dem rädda sig ur böljorna upp på kusten af Jotunheim,
som de och deras afkomlingar därefter bebyggde.
En af dem var jättemön Gullveig. För henne fingo
gudinnorna vänskap. En annan var jätteynglingen Loke,
till hvilken Oden fann välbehag, emedan han var vacker,
snarfyndig, kvick och munter. Gudarne anade icke, huru farliga
vänner Gullveig och Loke voro.
Ymers lemmar blefvo byggnadsämnen till världsskapelsens
fortsättande. Men därtill kräfdes många
och flitiga händer. Då samlade sig de äldste
höghelige gudarne och Mimer och de andre naturverkmästarne
till möten och satte sig å tingsstolar och rådgjorde
såväl om byggnadsplanen som om många och goda
arbetares anskaffande.
Och vordo de enige därom, att Mimer skulle vara höfdingen
för alla dessa, samt att han med bistånd af eldväsendet
Durin, som äfven kallas Surt, skulle gifva
tillvara åt en skara svartalfer och dvärgar, som
hade att biträda vid arbetets utförande. Så
skedde äfven.
De
lifsfrön, ur hvilka Mimer och Durin med sin skaparekonst
framkallade dvärgarnes och svartalfernas slöjdskickliga
släkten, förefunnos i Ymers blod och lemmar. Mimer
skapade dvärgarne; Durin-Surt skapade svartalferna, som
därför kallas hans söner.
Och
nu vardt en liflig verksamhet på underjordens Idaslätter.
Gudar och urtidskonstnärer, dvärgar och svartalfer
byggde ässjor samt smidde och slöjdade de verktyg,
som till arbetets fullbordande erfordrades, och de konstverk
och smycken, med hvilka skapelsen skulle prydas. Enligt den
rådgärd för världsinrättningen, hvarom
gudarne och naturverkmästarne blifvit enige, skulle en
himmel hvälfva sig öfver världsalltet, och under
honom skulle dag och natt, sol och måne vandra i fastställd
ordning utstakade banor för att mäta tiden och fördela
den mellan verksamhet och hvila. Himlahvalfvet gjordes af Ymers
hufvudskål och af hans hjärna de stormmoln, som drifva
därunder.
Mimer
hade en dotter Natt, mörk till hyn men skön
till dragen och huld till lynnet, värdig att varda hvad
hon blef: gudars moder. Med morgonrodnadsalfen Delling,
som är höfding i östra delen af Mimers rike,
födde hon sonen Dag, som blef ljusalfernas stamfader.
Åt Natt och Dag gjorde urtidskonstnärerna charer
(praktvagnar), ty det var på makternas tingsplats
beslutadt, att den mörka Mimerdottern och hennes ljuse,
fagre son skulle skiftevis fara genom underjordens östra
hästdörrar upp på himmelen och återvända
genom dess portar i väster, där aftonrodnadens herre,
Billing, fick sig land anvisadt.
Dags
char infattades med ädelstenar. Hans häst heter Skinfaxe
(»den med skinande mank»). Natts häst heter
Rimfaxe (»den med rim-mank»).
Om dagen betar han underjordsfältens gräs, beströdt
med honungsdagg, som faller från Yggdrasils nedersta,
rikt lummiga grenknippa. Fördenskull tuggar han under färden
en fradga, som, när den om morgonen droppar från
hans mule, blir till en äringsgifvande dagg, befruktande
jordens dalar.
Med
Lodur hade Natt två sköna barn, Måne
och Sol, om hvilka var å makternas rådstämma
beslutadt, att de skulle föra öfver himmelen de af
eld och guld smidda charer, som tillverkats i underjordssmedjorna
för att lysa världen.
Sinnrika
inrättningar voro af urtidskonstnärerna uppfunna för
att skydda soldisen, när hon åker, mot charens brännande
strålar, och för att svalka hästarne, som draga
den. Soldisens skydd är en vid charen fästad sköld,
som heter Svalin. Fölle han bort, skulle soldisen
förbrännas och charen från sin väg störta
ned mot jorden och antända den.
Å hästarnes remtyg är under deras bogar fästad
en inrättning, som blåser svalka öfver dem.
Hästarna heta Arvak (»den tidigt vakne»)
och Allsvinn (»den mycket raske»). På
Arvaks öron och Allsvinns hofvar ristade naturverkmästarne
goda runor.
Af Ymers benbyggnad bildade makterna jordens berg. Af hans kött,
som var mättadt med Audumlas närings rika safter,
beslöt man göra fruktbärande mull och utbreda
den öfver Midgards kala stenmarker.
Tillbaka
VÄRLDSKVARNEN.
För detta ändamål - och äfven för
andra - byggde urtidskonstnärerna en ofantlig kvarn, Grotte.
»Skärens kvarn», »stormarnes kvarn»
kallas hon äfven.
Dess bjälklag restes i underjorden på Nidafjället
rundt omkring källan Hvergelmer, som är moderkällan
till alla världens vatten, till underjordens, jordens och
himmelens.
