|
äldre
tider skall det på platsen för
dagens klosterruin i Gudhem norr om Mösseberg
enligt sägnen ha funnits ett hednatempel
kallat Godheim, |
"upfyldt med hundrade afgudar". Enligt samma
sägen bodde kung Gylfe där vid tiden för
Odens
ankomst, omnämnd i Snorre
Sturlassons Edda som Berättaren. Det var
kung Gylfe som förklädd till vandringsmannen
Ganglere utfrågade asarna
om vilka de var varefter berättelserna om deras
bedrifter och historia utvecklades.
Namnet
Gudhem menas faktiskt också betyda att platsen
var ett åt gudarna helgat område. I
Jómsvíkingasagan står att Goðheimr
var det största gudahovet i Götaland,
med 100 gudabilder och helgat åt Tor.
Kanske var det här som biskop Egino
ville hjälpa biskop Adalvard
d.y. att med våld riva det omtalade gudahovet
för att därmed vinna många tusen
hedningar för kristendomen - jämför
med biskop Absalon
i Arkona på Rügen som lät svärden
sjunga mässa till Herrens ära... Kung
Stenkil
avbröt dock företaget.
I Gudhem har man påträffat en edsring
av guld - se
den här. Flera medeltida fingerringar av
guld har också hittats. Gudhem självt
var kungsgård varifrån Gudhems bo styrdes,
ett av de åtta
bon som tillsammans utgjorde Västergötland.
Några hundra meter norr om Gudhems kyrka ner
mot Ingatorp
finns stora mängder med gravhögar och
ett märkligt system av stensträngar med
en sammanlagd längd av över två
km. I Åkatorp i öster låg Odens
källa liksom Odensmarken. Lite söder om
och ovanför Gudhem på Mössebergs
nordsida ligger Jättene.
Gudhems
kungsgård, museum, kyrka och kloster
Tillbaka
Klostret
Gudhems grundare - var det kanske Gunhild?
Gudhems klosterkyrka överträffades i storlek
endast av Skara
domkyrka
Bilden är gjord av PCG
AB i Linköping till TV-serien
Arns Rike
I
början av 1800-talet menade P
E Lindskog att Gudhems kloster grundats ca 1052
av en kvinna vid namn Gunhild. Förhistorien till
detta var att hon år 1048 hade gift sig med
den skånskbördige danske kungen Svend
Estridsen, en son till
Sven Tveskäggs dotter Estrid. Det var f.ö.
troligen denne Svend som var en av Adam
av Bremens främsta sagesmän. I en skolie
i Adams verk får vi vet att man kom över
de svenska bergen för att hämta den fromma
drottning Gunhild.
Men
väl gifta insåg kyrkan genom den Hamburgske
ärkebiskopen Adalbert att Svend och Gunhild båda
var alldeles för
nära släkt med varandra, så efter
hot om bannlysning fick Gunhild år 1049 ett
skiljobrev. Gunhild har menats ha varit en dotter
till Anund
Jakob, och maken var då hennes kusin. Men
hon kan också ha varit Anunds änka, Adam
skrev ju att hon var drottning - man vet inte.
År
1049 vandrade drottning Gunhild hem igen, till Västergötland
och till Gudhem som var ett av hennes gods. På
gränsen mellan Halland och Västergötland
träffade hon Stenkil
som var på väg till hennes förre man
Svend Estridsen för att få uppbackning
för att kunna bli kung. Med sig hade han dekanen
Adalvard som av Adam
av Bremen lär ha beskrivits som en "ödmjuk,
gästfri och i övrigt förträfflig
västgöte". Adalvard blev senare biskop
i Skara.
Tillbaka
Eric
Tuneld om Gudhem 1762
Ur
Eric Tunelds Geographica, 4:e upplagan från
1762. Fast här är Gunhild en dotter till
Swen Håkansson jarl... Storsjön är
densamma som Hornborgasjön.
Inte alla är väl överens om att Gunhild
grundade något kloster, i så fall det
första i Sverige och grundat redan under vad
vi kallar för vikingatiden,
men Lindskog menar att det var hit hon bjöd in
biskopen i Skara, Adalvard d.ä., då denne
blivit förvisad av kung Emund
slemme.
Lindskog
fortsätter: "Här
lefde hon sina sin återstående tid som
Enka, sysselsatt med gudaktighetsöfningar och
finare Fruntimmers-slögderier, hvari hon äfven
öfvade de Fruntimmer, som utgjorde hennes sällskap".
