|
är
nedan följer med några tillägg
kungarna som omnämns i Snorres
Ynglingasaga och i den norske skalden Tjodolf från
Hvins Ynglingatal. |
Tjodolf
var hovskald hos Harald
Hårfager.
Ynglingaätten
(nedan) var svearnas gamla
kungaätt, enligt sägner stammande från
gudarna. I Ynglingasagan
som ingick i Heimskringla citerade Snorre efter varje
kung ur Tjodolfs Ynglingatal som inte längre finns
bevarad. Snorres ynglingasaga låg klar ca 1230.
Om
vilka svearna
var finns det olika åsikter, namnet Svealand dyker
dock inte upp förrän på 1400-talet.
Överhuvudtaget nämns faktiskt inte namet på
det land där svearna bodde. Var de kanske en folkstam
i Götaland?
För
norrmännen är Ynglingarna en verklig del av
historien medan man i Sverige fortfarande menar att
de hör till sagorna. Den främsta orsaken till
det är man inte kan finna bevis för att de
höll till i Gamla
Uppsala.
Munsöätten
som omnämns är den ätt som efterträdde
Ynglingaätten där Björn Järnsida
räknas som stamfader, och har ganska säkert
ingenting alls med Munsö
att göra.
Årtalen
som angives för kungarna kan halta - en hel del...
Tillbaka
Oden
föddes i Asgård som menas skall ha legat
vid mynningen till floden Don medan Snorre
hävdade att han kom från Tyrkland i Asien.
Snorre
skrev att Oden påbjöd att att varje man skulle
komma till Valhall med det han hade fått med sig
på gravbålet och att det han hade grävt
ner i jorden också skulle medföras. Ju högre
röken steg på himmelen desto högre plats
fick man i himlen, och ju mer eld, desto rikare blev
man. Askan efter bålet skulle bäras ut på
sjön eller grävas ner i jorden.
Till
minne av stormän skulle folket bygga en hög,
efter män med mannamod skulle man resa en sten.
Mot vintern skulle man blota
för att få ett gott år, på midvintern
för gröda, det tredje blotet skulle hållas
om sommaren, det var segerblot. I hela Svitjod gav man
Oden skatt, en penning för var näsa mot att
han värjde landet mot ofred.
Enligt
Snorre i hans yngre Edda var Oden en historiskt existerande
människa som från "Tyrkland" invandrat
till Svitjod och här blivit upphöjd till
gud efter sin död. Här
grundade han det andra Asgård - Fornsigtuna.
Oden gjorde sig till kung och grundade på så
sätt vår äldsta konungaätt - Ynglingaätten.
Tillsammans
med makan Frigg hade han barnen Balder,
Hermod,
Höner
och med Skade hade han Säming. Då Oden flyttade
till Norge kom Säming att bli stamfader för
den norska grenen av Ynglingaätten. Oden flyttade
dock snart tillbaka till Sverige där han sedan
dog i Gudhem.
Läs
mer om Oden på sidan om asarna.
Tillbaka
Njord eller Njärd
den rike från Vanaheim blev kung över
svearna efter Oden. Njord var en av vanerna, havets
och vädrets gud, far till Frej och Freja med sin
första hustru som också var hans syster.
Njords andra hustru var Skade, en jättinna som
avskydde att vara vid havet. Njord bodde på Noatun,
Skeppsgården i Asgård.
Tillbaka
Ynglingaätten
Frej,
Frö, Yngve Frej eller Fricco var en fruktbarhetsgud
i nordisk mytologi. Son till Njord, bror till Freja,
far till Fjölner med Gerd Gymesdotter. Efter Njords
död kallades han för drotten (hövdingen
eller kungen) över svearna.
Frej byggde ett stort hov i Uppsala
där han hade sitt huvudsäte till vilket han
lade allt sitt land och lösöre. Det var på
så sätt som Uppsala-rikedomen kom till, och
den har alltid hållt sig sedan dess, skrev Snorre.
Frej kallades även Yngve, ett hedersnamn i hans
ätt, och hans ättlingar blev därför
kallade Ynglingar varifrån benämningen Ynglingaätten
kommer.
Tillbaka
Fjölne
eller
Fjolner av Ynglingaätten var sveakung med egen
kungsgård. Han var son till Frej och Gerd Gymersdotter
och den förste av Ynglingaätten som inte gud-förklarades.
Fjolner
skall ha drunknat i ett jäskar fullt med öl
i vilket han berusad skall ha ramlat ner då han
gästade danerkungen Frode.
Tillbaka
Svegder,
Svegde eller Sveigder av Ynglingaätten var sveakung,
en son till Fjölne. Svegder reste ut i världen
för att söka Gudhem och efter Oden själv.
Han hamnade då bl.a. i Östra Svitjod där
han ska ha trollats in i en sten. Svegder var gift med
Vana av Vanhem och skall enligt Lilla
Rimkrönikan ha varit kung i Gjöthaland.
Man har menat att hans sten är en av Tredings
stenar vid Medelplana på Kinnekulles
västra sida.
Tillbaka
Vanlande
eller Vanland av Ynglingaätten var sveakung och
son till Svegder. Dödsreds av maran varefter han
brändes vid Skuta-ån och man satte bautastenar
efter honom. Vanlande var gift med Driva, en dotter
till Snjå den gamle (Snær gamli). "Gjöthaland
jag efter min fader ärvde" som Lilla Rimkrönikan
skrev om Vanlande.
