|
enom
århundraden har historiker
pekat ut gamla Uppsala som platsen för
hednatemplet där svearna blotade
vart nionde år genom |
att offra nio stycken av mankön av varje levande
varelse. Templet med sina guldkedjor har omtalats
av Adam
av Bremen som menade att en av hans sagesmän
sett sammanlagt 72 kroppar av människor och djur
hänga i offerlunden vid templet som kallades
ubsola. Men notera att han inte skrev att det låg
i Uppsala! Det finns annars
många Uppsala att välja mellan.
Att
det funnits en kultplats i gamla Uppsala säger
man sig veta ganska säkert, men nya kunskaper
om järnålderns religion pekar på
att här aldrig funnits något tempel.
Genom
Sveriges bygder 1882
Tillbaka
Sala?
För
att riktigt sticka ut hakan så kan man fundera
över om Uppsala ens hette Uppsala på
Adam av Bremens tid. Kanske hette Uppsala bara Sala
innan det måhända bytte namn, på
samma sätt som Aros blev Östra Aros när
kyrkan ville ha lite ordning på platserna.
Upp-Sala.
Varför Upp kan man undra, gamla Uppsala
ligger inte högt beläget. Jo, det skall
ha legat en by som hette Sala alldeles nordost om
Aros där också Sala offerkälla fanns.
Byn Sala skall ha legat ungefär i Källparkens
västra del i dagens Uppsala, och platsen för
källan kallas nuförtiden för Trefaldighetskällan.
I
påvliga brev av år 1164 skriver man
vpsalensis, Vpsellensi och Vpsalia,
kanske inte så konstigt om man ville precisera
vilket Sala man menade. Nog vore det naturligt att
ett Sala norr om och uppströms ett annat Sala
fick namnet Uppsala. Och Salaån - varför
hette inte den Uppsalaån? Det nedre Sala låg
inte invid Salaån, det gjorde däremot
Aros. Men OM det nu skulle vara så att Uppsala
hette Sala på på 1000-talet, ja då
är det mycket
som inte stämmer i vår tidiga historia...
*
* * *
Därmed
inte sagt att gamla Uppsala varit betydelselöst.
Såväl gravfältet med sina gravhögar
från 500-talet
som uppgifter om att här skall ha funnits en
kungsgård och ett kloster
vittnar om platsens betydelse, och vid den nära
intill liggande prästgården har man funnit
en båtgrav tillhörig en kvinna. Båten
har haft en längd av knappt sex meter och varit
8 dm bred.
Källor:
RAÄ
sindra.net
SD
Tillbaka
Kungsgård?
"Kungsgårdsterrasserna"
Kanske
har man funnit resterna efter två kungsgårdsbyggnader
på en platå norr om och strax invid
kyrkan. Undersökningar visar att där funnits
två hallar, den tidigaste använd på
400-500-talen ovanpå vilken sedan en större
hall byggdes på 600-talet, ca 40 meter på
längden och tolv på bredden, vilken brann
ner någon gång på 800-talet.
Från
RAÄ:s informationstavla på platsen: "Här
bodde kungen och hans familj och här samlades
man för att ta politiska beslut, förrätta
kulthandlingar och inta offermåltider. Kungen
satt i sitt högsäte och delade ut dyrbara
gåvor i form av guldringar och andra smycken
till sina anförvanter och undersåtar".
Tillbaka
Men
- om det nu faktiskt är kungsgården man
har funnit, är det då inte högst
besynnerligt att de enda resterna på den plats
där kungar menas ha haft sitt säte och
hov under många århundraden endast lämnat
några färgskiftningar i jorden till minne...
Det så omtalade Uppsala nämns inte heller
på någon av alla de runstenar som finns
i Uppland - vill man göra det så får
man bege sig till Sparlösa
i Västergötland alternativt Hällestad
eller Sjörup i Skåne.
De omdiskuterade högarna -
större än sitt innehåll och inte
riktigt så imponerande
som de kan verka då de är byggda uppe
på en sandås och mellanrummen
mellan dem grävts upp för att bilda gravhögarna
Tillbaka
Gamla
Uppsala kyrka
En
runsten över Sigvid Englandsfararen finns inmurad
där rundkorets vägg möter långhuset
Den
första kyrkan i Gamla Uppsala tror man byggdes
redan under 1000-talet.
På samma plats, kanske bredvid kungsgården,
uppfördes sedan Sveriges första ärkebiskopskyrka
år 1164 vilken tog över Sigtunas
roll som biskopssäte. Denna nya kyrka byggdes
ovanpå en
föregångare vilken var belägen under
den norra korsarmen - se en plan
över kyrkan. Ärkebiskopskyrkan brann under
1240-talet.
Sveriges
äldsta och första biskopsstol stod i det
västgötska Skara
ca 1020.
Det
blev biskop Karl i Västerås som fick
i uppdrag att meddela det påvliga tillståndet
att flytta ärkesätet från Sigtuna.
Enligt Karl grundlades biskopskyrkan i Gamla Uppsala
år 1138 av kung Sverker,
fullbordades sedan under Erik
den helige och invigdes av den engelske missionsbiskopen
Henrik år 1150.