Eventuellt
kan klostret vid den tiden ha varit en Benediktinerorden,
vilka började förekomma i Danmark och danska
Skåne vid ifrågavarande tid - varifrån
Gunhild ju nu kom hem. De
flesta av dessa kom senare att reformeras till cistercienserordnar,
den första grundad 1098 i Cistercium (idag Cîteaux),
i Sverige dock inte förrän mot mitten av
1140-talet och några årtionden framåt,
se Nordens äldsta cistercienserkloster Alvastra
och Vreta.
Men
det kan ju också ha varit så att Gunhild
på eget bevåg helt enkelt drev en klosterliknande
institution - pengar hade hon ju. Känt är
att hon levererade stora mängder väggbonader,
kyrkliga textilier, altarkläden och mässkåpor,
bl.a. en mässkåpa till en kyrka i Roskilde,
kanske till S:t Clemenskyrkan som byggdes år
1130 och (kanske) var Nordens första stenkyrka
- se Överbo.
Tillbaka
Första
omnämnandet
Det
första omnämnandet av klostret i Gudhem
är i en bulla utfärdad av påve Alexander
III ca 1168, och då var det ett benedektinkloster
...in christo filiabus Monialibus in Gudhem salutem
& apostolicam benedictionem.
I
bullan stadfästas att de gåvor som nunnorna
fått sig skänkta av kung Knut
Eriksson, hans bror Filip eller hans andra
företrädare tillhörde klostret, så
det är väl inte otroligt att klostergynnaren
Karl
Sverkersson hade ett finger med i spelet.
Bernhard
av Clairvaux,
cistercienserordens grundare
Ruinen
efter Gudhems kloster som brann år 1529
Tillbaka
Katarina
Sunesdotter
Gudhem
gynnades av kung Erik
läspe och haltes änka, drottning Katarina
Sunesdotter som var dotter till Sune folkunge. År
1250 donerade Katarina en stor gåva vilken möjliggjorde
om- och tillbyggnad av kyrkan samt uppförandet
av flera klosterbyggnader i sten.
Det
hon skänkte var bl.a. "allt hon äger
av lös och fast egendom i Västergötland
samt hennes del i Danmark på villkor att avkastningen
av dessa ägodelar går till uppbyggnad av
klostret", detta på inrådan av bl.a.
Birger Jarl.
Kvinnan
på gravkistan på bilden nedan föreställer
denna Katarina Sunesdotter, vars farfar var Folke
Jarl - se den klickbara Bjälboättens
stamtavla. Katarina levde sina sista år
på Gudhem där hon också avled år
1252, barnlös.
Året efter bytte Birger Jarl till sig flera
av Katarinas skänkta gårdar och jordar.
|
|
Inne
i klostret finns en enkel betongkopia av en
gravkista som tidigare hade sin plats i klostret.
På
kistans lock ligger en kvinna utsträckt
med huvudet vilande på en kudde. Hon
är klädd i mantel och huvuddok, har
en fotsid dräkt med ett skärp runt
midjan och på hennes huvud sitter en krona.
Kistan saknar inskription, men har av konsthistoriker
daterats till mitten
|
av 1200-talet. Osteologiska undersökningar lär
bekräfta att det verkligen är Katarina som
vilar i sarkofagen som står på sin ursprungliga
plats.
Kopia
av Katarina Sunesdotters sarkofag i klosterruinen
En
avgjutning av originalet som finns i Stockholm,
denna nya kopia
finns sedan 3 maj 2008 att bese i Gudhems klostermuseum
Läs
mer under
Gudhem.se
Tillbaka
Kungliga
donatorer
Gudhems
nunnekloster har alltid varit förknippat med
olika kungar. Att kunna få ett kloster etablerat
var hett eftertraktat då munkarna och nunnorna
förde med sig både kunskap, läkekonst
- och makt.
På
1160-talet regerades landet av Karl
Sverkersson som donerade Gudhems kungsgård
som etableringsplats för ett nybildat nunnekloster.
Då förbättrades de byggnader som redan
fanns på platsen så att de blev både
rymligare och vackrare än tidigare. De kungliga
donationerna fortsatte med Knut
Eriksson, under vars tid utökandet av klosterbyggnaderna
fortsatte. Kungsgården i Gudhem var centra i
Gudhems bo, ett av Västergötlands
åtta bon.
Rekonstruktion
av Gudhem från en bild i utställningen
i stenhuset vid klostret
Tillbaka
Margareta
Valdemarsdotter
Även
unionsdrottning Margareta
skänkte stora jordegendomar till klostret. Hon
önskade i gengäld få ett Mariaaltare
uppfört inne i klosterkyrkan, där mässor
skulle läsas för henne och hennes närmaste.