Tillbaka
Visbur
av Ynglingaätten var sveakung och son till Vanlande
och Driva. Han gifte sig med en dotter till Aude (Öde)
den rike och gav henne i morgongåva tre storbyar
och en halsring av guld. De fick två söner,
Gisl och Öndur.
Men Visbur övergav henne för en annan och
då tog hon sönerna med sig hem till sin egen
far.
Visbur fick ännu en son med den nya kvinnan, Domalde.
När Visburs två första söner var
tolv och tretton år gamla for de till honom för
att hämta sin mors giftogods. Visbur vägrade
emellertid att lämna ut dem.
Då
sade de att guldhalsbandet skulle bli till bane för
den bäste mannen i hans ätt, varefter de for
hem igen och smidde planer för att mörda sin
far. En völva skulle hjälpa dem att sejda
men hon varnade dem att det skulle leda till att ättedråp
sedan alltid skulle följa i Ynglingarnas ätt.
Detta tyckte de emellertid var av föga intresse.
Så de samlade en här, red till Visbur och
brände honom inne - "glödhunden gnyende
bet envåldskungen i eldstadshöljet".
Lilla
Rimkrönikan skrev angående Visbur att "Efter
min fader jag Gjötha styrde".
Tillbaka
Domalde
av Ynglingaätten var sveakung under sent 200-tal,
och son till Visbur. Det var svält och nöd
under hans tid varför det blotades mycket för
att blidka gudarna. Första året offrades
oxar, andra året offrades människor.
Det tredje året samlades hövdingarna till
råd varvid det beslöts att man var tvungen
att offra kungen, vilket skedde. Tjodolf skrev att "de
svärdbärande blodade marken med sin drott".
Lilla
Rimkrönikan berättade å Domaldes vägnar
att "Gjöthaland jag efter min fader fick".
Kung
Domalde offras för att blidka gudarna
Tillbaka
Domar
levde på 300-talet, en son till Domalde.
Under hans år var det fred och god skörd.
Domar dog sotdöden i Uppsala
och brändes på åstranden vid Föresvallarna.
Domar var gift med Drott, en syster till Dan den storlåtne
som enligt traditionen var Danmarks förste kung,
deras far var kung Danp.
I
den isländska Rigstula står att Dan och Damp
ägde dyrbara salar och var skickliga i att rida
skepp, svinga sina svärd och att med dem öppna
sår.
Tillbaka
Dygve
eller
Digne var son till Domar
och Drott. Dog sotdöden. Egentligen den förste
av Ynglingaätten som tituleras kung, tidigare kallades
de drottnar (jmfr drottning). Envar
av dessa ättemän kallades alltid Yngve eller
Ynguni, men allesammans Ynglingar.
Tillbaka
Dag
den vise var son till Dygve och påstods
ha kunnat förstå fågelsång och
haft en tam sparv som flög med bud till honom.
Sparven dödades då den pickade korn på
en åker i Reidgotaland. Dag beslöt då
att hämnas och startade ett plundringståg
i Varva i Reidgotaland. När han var på väg
att bege sig därifrån med sitt skepp dödades
han av en verkträl som kom utspringande ur skogen
och kastade en hötjuga som träffade kung Dag
i huvudet så att han föll av hästen
och dog. Hans män vände sedan åter till
Svitjod.
Dygves
son Dag tog konungsdömet efter fadern; han var
så vis, att han förstod fågelspråket.
Han hade en sparv, som flög ömsom i flera
land och sade honom många tidender. En gång
flög sparven till byn Vörva i Redgotaland,
slog ned på en åker och åt. Åkerns
ägare kom dit, tog upp en sten och slog sparven
ihjäl.
Tillbaka
Agne Skialfarbonde
eller Skjafarbonde var av Skilfingaätt. Han hemförde
med våld sin brud Skjalf från Finnland,
en dotter till Frost. Men
under hemfärden lät Skjalf sina män hänga
den av ölrus sovande Agne i ett träd i hans
egen guldhalsring varefter han brändes på
plats. Detta skedde på en strandäng där
träden förr växte, och platsen kallades
därefter för Agnafit. Därefter rodde
Skjalf tillbaka till Finnland. Kanske har kung Agne
bott i Skialfum?
Agne
hängs vid Agnafit - Hugo Hamilton ca 1830
Skridfinnarna
bodde "norrut i gränslandet mellan sveoner
och nordmän". Namnet Finland på andra
sidan Östersjön dyker upp något längre
fram i historien, och på kartor först under
1700-talet. Namnet finn anses vara av keltiskt
ursprung och avsåg ett skogsland i Norden. Resor
som omnämns som att ha gått österut
till Finnland skall därför läsas
som sydöstra Norge eller de norra delarna av Dalsland
och västra Värmland.
Mitt på Värmlandsnäs ligger Finnestad.
I Tollesrud i Värmskogs socken någon mil
nordväst om Grums
har man funnit tre guldhalsringar, måhända
sådana som Agne bar...? Se dem på historiska.se
Tillbaka
Alrik
eller Alrek av Skilfingaätten var en son till Agne
Skialfarbonde och Dageid, en dotter till kung Dag den
mäktige, Daglingarnas ättefader.
Alrik regerade tillsammans med sin bror Erik. De
var mäktiga män, stora krigare och idrottskämpar
och de älskade att tävlingsrida mot varandra.
