|
en
1,7 meter höga Sparlösastenen
menas av en del
vara ristad på 700-talet medan andra menar
att den är från 800-talet. Stenen har |
två olika runalfabet
och är ungefär jämngammal med Rökstenen
i
Östergötland. Intressant är att den talar
om ett väldigt slag, vilket vet man inte, dessutom
nämner den Uppsala.
Namnen Alrik
och Erik förekommer i Snorres
Ynglingasaga.
Tillbaka
Sida
B:
gav
i gengäld. Då (?) satt fadern
i Uppsala (?),
fadern som
nätter och dagar.
Alrik lu(bi)r fruktade (?) ej (?) Öjuls
(troligen
står det ubsal, i vart fall inte inte Uppsala)
Tillbaka
Sida
C:
att Sigmar (alt. Segerfrejdad) heter (må kallas)
Eriks son
väldig strid (?) Efter Öjul
(är stenen rest?) och tyd runorna där, de
från gudarna stammande, som Alrik lubu ristade
Tillbaka
Sida
D:
Öjuls, Eriks son, gav, (likaså)
gav Alrik
Tillägget
längs övre högra kanten
enl. Nordisk familjebok redan 1917:
Gisle
gjorde (inskriften)
efter sin broder Gunnar
Källa
för texten:
Fotevikens
museum
Tillbaka
Sidorna
D och A
Run-
och bildstenen många år innan den fick sitt
alldeles egna hus att bo i år 1982
Första
gången Sparlösastenen blev känd var
efter en brand i kyrkan år 1684. Då man
höll på att reparera koret påträffades
stenen, men eftersom sten var dyrbar så klöv
man den på längden och byggde in de två
stenhalvorna i den södra korväggen igen...
Först år 1937 blev de utplockade av Hugo
Jungner, detta efter anvisningar från en gumma
på orten som hört berättelser om stenarna
i kyrkväggen.
Det
visade sig vara en av Sveriges märkligaste runstenar
man plockade fram, ristad med runor och figurer på
samtliga fyra sidor -
en beriden krigare med svärd i hand, hundar och
måhända en björn, vilddjur och fantastiska
fåglar, ett skepp med råsegel och styråra
och en byggnad i stavkonstruktion, inte otroligt att
det är ett tempel för gudarna
med en stor edsring på den stora dörren,
kanske liknande den med runor försedda edsringen
i Forsa i Hälsingland.
Runtexterna
på Sparlösastenen är enligt Ivar Lindquist
"ett religiöst dokument om en nordisk dyrkan
av suveränen, starkt erinrande om den gamla indoeuropeiska
kulten av konungen som bärare av tre gudomliga
funktioner: den magiska suveräniteten, krigarkraften
och fruktsamheten, alltså de tre egenskaper som
germanerna förenade i Odins
gestalt".
Svårdaterbar
Över
huvud taget är dateringar av runstenstexter ytterst
svåra att göra. Bilderna på Sparlösastenen
och främst skeppsbilden hjälper till att tidsmässigt
sätta denna sten bakåt i tid jämfört
med de flesta andra runstenar som anses vara ristade
under 1000-talet. Motsvarigheter till skeppet med sina
kraftigt uppsvängda stävar finns på
gotländska bildstenar från 700-talet.
Se
också Nolebystenen
i Fyrunga ca 15 km sydost från Sparlösa som
även den nämner runorna från gudarna.
*
* * *
Göttorpsån
som byter namn till Lannaån innan den rinner ut
i Dättern i Vänern
intill Ås kyrka
har en gren som rinner upp här i Sparlösa.
|