|
Asige
en dryg mil öster om Falkenberg
tronar sedan kanske 3.000 år tillbaka fyra stora
parställda stenar där de högsta är
fyra meter höga. |
Monumentet är beläget alldeles invid vägen
strax norr om Asige 1100-talskyrka. Namnet Asige anses betyda
Asarnas eke, påvisande att här fordom
funnits en helig lund. Närmare kyrkan står ytterligare
tre stenar, rester efter vad som sägs ha ingått
i en 60-70 m lång gata av resta stenar. Söder
om kyrkan finns flera stora gravhögar.
Frågan
är om de fyra stenarna är de enda som funnits
på platsen. Man lär ha funderat över huruvida
Hagbards stenar kan ha haft någon gemensam nämnare
med Stonehenge
i England, och huruvida det en gång kan ha legat
horisontella överliggare på de resta stenarna,
fast det är nog mindre troligt.
Tillbaka
Koncentriska
cirklar förekom under bronsåldern över
stora delar av Europa
och anses ha använts i samband med en dyrkan av solen.
Ristningar
på bautastenar är sällsynta - jmfr stenen
i Hjälmseryd.
|
|
De
västra stenarna som står alldeles invid
vägen är försedda med ett stort antal
skålgropar.
På
en av dessa stenars nordsida finns förutom
många skålgropar även rännor
och en ring som är 30 cm i diameter.
Ristningarna
är dock mycket svåra att se.
Bild
från en skylt på platsen
|
Tillbaka
Hagbards
galge
Det
är de här båda stenarna mellan vilka vikingen
Hagbard
skall ha hängts som kallas för Hagbards galge
De
båda stenarna som kallas för Hagbards galge
är belägna på en ganska stor rektangulär
förhöjning som ursprungligen tros ha varit rund.
Den östligt belägna stenen har ett avvikande
utseende, mer trekantig än sina mer långsmala
kamrater - varför, kan man undra. En
liknande sten finns även på gravfältet
i Vårgårda.
Den
trekantiga stenen bär grunda och svårligen
upptäckbara skepp varav det ena har en sol till akterstäv.
Enligt en skylt på platsen kan man vid midsommar
från en punkt framför de båda stenarna
se solen gå upp vid Kungsberget rakt bakom solristningsstenen
samtidigt som skeppsristningen på den högra
stenen ser ut att visa hur solen dras dras vidare från
solnedgång mot soluppgång.
Stenarna
står i centrum av en rektangulär förhöjning
En
storleksjämförelse människa - stenar
Tillbaka
Signe
bränner sig tillsammans med sina tärnor
|
|
Sägnen
från Asige om Hagbards galge förtäljer
att vikingen Hagbard från Trondheim
gett sig ut på vikingatåg. Nere i Västerhavets
vatten möts han av en stor flotta under ledning
av kung Sigvard av Asige. De båda vikingarna
drabbar samman, men slaget står oavgjort och
fred sluts.
Sigvard bjuder hem Hagbard som då möter
dennes dotter, den vackra Signe. De blir kära,
men på grund av den fiendskap som sedan länge
funnits mellan respektive släkter kan de inte
gifta sig. Hagbard tar på sig en förklädnad
och lyckas ta sig in till Signe, men de överraskas
av hennes båda bröder varvid Hagbard grips.
Vid tinget i Asige döms han till döden. |
De
båda älskande beslöt att de ville dö
tillsammans, men för att pröva Signes trohet bad
Hagbard att hans mantel först skulle hissas upp i galgen.
Så skedde, och när Signe på avstånd
trodde sig se Hagbard hänga i galgen tog hon sitt liv
genom att bränna sig inne tillsammans med några
tärnor. Då Hagbard såg röken från
slottet kunde han dö lugnt.
Signes
föräldrar ser förfärade på då
branden som tar Signes liv bryter ut, och när drottningens
häst trampar i mjuk sand bryter en källa fram.
De namnger snabbt källan efter Signe för att
inte någon skulle kunna
hedra Hagbard med den. Källan är belägen
en bit söder om Asige kyrka.
Hagbards
far kom senare att hämnas sin son genom att bränna
kungaborgen.
Uppe på det närbelägna berget Kungsbjär
finns resterna efter en fornborg, kanske att Asigekungen
Sigvard verkligen bodde där...? Borgen står
på en karta från 1750-talet som Sigers borg.
Sägnen
finns spridd över hela Norden, men Asige
är den enda plats där man finner namn från
berättelsen. Danskarna menar att Hagbard var dansk
och hette Habor, att Sigvard hette Sivar och att Signe
hette Signhild.
Historien
om Hagbard och Signe omnämns av Saxo
Grammaticus på 1200-talet, men även isländska
och norska skalder har sedan 800-talet nämnt kärleksparet,
om än i korta ordalag.
Längre
tillbaka menas folket hallin ha regerat här
medan folket fervir tros ha bott norr om Tvååkertrakten
och upp mot trakten av Kållered - se Fjärås.
Några
storhögar utmed vägen söder om Asige kyrka
Tillbaka
Särestad
Hagbards
kulle i Särestad, 35 m i diameter och inte arkeologiskt
undersökt
I
Särestad som ligger någon dryg halvmil nordväst
om Asige finns ett gravfält med
stensättningar, en treudd, ett 40-tal resta stenar
och ett tiotal högar. Högst och störst
av dem alla är Hagbards kulle som har en höjd
av fem meter och en diameter på 35 meter.
Några
av de (kvarvarande) fyrtiotalet stenar som finns i Särestad
Tillbaka
Öinge
Den
västra treudden i Öinge med en troligen kullfallen
sten i dess centrum
I
Öinge några km sydost om Asige
finns två av Sveriges största treuddar vilka
vardera har en sida av 33 m och en höjd av ca 0,7
m. och belägna ca 25 m från varandra. Vid den
västra treuddens mittparti ligger en meterhög
sten som troligen en gång varit rest.
Treuddarna
tror man tillkom under folkvandringstid
och är sannolikt gravar, men det finns forskare som
hävdar att denna fornlämningstyp även kan
ha utgjort kultplatser då talet tre är heligt.
I äldre arkeologisk litteratur har de tre armarna
satts i samband med de tre fornnordiska gudarna Oden,
Tor
och Frej.
Treudd
i Lyngstad i Sorunda, Södermanland
Källor:
Skylt på platsen
Falkenberg
Turist
|