Men en gång efter en sådan ritt kom de aldrig
mer tillbaks. Man fann dem båda två med
huvudena sönderslagna. Man fann inga andra vapen
än deras hästbetsel och troligt är att
de slagit ihjäl varandra i en tvist om vem som
egentligen vann ritten. Under
flera hundra år fortsatte sedan tvisten bland
deras ättlingar om vem som egentligen vunnit. Slutligen
enades man om att det var Alrik.
Tillbaka
Erik
av Skilfingaätten var en son till Agne
Skialfarbonde. Han regerade tillsammans med sin
bror Alrik, och kanske är
det dessa båda kungar som omnämns på
runstenen i Sparlösa.
Namnet Erik tros kunna återföras på
det äldre Ainarikiar som betyder 'härskaren
framför andra' eller 'den synnerligen mäktige'.
Alrik
och Erik strider - Hugo Hamilton ca 1830
Tillbaka
Alf
av Skilfingaätten var en son till Alrik
och gift med Bera som betyder björnhona. Bera var
vackrare än alla andra kvinnor och även i
övrigt en fantastisk människa.
Alf kallades för Elfse och ska ha varit tystlåten,
maktsjuk och föga umgängessam. Tillsamman
med brodern Yngve tog han över Svitjod.
Tillbaka
Yngve
av Skilfingaätten regerade i Svitjod tillsammans
med sin halvbror Alf. Yngve var omtalad för att
vara en stor, stark och mycket segersäll härman,
vacker och en stor idrottsman, i drabbningar den bäste,
båd givmild och glad. Detta gjorde honom berömd
och att han fick många vänner.
Hans
broder Alf satt en höst hemma i Uppsala
då Yngve kom tillbaka från ett välgånget
vikingaföretag. Yngve satt gärna uppe och
drack öl
tillsammans med sina män medan Alf hellre gick
och lade sig. Hans vackra hustru Bera satt däremot
gärna uppe sent och samtalade med Yngve, något
som förargade Alf. Bera brukade då säga
till honom, att den som hade en make som Yngve, hon
kunde vara glad. Vilket inte gjorde Alf gladare.
En
kväll kom Alf in i hallen där Yngve och Bera
som vanligt satt i högsätet och samtalade.
Yngve hade sitt svärd liggande över knäna,
männen var mycket druckna och brydde sig inte om
kung Alf då han trädde in. Alf gick fram
till högsätet, drog det svärd han hade
gömt under kappan och stack det i sin broder. Yngve
sprang upp, fattade svärdet och gav Alf ett banehugg
varefter båda bröderna snart låg döda
på golvet. De höglades på Föresvallarna.
Tillbaka
Hugleik
(Ochilaik) var en son till Alf, och eftersom
Yngves söner ännu var barn var det Hugleik
som blev kung över svearna. Hugleik var ingen härman
utan satt stilla hemma i riket. Han var mycket rik,
och därtill snål. I sin hird hade han alla
slags lekare och spelemän som harposlagare, gigolekare
och fedlare liksom sejdmän och allsköns trollkunnigt
folk.
Vid
Alfs tid fanns det två mycket berömda sjökungar
som hette Hake och Hagbard vilka seglade med mycket
folk, ibland tillsammans, ibland själva. De hade
båda många kämpar med sig.
Kung Hake for med sin här till Svitjod mot Hugleik.
Hugleik samlade då en stor här, tolv kämpar
och bland dem Starkad den gamle. Till hans hjälp
kom också bröderna Svipdag och Geigad, båda
berömda och de största av kämpar, liksom
Hugleik var själv.
De möttes på Föresvallarna, striden
blev hård och kung Hugleiks män föll
bland de första. Då trängde kämparna
Svipdag och Geigad fram, men Hakes män gick emot
dem, sex mot en, och tog dem till fånga. Då
gick kung Hake in i sköldborgen och dräpte
Hugleik och hans båda söner. Därefter
flydde svearna och Hake lade deras land under sig. Där
satt han i tre vintrar medan hans kämpar for ut
i viking för att samla gods.
Tillbaka
Hake
var en vikingakung, son till Hedna Hjörvardsdotter.
Under Hakes tid låg Yngves
söner Jorund och Erik ute på härskepp
och var stora härmän. En sommar härjade
de i danernas land och mötte där Gudlaug,
Hålögarnas konung (från Norge). Efter
en sjöstrid där Gudlaugs skepp blev rensat
fördes Gudlaug fången av bröderna till
Straumøynes (en idag okänt plats) där
han hängdes i ett träd. Hans män kastade
hög över honom med ett stenmärke på
toppen. Efter detta kom Jorund och Erik att bli mycket
berömda.
Bröderna
fick därpå reda på att kung Hake i
Svitjod hade sänt ut sina kämpar, så
de samlade samman en här och seglade dit. De styrde
in i Lagen (Vattnet, vilket tolkats som både Vänern
och Mälaren) och till Uppsala för att finna
konung Hake. Kung Hake mötte dem med en betydligt
mindre här, och det blev en hård strid. Hake
gick hårt fram och fällde alla som var i
närheten av honom, och till sist fällde han
också kung Erik och högg ned brödernas
märke. Då flydde Jorund till skeppen med
allt sitt folk.
Men
Hake hade fått så stora sår att han
förstod att hans livs dagar var färdigräknade.