Från
Hvergelmer komma de, och dit, efter fullbordadt kretslopp, återvända
de. Medels en från hafvets botten genom jorden gående
ränna underhålles den ständiga förbindelsen
mellan Hvergelmer och oceanen. Under denna ränna lades
kvarnstenarne på sitt bjälklag så, att den
rörlige stenens öga står midt öfver källan.
Genom kvarnstensögat brusa fördenskull vattnen till
och från Hvergelmer.
Ebb
uppkommer i hafvet, när vattnen nedstörta genom kvarnstensögat;
flod i hafvet uppkommer, när vattnen genom samma öppning
stötas upp igen. Den kringgående kvarnstenen förorsakar
den af seglare fruktade malströmmen, en hvirfvel i oceanen,
som pilsnabbt suger skeppen till sig och drager dem ned i djupet,
stundom äfven slungar dem ur djupet tillbaka.
Grottes rörliga kvarnsten kringvrides af nio jättekvinnor,
som vandra utefter jordens rand och skjuta kvarnens ofantliga
vridstång framför sig. På denna kvarn lades
Ymers lemmar och maldes. Det slags mjöl, som däraf
uppkom, var den mull och sand, som hafvet allt sedan för
till kusterna af Midgård, och hvarmed vikarna och strandbräddarna
uppgrundas för att förr eller senare varda grönskande
fält.
Af Ymers kött skapades de äldsta lagren af mull, de
som betäckte Midgårds stengrund, när Oden ock
hans bröder upplyfte dem ur Ymers blod. Mullen är
bördig, emedan den härleder sig ifrån Audumlas
mjölk, och sålunda kunde Midgard betäckas med
växtlighet.
Detta
skedde, då soldisen på sin char för första
gången körde upp på den nyskapade himmelen
och böljde jorden i välgörande strålars
ljus. Då spirade örter ur mullen, och efter hand
fick jorden skogarnes och blomsterfältens gröna skrud
och vardt sådan, att den längre fram kunde bebos
af människor.
Såsom bostad för vårt släkte kallas Midgård
dess »sal», dess »hus», byggdt åt
oss af Burs söner,
»de
som det härliga
Midgard skapat;
sol sken sunnan
å »salens» stenar;
då vardt grunden grodd
med gröna örter».
Tillbaka
Till
kvarnens vårdare utsågo gudarne två af sin
krets, vanaguden Fröj,
skördarnes herre, fruktbarhetens beskyddare, samt Lodur,
»uppflammaren». Å Fröjs vägnar ombesörjes
mälden af hans tjänare Byggver
och Bejla.
Lodur
öfvervakar kvarnens regelmässiga gång, och under
honom stå de nio jättekvinnor, som skjuta framför
sig kvarnens vridstång. Lodur kallas fördenskull
äfven Mundelföre (»han som låter
kringföra vridstången»). Sedan
Ymers kött blifvit förvandladt till mull, kom ordningen
till Trudgelmers och därefter till Bergelmers. Det är
Bergelmers lemmar, som i vår nuvarande tidsålder
malas af världskvarnen.
En
af den yngre jättesläktens äldre män, den
mångkunnige Vaftrudner, sade i en visdomstäflan,
som han hade med Oden, att han minns, när Bergelmer lades
å kvarnen - det var hans äldsta minne; men Trudgelmer
och Ymer minns han icke. Dem hade han blott hört omtalas.
Kvarnen
tjänar äfven ett annat ändamål. Med hennes
vridstång kringföres ej endast hennes rörliga
sten, utan äfven stjärnehvalfvet. Det är stjärnehvalfvets
rörelse, som Lodur, Månes och Sols fader, har att
öfvervaka.
Ännu ett annat och mycket viktigt ändamål har
världskvarnen uppfyllt. Hon är den heliga, med hemlighetsfulla
krafter begåfvade gnideldens upphof.
Eld
hade funnits dessförinnan och alltifrån begynnelsen;
men elden är af många slag, och den renaste och förträffligaste
uppkom icke, förrän Grottes stenar gnedos mot hvarandra.
Ditintills hade denna rena eld varit fördold i grundämnena
utan att visa sig för gudarnes ögon; men nu framlockades
han af gnidningen.
Och i och med honom framföddes underbart den gud, som är
den heliga elden personliggjord, nämligen »den hvitaste»,
den mest skinande af gudar, Heimdall.
Han föddes i skepnaden af ett det skönaste barn. Hans
öden som barn och yngling skola sedan omtalas.
Han kallas son af nio mödrar, emedan de nio jättekvinnor,
som draga världskvarnen, frambringade honom genom sitt
arbete med vridstången, som således var världens
första eldborr.
Tillbaka
VÄRLDSSKAPELSEN
FULLBORDAS.
Det var bestämdt, att Oden och hans ättlingar, asagudarne,
skulle äga rike och borgar i den öfversta grenknippan
af Yggdrasil, medan vanagudarne skulle fortfarande bebygga underjorden.
Denna bestämmelse hade sin grund i de båda gudasläkternas
olika skaplynne. Oden var född med krigisk håg och
lust för ingripande, äfventyrliga och kraftansträngande
gärningar, och detta hans lynne öfvergick också
på hans ättlingar, som alla, äfven den milde
Balder, voro burne
till strids- och segergudar.