År
1270 togs
beslut av kung Valdemar
Birgersson om att flytta ärkesätet
i Uppsala till byn Östra Aros som skulle bli
det moderna Uppsala. Domkyrkan degraderades till
sockenkyrka och fick sin nuvarande form under 1400-talet.
Domkyrkan i det nya Uppsala stod
färdig för invigning 165 år efter
beslutet.
På
platsen för en tidigare stavkyrka uppfördes
den första ärkebiskopskyrkan,
ärkesäte från ca 1164 med Alvastramunken
Stefanus som dess förste ärkebiskop
Tillbaka
Erik
den helige
Kanske
var det här utanför kyrkan som kung Erik
den helige dödades av den danske tronpretendenten
Magnus
Henriksson år 1160. Platsen för Eriks
död brukar annars tillskrivas till utanför
Heliga Trefaldighets kyrka på Domberget i
Östra Aros, uppförd på 1200-talet
och med osäkerhet om huruvida den haft en föregångare.
Men
att Erik som endast några år tidigare
varit och med svärd i hand kristnat hedningar
i Österland
skall ha låtit mässan för Kristi
Himmelsfärds fest genomföras till sitt
slut innan han stillsamt gick ut för att dödas
av Magnus Henriksson är naturligtvis inget
annat än en skröna, Erikskrönikans
hyllning till honom. Säkert har någon
form av strid ägt rum även om det i Västgötalagens
kungalängd står att han hastigt blev
tagen av daga. En sentida undersökning av Eriks
ben visar på kraftiga huggskador som skulle
kunna överensstämma med sättet han
enligt legenden skall ha dött på.
Erik
den helige kom snart att dyrkas som ett helgon men
blev dock aldrig helgonförklarad. Detta sägs
bero på att påven tyckte att han mer
var en försupen rumlare än någon
som han kunde tänka sig att helgonförklara...
Dessutom var Erik inte särskilt intresserad
av att ha så mycket med Rom att göra,
han ville hellre vända sig mot England. De
ben som anses vara Eriks blir före år
1198 skrinlagda här i gamla Uppsala domkyrka
men flyttas till det pågående kyrkobygget
i nya Uppsala år 1273.
Tillbaka
Domkyrkan
i gamla Uppsala
De
mörkbruna delarna visar dagens sockenkyrka
och de ljusa snedstreckade partierna är grunden
till den märkligt vinklade forna ärkebiskopskyrkan.
Det är inte särskilt troligt att dessa
grunder tillkommit samtidigt. De närmast kvadratiskt
streckade linjerna är en hypotes om grunden
för en tidigare byggnad, baserad på de
stolphål man funnit.
De
svarta linjerna är spåren efter den tidigaste
kyrkan som hade ett rakt avslutat kor. Grunden är
framtagen med hjälp av georadar. Därmed
förklaras varför den norra korsarmen har
sin märkligt sneda form, och även de stolphål
som tidigare ansetts vara resterna efter det hednatempel
som aldrig funnits här.
Tillbaka
Runsten
U 978
Runstenen
som nu är inmurad i kyrkväggen
fungerade fram till 1856 som altarbord i kyrkan
Sigvid
Englandsfararen (rest)e
denna sten efter Vidjärv, (sin) far...
Index
över kyrkorna
Tillbaka
Benediktinkloster
På
1150-talet grundades ett benediktinkloster i Uppsala.
Man tror att det sedan runt år 1220 fanns
en kanik här, en engelsman som hette Thomas,
som vid denna tid reste till Åbo
med kung Johan
Sverkersson på hans korståg till
Finland för att omvända hedningarna till
kristendomen.
Thomas
kom att bli biskop i Åbo, och år 1239
var han med Birger Jarl vid Neva där han själv
ledde striderna.
Tillbaka
Aros
- dagens Uppsala
Domkyrkan
i Uppsala någon gång mot slutet av 1800-talet
Uppsala
domkyrka är Sveriges ärkedom, uppförd
i gotisk stil. Man började planera för
byggandet redan år 1258 när biskopssätet
skulle flyttas från Uppsala
till Östra Aros, dagens Uppsala. År
1435 invigdes den nya domkyrkan av ärkebiskop
Olaus Laurentii.
Under
medeltiden omgavs kyrkan av en hög tegelmur
vilken delvis finns bevarad i de byggnader som omger
kyrkan, bl.a. i öster.
Tillbaka
Uppsala
slott
Uppsala
slott under tidigt 1700-tal
Slottet i Uppsala började byggas av Gustav
Vasa på 1540-talet. Det var här som
Sturemorden
utspelade sig år 1567 då Sten
Eriksson Leijonhufvud till Loholm i Västergötland
undkom.
*
* * *
Ur
Per
Brahes krönika:
"På
den förste söndag efter Michaelis (1536)
wdj Wpsala stad och erchebiskopzsätte höltt
konungh Giöstaff
sin kongelige bröllupzhögtid med den edle
welborne jungfru Margretta,
her Erich
Abrahamsons thil Loholm,
riddares och ståtthållares i Westergöttland,
dåtter, med synnerligit stort ståått,
fröjd och härligheett".
Källor:
Fornsvenska
textbanken
Borgar och befästningar i det medeltida Sverige
/ Christian Lovén
|