Han lät då ta ett härskepp på
vilket de döda lades med sina vapen, och ett bål
färdigställdes på skeppet. Hake var
nära död eller död då han lades
därpå. Sedan seglade skeppet brinnande ut
från land, med styråran surrad och seglet
i topp. Om detta talades det mycket under lång
tid.
Att
på detta vis sända ut ett brinnande skepp
i Mälaren hade säkert inte varit någonting
man skulle kunna imponeras av eftersom det ganska snart
hade strandat...
Tillbaka
Jorund
(Järund) av Skilfingaätten var
kung i Uppsala
och son till Yngve. Han styrde
landet men var om somrarna ofta ute på härnadståg.
En sommar seglade han till Danmark med sin här
och härjade på Jylland. Om hösten gick
han in i Limfjorden (Limefjärden) och härjade,
och låg då med sina män i Oddesund.
Då
kom Gylaug Hålögakung, en son till Gudlaug
som Jorund och brodern Erik hade hängde i ett träd
i Straumøynes, och anföll mot Jorund. Då
folk i land fick se detta strömmade de till från
alla håll med både små och stora skepp,
och Jorund fick ge sig för övermakten. Hans
skepp blev avröjt, själv hoppade han i sjön
men blev tagen till fånga och ilandförd.
Kung Gylaug lät resa en galge, ledde dit Jorund
och hängde honom, och så slutade hans dagar.
Tillbaka
Ane
den gamle eller
Aun
(Ön) av Skilfingaätten regerade av och till
över svearna. Son till Jorund.
Ane blev bortjagad flera gånger men kom ständigt
igen. Han lär ha offrat nio av sina söner
till gudarna för att få ett långt liv,
en son per decennium. Till sist ska han ha blivit så
gammal att han bara kunde ligga till sängs och
dricka mjölk ur ett dryckeshorns smalände.
Den siste sonen, den tionde, Egil
Tunnadolg räddades och gjordes till kung efter
faderns död. I Annestad i Västergötland
står en sten som kallas Kung
Anes sten...
Ane
återkommer två gånger till, se nedan.
Tillbaka
Halvdan
av Skjöldungaätten var son till kung Frode
den fridsamme av Danmark. Halvdan utkämpade flera
strider mot kung Ane. Halvdan segrade alltid och lyckades
jaga iväg kung Ane varefter han regerade i tjugo
år. Dog sotdöden.
Tillbaka
Ane
den gamle eller Aun
av Skilfingaätten återkom efter kung Halvdans
död, men blev efter tjugo år bortjagad igen.
Denna gång av kung Ale den starke, se nedan.
Tillbaka
Ale
den starke eller Åle av Skjöldungaätten
var en son till kung Fridleif av Danmark. Ale utkämpade
flera strider mot kung Ane den gamle. Ale segrade dock
och kung Ane fick återigen fly. Kung Ale den starke
regerade sedan i tjugo år tills Starkad gamle
dräpte honom. Var Ale kung i Ale?
En Fridleif omnämns på en runsten vid Grästorp.
Tillbaka
Ane
den gamle eller Aun
av Skilfingaätten återkom som sveakung efter
Åles död. Regerade sedan ytterligare tjugo
vintrar till sin död i en mycket hög ålder.
Tillbaka
Egil
Tunnadolg av Skilfingaätten var en son
till Ane den gamle. Egil var ingen
härman utan styrde i fred. Han hade en träl
vid namn Tunne som varit hans fars skattväktare,
men när Egil kom till makten fick Tunne återgå
till de andra trälarna.
Innan
dess hade Tunne stulit en del av kung Anes lösöre
och grävt ner det. Nu flydde han tillsammans med
flera andra trälar, grävde upp skatten och
delade den bland sina män. De gjorde honom till
sin hövding och han samlade allsköns dåligt
folk omkring sig. De rånade, plundrade och dräpte
och allt bytet delade han ut bland sina män.
Kung
Egil tog upp kampen mot Tunne. Det blev en bitter strid
och kung Egil blev tvungen att fly. Egil samlade en
här och gick till slag mot Tunne. Det blev åtta
hårda strider, och kung Egil förlorade dem
alla. Efter detta flydde Egil landet, ner till kung
Frode den djärve på Själland. Han lovade
Frode svearnas skatt om de hjälpte honom bli av
med Tunne.
När
Egil kom hem hade han en stor här av kung Frodes
män och envigskämpar med sig. Det blev ett
väldigt slag där Tunne slutligen stupade.
Egil återtog sitt rike och Frodes män återvände
hem. Efter det sände Egil stora gåvor till
Frode vartenda år, men han gäldade ingen
skatt som han hade lovat. Trots det höll vänskapen
i sig.
Efter
Tunnes död regerade Egil ytterligare tre år
men sedan hände det sig att en tjur som skulle
blotas hade blivit alldeles folkilsken och rymde till
skogs. Kung Egil som var en stor jägare mötte
tjuren i skogen under en jakt och försökte
dräpa den. Kungen bröt sitt spjut mot tjuren,
tjuren välte kungens häst, kungen drog svärd
men tjuren rände hornen i bröstet på
honom. Kungens män lyckades till sist dräpa
tjuren men kungen dog av sina sår.
Som far till Ottar Vendelkråka och Adils
eller i Beowulfkvädet
som Onela eller Ale den uppländske
brukar Egil identifieras med Ongentheow (Angantyr).