I
ruinen finns flera altare bevarade, vilket som är
Margaretas är okänt.
Riddargrav
från Gudhems kloster
|
Efter
slaget vid Åsle
1389 tvingade Margareta den Albrekttrogne
Heine Snakenborg att "sälja"
sin borg Vädersholm
utanför Ulricehamn till henne, detta efter
att ha fått utstå en belägring
under Algot Magnussons anförande (Algot
hade tidigare varit hövitsman på
både Opensten
och Örestens
borgar i södra Västergötland).
Margareta lät
sedan donera Vädersholm till Gudhems kloster
år 1392.
Måhända
att den riddare som hade sin grav i Gudhem var
med i slaget utanför Falköping.
|
Tillbaka
Byggnadsstilen
Här
ser man tydligt att de romanska rundbågarna
fått ge vika för gotiska spetsvalv
Under
1100- och 1200-talen var den romanska byggnadsstilen
allområdande hos kloster och kyrkor i Sverige,
medan stilen sällan förekom i slott och
borgar.
Dess främsta kännetecken var rundbågen,
varför stilen kom att kallas rundbågestil.
Även beteckningarna kryssvalv och tunnvalv var
populära.
Gudhem uppfördes i den romanska stilen.
Då
cistercienserna skall ha grundat Gudhem på 1150-talet
kan man ju tycka att de skulle ha byggt klostret i
den nya stil som då avlöste den romanska
- nämligen den gotiska stilen med de nya, himlasträvande
spetsbågarna och luftiga ribbvalv som bars upp
av smäckra knippepelare. Och med den revolutionerande
nymodigheten - de enorma, stora fönstren - släppte
man för första gången in ljuset innanför
väggarna. Förvisso
kan man inte undgå att se på Gudhemsruinen
att den haft gotiska valvbågar, men också
att väggarna för detta blivit ordentligt
ombyggda - originalet var romanskt...
Kanske
är Gudhem ändå byggt på Gunhilds
benediktinerklosterbyggnad?
Tillbaka
En
piscina på en pelare i Gudhem - jämför
Hånger
Tillbaka
Härbärge
för pilgrimer
Kyrkan
och klostret med pilgrimshärbärget i förgrunden
Källaren
till härbärget är ännu idag, efter
kanske 750 år eller mer, helt intakt
Gravhäll
över Gudhemsprästen
Niclis Laurensson, avliden 1427
Tillbaka
Hällarna
i vapenhuset
En
häll gjord av mäster Harald,
se under Södra
Ving
Harald
gjorde valv detta över ...
Ave Maria gratia plena ...
|
Vg
87, en gravhäll som kunnat
rekonstrueras efter en teckning
Ölver
och Torgils lade stenen
efter Toste, sin fader
|
Utsikt
mot klosterträdgården genom en gotisk ljusöppning
Karta
över Falköpingstrakten
Tillbaka
Ur
Svenska Familj-Journalen
band 15, årgång 1876
Det
kloster, hvars namn ännu fortlefver i benämningarne
Gudhems socken och Gudhems härad i Vestergötland,
var beläget på en bördig högslätt,
sydost om Hornborgasjön, vid allmänna farvägen
mellan Jönköping
och Skara.
Enligt
sagan skall stället från början varit
ett hedniskt gudahus, utsiradt med utomordentlig prakt,
samt prydt med hundra gudabilder, och deraf erhållit
namnet Gudhem eller Gudarnes hem.
Med
den kännedom vi nu ega om lifvet och den religiösa
kulten under nordens hednatid, lärer väl
ingen sätta tro till denna patriotiska dikt.
Deremot torde mången icke så lätt
låta öfvertyga sig, att den gamla berättelse
om klostrets uppkomst jemväl måste förläggas
till dikten område.
De
gamla författarne Adam
af Bremen ocli Saxo
berätta nämligen, att Guda eller Ganhild,
en dotter till Anund
Jakob i Sverige, varit förmäld med danske
konungen Sven
Estridsson. Men efter det ett skyldskapsförhållande
uppdagats ega rum mellan henne och hennes man fordrade
presterskapet att deras äktenskap skulle upplösas,
såsom stridande mot Guds
bud och kyrkans ordning.
I början ville konungen icke lyssna härtill,
men blef så mycket mer orolig, när erkebiskopen
af Hamburg, under hvars lydnad kyrkan i Danmark
då ännu hörde, understödde sina
presters påminnelse med hotelse af bannlysning.