Dagar kunde komma, när världsbyggnaden hotades af
förstörelsens makter, och det vore då nödigt
att i Yggdrasils höga krona, med utsikt åt alla håll,
hvarifrån fara vore att vänta, äga en världsbeskyddande
vakt af slagfärdige hjältegudar.
Fördenskull
beslöto makterna att uppe i Yggdrasil, högt öfver
den väg, som Måne på sina rundresor i rymden
färdas, grundlägga och ordnaden värld, som efter
sina bebyggare kallas Asgard.
Vanagudarne, den blide Höners
släkt, äro äfven sin fader like och hafva hans
håg för fredlig verksamhet. Deras kall är att
upprätthålla den regelmässiga, lagstadgade gången
af världsförloppet; asarnes är att försvara
den mot fiender. Däri ligger den egentliga skillnaden mellan
dessa gudasläkters uppgifter.
Det
är fördenskull vanagudar, som ombesörja stjärnehimmelens
och tidvattnets regelbundna rörelser, samt det jämna
mellan år, måneskiften, natt och dag fördelade
tidsförloppet.
Det är vanagudar, som sörja för såddens
framgång och lycklig årsväxt, och det är
de, som med kärlekshand knyta man vid kvinna och tillse,
att till släktenas kedja fogas länk efter länk.
Men där ett kraftigt ingripande till skydd och värn
är behöfligt, där uppträda asagudarne. Dock
visa äfven vanagudarne bjältemod, när det fordras.
Eftersom
nu asarne borde hafva bostäder sådana, att de från
dem kunde öfverskåda och försvara världen,
så gällde det att skapa det högt belägna
Asgard och en säker förbindelseled mellan Asgard och
underjorden. Urtidskonstnärerna byggde fördenskull
bron Bifrost, som från norr till söder heskrifver
en stor båge genom rymden.
Bifrosts
ene broände är lagd på den nordliga randen af
underjorden; den andre på den sydliga. Från dessa
sina brohufvuden, som äro väl befästade och förskansade
och tecknade med skyddsrunor, går Bifrost förbi jordskifvans
rand och utanför densamma upp till Yggdrasils högsta
grenknippa, hvari Asgards mark med sina gyllne lundar hvilar.
Här
uppe byggde urtidskonstnärerna Valhalls oerhördt stora
och praktfulla sal åt Oden, samt vidsträckta och
härliga borgar äfven åt de andre asagudarne.
Till
Valhall hör ett utkikstorn, Lidskjalf, hvarifrån
asarne hafva utsikt öfver Midgard och Jotunheim och öfver
underjordens randbälte, ty underjordens skifva är
mycket större än jordens och skjuter på alla
sidor långt fram om henne ut i världsrymden.
Underjordens randbälte ligger fördenskull under öppen
himmel. Det är på det bältet vanagudarne och
alferna bo, vanerna på den västra sidan, alferna
på den östra.
Tillbaka
Underjorden
kallas också Jormungrund (storgrunden), emedan
hon är större än jorden, som, sedd från
Lidskjalf, skymmer endast hennes mellersta del. Men hvad i den
skymda delen försiggår, får Oden veta genom
sina kloka korpar, Hugin och Munin, som dagligen flyga
öfver Jormungrund.
Bron
Bifrost är för gudarne behöflig. Väl äga
de hästar, hvilka kunna simma igenom lufthafvet, som är
»gudarnes fjärd»; men en häst simmar ej
så snabbt och ledigt som han springer, och lufthafvets
bredd är stor och dess strömningar starka. Fördenskull
begagna sig gudarne dagligen af den märkvärdiga bron.
Öfver
Asgard utbreder Yggdrasil på ett för gudarne synligt
sätt sina öfversta bladrika grenar, behängda
med frukter, hvilkas beskaffenhet längre fram skall omtalas.
Än högre upp är det ställe i världsrymden,
där himmelens alla vatten utdunstningarna från hafvet
och sjöarne och från Yggdrasils krona samla sig.
Vattnen, medan de befinna sig därstädes, äro
mättade med ett ämne, som kallas vaferämne eller
»svart skräckglans» och är detsamma som
ger åt åskmolnen deras mörka metalliska färg.
Det kan antändas och blir då till snabba
fladdrande sicksacklågor, som träffa sitt mål
med medveten säkerhet.
Stället,
där de vaferladdade vattnen samlas, kallas Eiktyrner,
»ekstingaren», emedan de därifrån utgående
åskmolnens blixtar ofta slå ned i Midgards ekar.
Från Eiktyrner nedbrusar en älf, som med sina vaferutdunstande
böljor slår en skyddande gördel kring Asgard.
Om vaferdimmorna öfver älfven antändas, liknar
den en hvirflande eldflod. Öfver älfven leder en fallbrygga
till den
underbara Asgardsporten, ett af urtidskonstnärernas mästerverk.
Högst i världsträdet dväljes den guldglänsande
hanen Gullenkamme, ett vartecken af asagudarnes vaksamhet
och vård om världens trygghet.