Tillbaka
Ottar
Vendelkråka av Skilfingaätten
var en son till Egil Tunnadolg.
Ottar sägs ha regerat under åren 520-535,
andra källor säger ända framemot 550.
Ottar kom snart att hamna i krig med danerna. Under
några år härjade svearna och danerna
i varandras länder och Ottar gjorde sig ovän
med kung Frode.
Frode hade sänt bud till Ottar för att hämta
den skatt som Egil menades ha lovat Frode. Ottar svarade,
att svearna hade aldrig givit danerna skatt och icke
heller ämnade göra så. Sändemännen
vände om, men en dag lyckades danerna att lägga
sig i bakhåll för Ottars flotta varefter
Ottar föll och hans lik lades ut för att fåglarna
skulle riva i det. Tjodolf skrev:
Under
örnaklor Ottar föll
den dygdige för daners vapen;
å vendel vart den vise klöst
av här-gamen med blodig fot
Enligt
traditionen sände danerna en träkråka
till svearna för att visa att "mer var inte
deras kung Ottar värd". Därför kallades
den döde kungen för Ottar vendelkråka
- vendel är ett annat namn för vatten.
Ottar
menas vara densamme som Ohtere i Beowulfkvädet.
Se kung
Frodes sten på gravfältet Fjärås
bräcka.
Tillbaka
Adils
eller Ale den raske,
store eller mäktige av Skilfingaätten var
sveakung i slutet av 500-talet, en bror till Ottar
Vendelkråka. Adils fortsatte sin fars fiendskap
mot danerna men härjade också på annat
håll, bland annat i saxarnas land där han
hämtade den vackra Yrsa som han sedan gjorde till
drottning. Men snart kom danerna och härjade i
Svitjod - Adils lyckades undkomma, men Yrsa blev tillfångatagen.
Den
danske kung Helge Halvdansson av Lejre förälskade
sig i den vackra Yrsa och gifte sig med henne. Men Yrsa
fick till sin fasa snart veta att hennes man Helge i
själva verket var hennes far, och hon for då
tillbaka till Adils, lämnande kvar sin son Rolf,
senare kallad Rolf krake.
Kung
Adils som
enligt traditionen bodde på gården Hjelleskate
på västra Värmlandsnäs låg
mycket i delo med konung Ale
den uppländske. Ovänskapen kom
att utmynna i en strid på Vänerns
is där Ale stupade varefter Adils red hem till
sitt Hjelleskate och Ales män tillbaka till Upsalir.
Snorre skrev att Ale den uppländske var norrman
medan det i Beowulf
står att han var en sveakung. Adils menas kunna
var Eadgils medan Ale den uppländske skulle kunna
vara Onela, båda nämns i Beowulf. Enligt
historiker blandade Snorre ihop de norska Opplanden
med det svenska Uppland - eller varför inte de
mer närbelägna och kanske mer troliga Upplanden
som finns att läsa om på sidan om Kinnekulle!
Adils
var känd för sina fina hästar. Vid en
blot red han i en kultisk kringritt runt Disarsalen
(Gudarnas boning) då hästen snubblade. Adils
föll av och spräckte huvudet mot en sten.
*
* *
Om
striden mellan Adils och Ale talas vidlyftigt i Sköldungasagan
där det likaledes står att läsa om Rolf
krakes strid mot Adils i Uppsala lite längre fram.
Rolf hade nämligen sänt en här bestående
av bärsärkar
till Adils hjälp i striden med Ale på Vänern,
men Adils hade efteråt vägrat att betala
för hjälpen. Rolf Krake sökte snart upp
Adils och fick då med sig guldet, men efter att
ha ridit ett stycke blev han varse att Adils och hans
män kom ridande efter honom för att återta
dyrbarheterna. Rolf tvingades då kasta guldet
ifrån sig för att undkomma - han "sådde
guld" på Föresvallarna.
Tillbaka
Östen
(Eystein) av Skilfingaätten var kung
under senare hälften av 500-talet, son till Adils
och Yrsa av Venden. Under hans tid härjade både
danskarna och norrmännen i sveariket. Även
sjökonungar utan land kom och plundrade.
En sådan, Sölve, son till Högne på
Njardö, härjade i österled. Kung Östen
var ute på gästning i Lovunde (Lovene
vid Lidan?) när Sölve kom med sin flotta och
överföll honom mitt i natten. Kung Östen
blev innebränd med hela sin hird.
Tillbaka
Sölve
eller Salve var den danske kung som dräpte kung
Östen. Han skall sedan ha
efterträtt honom under en lång tid för
att sedan i sin tur bli dräpt av svearna. Son till
Högne på Njardö.
Tillbaka
Ingvar
eller Yngvar Harra
av Skilfingaätten var en son till Östen. Han
var en stor krigare. Ingvar stupade i sysslafolkets
land - någonstans i sydöstra Norge.
Tillbaka
Bröt-Anund
av Skilfingaätten var sveakonung vid 600-talets
början, son till Ingvar. Kung Anund lät bryta
vägar mellan häradena i hela Svitjod, berättade
Snorre, både över skogar och myrar och fjäll;
därför kallades han Bröt-Anund. Han byggde
också gårdar åt sig i varje storbygd
i Svitjod och for på gästning över hela
landet, och på så vis blev det befolkat.