Tillbaka
Gudhem
år 1873
Interdiktet
eller bannlysningen öfver en konung var under
dessa tider det förskräckligaste, som kunde
öfvergå ett kristet land. Alla kyrkor tillslötos,
helgonbilderna omhöljdes med svarta täcken,
inga klockor hördes, intet sakrament fick utdelas,
inga barn döpas, inga nya äktenskap helgas
genom presterlig välsignelse och intet lik begrafvas
i vigd jord. Detta var en fördömelse, som
konungen icke vågade trotsa.
Med
svidande hjerta förklarade han, att han böjde
sig under kyrkans vilja och medgaf att hans äktenskap
fick upplösas. Drottningen åter valde den
på den tiden vanliga utvägen, att gömma
sin sorg och saknad i en åt himlen helgad fristad.
Hon återvände till sina gårdar i
Vestergötland, der hon tillbragte sina återstående
dagar i böner och fromma betraktelser. Till förströelse
samlade hon omkring sig en mängd unga flickor,
som hon höll till gudaktighet och öfvade
i qvinnoslöjder.
Enligt
deri påfliga lärans uppfattning ansågs
ett yttre prydande af kyrkorna nästan lika förtjenstfullt,
som hjertats inre renhet. För den skull nedlade
de fromma qvinnor, som omgåfvo drottning Guda,
sin konstflit och sitt arbete i förfärdigandet
af messkläder och kyrkoskrudar, och det anföres
särskildt att en praktfull korkåpa af dem
blifvit förärad till domkyrkan i Roeskilde.
Tillbaka
I
detta fromma qvinnosamfund hafva äldre klosterbeskrifvare
velat se upphofvet och begynnelsen till Gudhems nunnekloster,
hvars namn de utan tvekan härledt af drottningens
dopnamn Guda. Nya och grundligare forskningar hafva
likväl ställt det utom tvifvel, att Sverker
den förstes drottning Ulfhild
varit den lifvande anden vid anläggningen af
Gudhems kloster, liksom hon var det för Alvastra
och Varnhem,
ehuru den förstnämda klosterstiftelsen icke
kommit till stånd förr än efter hennes
död.
Gudhems
klosterhistoria begynner alltså omkring
1160. Det framträder genast såsom
en anstalt för nunnor af Cistercienser-
eller Bernhardinerorden och räknar sin
begynnande blomstring från Sverkerska
och Erikska ätternas regeringstid.
Bland klostrets välgörare nämnes
i synnerhet konung Knut,
Erik
den heliges son, hvilken öfverhopade
stiftelsen med förläningar, åtföljda
af kungliga stadfästelsebref.
En
annan hög person, som visade Gudhem synnerlig
välvilja, var drottning Katarina,
Erik
den elftes gemål. Hon var dotter af
den myndige Sune Folkesson till Ymseborg
och tvangs, sedan hon måst låta
en ungdomskärlek hopplöst dö,
att gifta sig med den sjuklige konungen.
Efter Eriks död, som inträffade sex
år derefter, beslöt hon att helga
Gud sina återstående dagar, och
ingick såsom nunna i Gudhems kloster.
|
En
välsminkad! nunna i
Gudhems klostermuseum
|
Tillbaka
Säkerligen
skall det göra mången ett nöje att
få ett begrepp om den tidens stora rikedom på
gods. Vi vilja derför uppräkna de gårdar,
hvilka konung Eriks enka skänkte till Gudhem,
när hon i dess klosterkyrka mottog doket, och
hvilka gårdar finnas omnämda i hennes,
till våra dagar bibehållna, testamente.
De
voro Thylshammar och Vithem, Lindö och Slaka,
de båda sistnämda i Östergötland,
en gård i Kind, tvenne gårdar i Kil, åtskilliga
fastigheter i Nyköping,
dertill flera egendomar i Vestergötland och Danmark.
Oaktadt
dessa och många andra gåfvor förmådde
Gudhem aldrig höja sig till någon egentlig
betydenhet och kunde i rikedom och anseende, icke
mäta sig med de andra Cistercienserklostren i
riket. Ar
1308 lemnade abbedissan och nunnorna sitt kloster
och bosatte sig, med hertigarne
Eriks och Valdemars samtycke, på slottet
Aranäs,
nu Årnäs i Forshems socken vid Venern.