En
kväll passerade han ett ställe kallat Himinheid
(Himmelshed) med trånga fjälldalar och med
höga berg på båda sidorna. Det regnade,
och den snö som tidigare legat på bergstopparna
rasade ner tillsammans med lera och sten varvid kungen
och många av hans män dog.
Härader
fanns inte i Mälarbygderna förrän en
bit in i medeltiden, inte heller fanns där några
fjäll - Västergötland är dock försett
med båda delarna. Himinheid
där han dog har föreslagits till att vara
sprickan mellan Halleberg
och Hunneberg.
Tillbaka
Ingjald
Illråde av Skilfingaätten var
en son till Bröt-Anund och den siste kungen av
Skilfingaätten (Yngre Ynglingaätten). Han
uppfostrades av Svipdag blinde som påstås
ha givit honom ett varghjärta att äta, vilket
sedan skulle förklara varför Ingjald blev
så grym.
På
sin fars gravöl svor Ingjald att han skulle vidga
riket åt alla håll. Det gjorde han genom
att bjuda in sju underlydande kungar, av vilka sex kom.
Alla blev innebrända, och platsen har i sägner
föreslagits vara Aranäs.
Offren skall enligt Snorre (de källor han tros
ha utgått ifrån nämner inte folklanden)
ha varit kung Algaut (Ingjalds svärfar), kung Yngvar
från Fjärdhundraland samt dennes två
söner Agnar och Alf, kung Spersnjall från
Närke och kung Sigverk från Attundaland.
Ingjald lade deras riken direkt under sig och deras
män som nu saknade ledare följde honom. Kung
Granmar av Södermanland hade inte kommit till det
makabra gästabudet och därför red nu
kung Ingjald och hans män och anföll honom
och även han innebrändes.
Ingjald
var gift med Gauthild, dotter till kung Algaut (denne
var i sin tur son till kung Gaut (Götrik) den milde
av Västergötland). Gauthilds mor hette Ålov
och var dotter till kung Olav den klarsynte. Deras dotter
Åsa var lika grym som sin far. Hon gifte sig med
kung Gudröd av Skåne och övertalade
honom att dräpa sin bror Halvdan Snälle. Strax
därefter lät hon även mörda sin
man Gudröd.
Men
halvdan Snälle hade en son, Ivar
Vidfamne (se även nedan), som med en stark
flotta överföll kung Ingjald och hans dotter
Åsa. Både far och dotter brändes inne.
Ingjald
hade även en son, Olof Trätälja, som
blev kung av Värmland och sedan genom sin son Halvdan
Vitben gav upphov till den norska grenen av Ynglingaätten
som Harald
Hårfager, norska rikets enare sex generationer
senare tillhörde. Efter Ingljald Illråde
upphörde kungamakten att gå från far
till son inom Ynglingaätten.
Tillbaka
Olof
Trätälja var son till Ingjald
Illråde. Då han fick höra att fadern
Ingjald var död bröt han upp med dem som ville
följa honom. Först till Närke och sedan
vidare till ån som nordan föll ut i Väner(n)
och kallades Elfven. Här
stannade man och röjde och brände skogen för
att sedan börja odla. Det erövrade området
kallades för Värmaland. Då man i Svitjod
hörde att Olof röjde skogar kallade man honom
trätälja.
Olof
fick till hustru Solveg eller Salva, en dotter till
konung Halvdan Guldtand till Solör västerut
(Kongsvinger). Halvdans far hette Salve, förfadern
Salvar, en son till Salve den gamle som var den som
röjde Solör. Olof Trätäljas moder
Göthild (Gauthild) var dotter av Olof som var son
till konung Olof den skarpsynte i Närke. Olof och
Solveg hade två söner, Ingjald och Halvdan.
Den senare uppföddes hos morbrodern Salve i Solör
och kallades Halvdan vitben.
Då
folket visste att Olof trätälja hade goda
marker i Värmaland strömmade man till honom
i sådana mängder att landet blev överbefolkat.
Dåliga år med svält följde vilket
enligt tidens sed tillskrevs kungen, kanske lite extra
eftersom han inte var någon ivrig blotman. Man
samlade då en här och anföll Olof och
brände honom inne. Detta hände vid Vänern.
De
klokare av svearna förstod dock att de dåliga
åren var vållade av överbefolkning
och att kung Olof var utan skuld. Efter rådslag
for man med en stor här västerut över
Edaskog och kom fram till Solör där man dräpte
kung Salve och tog Halvdan vitben (Olofs son) till fånga.
Honom tog de sedan till hövding över sig och
gav honom konungsnamn. Han lade då Solör
under sig och for sedan härjande ut i Romerike
och fick genom härnad detta fylke.
Intressant
är att det i Ynglingatal enligt Bugge lär
stå att Olof Trätäljas sonson Eystein
"Fret" Halfdansson som var kung i Vestfold
kallades för Den götske fursten!
En
gravhög som heter Olof
Trätäljas hög tronar högt ovanför
Byälven i Säffle, flödet via vilket man
kan komma så gott som ända fram till Solör.
På Värmlandsnäs låg fornborgen
på Villkorsberget
som brändes vid den tid då Olof skall ha
bränts inne, "vid hög ålder i Swethia
(Svitjod) efter att länge och fredligt ha skött
sitt rike" som det står i Lilla
Rimkrönikan. Enligt samma krönika skall
han ha styrt Götalandet.
Tillbaka
Ivar
Vidfamne var tidigare kung av Skåne.
Han var son till Halvdan Snälle av Skjöldungaätten
(se under Ingjald Illråde
ovan) och därmed ättling till Oden.
Ivar erövrade kungakronan efter innebränningen
av Ingjald Illråde, varefter han ska ha underlagt
sig hela Norden.
Han var gift med en dotter till Heidrek (son till Angantyr,
kung i Småland, men som ändå skall
ha bott på Ekholm
i Göta älv...).
I Danmark satte han sin dotter Aud Djupaudgas eller
Aud den djupödas make Hrörek till underkonung,
men lät senare dräpa honom. Aud gifte senare
om sig med Radbjart av Ryssland som föreslagits
till att ha varit en f.d. väring.
Ivar
ska ha omkommit år 695 på en härfärd
till Gårdarike då han blev ordentligt uppläxad
för sin grymhet, svekfullhet och makthunger, detta
av sin egen fosterfar Hord. Ivar skall då ha blivit
så upprörd att han sprungit överbord
mot Horders skepp för att försöka komma
åt denne. Han missade emellertid språnget
och hamnade i vattnet och drunknade. Efter Ivar Vidfamnes
död splittrades också det första storriket
i Nordens historia.
Tillbaka
Harald
Hildetand var en son till skjöldungakungen
Hrörek i Lejre och Ivar Vidfamnes dotter Aud Djupaudga.
Se även Ivar
Vidfamne, Randver resp Sigurd
Ring. Aud tog sonen Harald med sig när hon
flydde till Gårdarike (Ryssland) efter faderns
mord på maken Hrörek. Där
gifte hon om sig med Radbjart och fick sonen Randver.
Men efter Ivar Vidfamnes död återvände
Harald till sin faders stamrike Skåne och därifrån
erövrade han sedan Skandinavien och norra Tyskland.
På sin ålders höst gjorde han sin halvbror
Randvers son Sigurd Ring till lydkonung efter den förres
död.
Tillbaka
Randver
av Svitjod var en son till Radbjart av Ryssland,
som förslagits ha varit en väring,
och Ivar Vidfamnes dotter
Aud den djupöda. Randver var gift med Ingild, dotter
till en okänd sveakung.
Tillbaka
Sigurd
Ring var kung av Svitjod och Danmark, son till
Randver av Svitjod. Sigurd satt
som lydkonung i Sverige under sin halvfarbror Harald
Hildetand. Han gjorde senare uppror mot kung Harald
och besegrade honom i Bråvallaslaget
ca 750, ett slag man inte vet var det stod. Förutom
Bråviken i Östergötland har bl.a. "Bråvallarna"
Halleberg
och Hunneberg
föreslagits.
Sigurd
var gift med Alfhild, en dotter till en kung Alf. När
han blev gammal blev han dock förälskad i
Alvsol av Vendsyssel i norra Danmark, men fick inte
gifta sig med henne. Sigurd Ring höll slag med
hennes bröder och besegrade dem. Alvsol hade emellertid
redan dödats med gift före striden, detta
för att inte hamna i segrarens händer. Sigurd
Ring sägs ha begått självmord genom
att kasta sig på sitt svärd ombord på
ett brinnande skepp lastat med alla de stupade. Död
ca 770 - årtalen skall tas med en nypa salt...
Ur
Erik Dahlberga Sueciaverk
från slutet av 1600 och början av 1700-talen
- Kung Rings gravsten i Ringåsens skog nära
Komstad kyrka i Valle härad, Västergötland.
Men Lindskog som hänvisade till Sueciaverket skrev
platsen som liggande i Holmestad
i Kinne härad nordost om Götene
vilket är det riktiga. Gården Ringhsås
är avbildad i bakgrunden.
Tillbaka
Ragnar
Lodbrok Sigurdsson var son till kung Sigurd
Ring och Alfhild. Han var gift med Aslög, en
dotter till Brynhild och Sigurd Fafnesbane, även
med Tora Borgarhjort (kungadotter från Götaland).
Ragnar omnämns i olika källor såsom
verkande både under åren 745-794 och 845-865...
Ragnar
var med om många storslagna äventyr. Han
skall t.ex. ha tagit sig ända ner till Paris
där han gjorde sig en smärre förmögenhet.
På
det sista krigståget som gick till Norhtumberland
tas han till fånga av den grymme kung Ella och
dör i dennes ormgrop. Han sista ord löd: "Grymta
månde grisarna när de hör hur den gamle
galten lider!"
Kung
Ella inser till sin förskräckelse att det
är
Ragnar Lodbrok han just kastat till ormarna
Tillbaka
Hämnden
- blodörn
Då
kung Ella insåg att fången han precis låtit
döda var Ragnar Lodbrok så skickade han sändebud
till Ragnars söner med erbjudan om mansbot för
att de inte skulle komma för att utkräva blodshämnd.
Sönerna låtsas gå med på detta,
men rustade för hämnd och lyckades få
tag i kung Ella som torteras till döds på
det mest grymma sätt - det hette att man ristade
blodörn.
Detta
avrättningssätt omtalas i flera isländska
sagor och innebar att den som skulle straffas först
lades på mage och låstes fast. Man började
med att skära upp ryggen så att man kom åt
att lossa revbenen från ryggraden. Dessa bröts
sedan upp och ut så att de kom att likna ett par
blodiga örnvingar, och i det öppnade hålet
i ryggen strödde man salt. Sedan avslutades ceremonin
med att man drog ut lungor och annat som följde
med...
Hur
man ristar blodörn finns beskrivet i bildform på
en runsten på Gotland.
Möjligen
var Ragnar kung över Sverige, Norge, Gårdarike
(Ryssland), England och Skottland.
Ragnar
Lodbroks söner tar emot kung Ellas sändebud
Tillbaka
Östen
Beli (Eystein Bele / Östen Illråda)
var son till Harald Hildetand.
Östen var lydkonung under Ragnar Lodbrok Sigurdsson
och skall ha varit väldigt klok, men ondskefull.
Östen hade en dotter, Ingeborg. Östen var
den siste av Ynglingaätten, dog mot slutet av 700-talet.
Tillbaka
Munsöätten
Ättenamnet
Munsöätten är en senare tiders fabrikation,
många av kungarna ifrågasätts också
för att överhuvudtaget ha existerat. Möjligen
kan det ha förhållit sig så att två
bröder samtidigt valts till kung och att detta
är upphovet till den understundom mycket märkliga
kungaräckan.
Tillbaka
Björn
Järnsida räknas som stamfader för
Munsöätten, son till Ragnar
Lodbrok och Aslög. Enligt Hervararsagan ärvde
han Svitjod efter sin far. Björn skall ha fått
sitt tillnamn Järnsida för att han aldrig
blev sårad i något slag, varför ryktet
sade att hans moder genom trolldom gjort honom hård
mot järn och spjut.
Tillbaka
Erik
II Väderhatt
av Munsöätten var son till Ragnar
Lodbrok och Tora Borgarhjort. Tillnamnet "Väderhatt"
fick han eftersom han troddes vara trollkunnig på
grund av att han alltid hade fördelaktig vind på
sina härfärder.
Tillbaka
Refil
av Munsöätten var en son till Björn Järnsida.
Refil hade en son som hette Erik - se Erik Refilsson
nedan.
Tillbaka
Erik
III Uppsale av Munsöätten var en
son till Björn Järnsida.
Erik tillhörde ättens huvudgren. Vid Ansgars
andra besök år 852 föreslogs att Erik
III skulle upptas bland gudarna istället för
den nye guden.
Tillbaka
Erik
IV Refilsson av Munsöätten var
en son till Refil.
Tillbaka
Anund
Uppsale av Munsöätten var kung
vid Ansgars
besök år 830.
Anund blev fördriven men återkom med dansk
hjälp. Son till Erik III.
Tillbaka
Björn
II Eriksson "på Håga"
av Munsöätten var en son till Erik III.
"Svearnas kung Björn" var den kung som
mötte Ansgar
då det var han som sänt en beskickning till
den tyske kejsaren Ludvig den fromme för att utbe
sig kristna förkunnare. Björn omnämns
i Hervararsagan där det står att han hade
sin gård 'at haugi', alltså 'vid högen'.
'Björn
på Håga' kommer sig efter den gravhög
som finns i
Håga utanför Uppsala, en hög som
är från bronsåldern
och invid vilken man föreställt sig att Björn
skall ha haft sin boning.
Tillbaka
Björn
III Björnsson av Munsöätten
var en son till Björn II.
Tillbaka
Olof
I Björnsson av Munsöätten
lär ha varit kung då Ansgar
gästade Svitjod för andra gången år
852. Son till Björn II. Olof företog ett berömt
härtåg till Kurland.
Tillbaka
Erik
V Björnsson av Munsöätten
var en son till Björn III.
Tillbaka
Ring
Olofsson av Munsöätten var Sveakonung,
son till Olof I.
Tillbaka
Erik
VI Ringsson av Munsöätten var en
son till Ring Olofsson.
Tillbaka
Emund
I Eriksson Slemme av Munsöätten
var en son till Erik VI. Han fick tillnamnet "slemme"
(usel) då han fuskade vid en gränsdragning
mellan Sverige och Danmark. Emund dog ca 970 och var
troligen far till Erik
Segersäll.
Tillbaka
Erik
VII Emundsson av Munsöätten var
en son till Emund I.
Snorre:
Det var ofred uppe i Götaland hela tiden, så
länge Erik Emundsson levde.
Tillbaka
Björn IV Eriksson
av Munsöätten var kung, troligen vid 900-talets
början, son till Erik VII Emundsson.
Tillbaka
Olof
II Björnsson av Munsöätten
var kung ca 970 - 975, medregent till sin bror Erik
Segersäll och son till Björn IV. Dog av
"etter" (vad nu det kan ha varit). Olof hade
sonen Styrbjörn
Starke.
*
* * *
Tillbaka
Olof
Näskonung, skall ha varit konung. Enligt
ett flertal tidiga medeltida handskrifter ska en Näskonung
ha varit kung över svearna under en period, emellertid
okänt hur länge och under vilka omständigheter.
NF
1917: Sjökonung (isl. sækonungr) kallades
stundom anföraren för en vikingaflotta, måhända
endast om han var af kunglig börd. Mången
vikingahöfding satte sig ned vid näs eller
uddar på de kuster, där han ville härja,
och nämndes däraf näskonung (isl. neskonungr).
Andra åter buro namnet härkonung (isl. herkonungr),
då de i spetsen för stora härar ofta
trängde djupt in i landet, vare sig blott för
att plundra eller för att taga sig riken.
Källor:
Forntidens
folk
Svedia.com
Foteviken
|