Tillbaka
Anledningen
till denna, för ett klostersamfund temligen ovanliga,
flyttning var det stora antal resande, hvilka drogo
vägen fram mellan Skara
och Jönköping
och enligt tidens sed hade anspråk på
att blifva herbergerade och förplägade i
klostret. Emellertid måtte nunnornas vistelse
på Aranäs icke varit särdeles långvarig,
ty trettiosex år derefter, eller 1342, företogo
de en ny utflyttning från Gudhem till Rackeby
i Kållands härad, hvilken egendom de fått
till skänks af de nämde hertigarne.
Den
uppgifna orsaken till den senare utflyttningen förefaller
för den tiden temligen besynnerlig, nämligen
bristen på vedbrand. Troligen befanns att denna
olägenhet icke motvägdes af fördelarne
på det nya stället, ty omkring 1360 inflyttade
de åter till Gudhem och förblefvo der sedan
till reformationen.
För
att i någon mån öka klostrets inkomster
förordnade biskop Nils i Skara
nyssnämda år, att de tre socknarne Gudhem,
Ugglem
och Tunhem,
hvilka hvar för sig voro för ringa att underhålla
egna prester, skulle läggas under klostret och
förestås af nunnornas biktfäder. Sedermera
fick Gudhem emottaga flera testamenten och gåfvor,
bland annat af drottning Margareta,
som skänkte dit Ods
qvarn och ålfiske, med »mycket annat gods
för själamessor, lägerställen
och ingifning».
Tillbaka
Gudhem
mot slutet av 1800-talet
Men
hvarken rikedomar eller en skrymtande gudaktighet
förmådde rädda klostret från
fall när dess mission var ändad och en friskare
vind begynte blåsa genom tiden. Redan
länge hade tron på romerska biskopens ofelbarhet
varit i aftagande och de grundpelare vacklat, på
hvilka hans stol hvilade.
Från
alla trakter i kristenheten höjdes röster
om nödvändigheten af en kyrkoförbättring.
Blott påfvarne sjelfve gåfvo icke akt
på de allvarliga varningarne och förstodo
ej att tyda den stora rörelsen i trons och tankens
verld. Liksom om okunnighetens tider skulle varat
i evighet blefvo de hallstarrigt stående på
samma punkt och sökte tysta hvarje uppkommande
knot med kyrkans bannstråle.
Då
uppträdde Luther, såsom vi veta, och bekämpade
med oemotståndlig kraft och brinnande ifver
det falska och förvända i det rådande
romerskt-katolska kyrkoskicket. Hans sanningsläror
funno gensvar i hvarje oförvilladt sinne, och
det dröjde icke länge förr än
Sverige var ett af de länder, som afkastade påfveväldets
bojor. Huru reformationen här genomfördes
och huru den kyrkliga reduktionen af den samma blef
en följd äro allmänt kända saker.
Tillbaka
På
riksdagen i Vesterås 1527 blef svenska kyrkan
för alltid lössliten från Rom. En
följd af Vesterås recess var äfven
den, att de svenska klostren så småningom
blefvo öde. De, som lågo i städerna,
förvandlades till hospital och sjukhus. Landsklostren
eller de s. k. ränteklostren förlänades
merendels åt någon frälseman, hvilken
skulle af inkomsterna lemna klosterfolket nödigt
uppehälle samt underhålla klosterbyggnaderna,
men för öfverskottet hålla krigsfolk,
eller på annat sätt tjena kronan.
I
enlighet med detta beslut lemnade Gustaf
den förste 1528 Gudhems kloster med underlydande
jordar till riddaren Nils Olofsson, som åtog
sig en viss afgift till kronan samt att gifva abbedissan
och de nunnor, som icke ville utgå i verlden,
deras nödtorftiga underhåll till döddagar.
Men
redan året derefter inträffade den olyckan,
att klosterhusen förstördes af en eldsvåda,
så att nunnorna nödgades söka sig
bostäder hos allmogen i kringliggande byar. Abbedissan
gjorde väl en hemställan till konungen att
få klostret ånyo uppbygdt, men framställningen
möttes af afslag, och allt sedan har Gudhem varit
en ruin.
År
1540 fick Per Brahe förläningsbref på
Gudhems kloster och härad med alla underliggande
landtbor, hvarigenom klostrets jord sedermera för
en tid kom att höra under Visingsborgs
grefskap; men år 1650 skänkte drottning
Kristina några bondgårdar, som lydde under
Gudhems kungsgård tillika med klostret åt
då varande öfversten för Vestgöta
kavalleriregemente Lars Cruus under länsrätt,
hvilken donation, då Cruus året derefter
upphöjdes i friherrligt stånd, förvandlades
till friherrskap för honom och hans bröstarfvingar.
Vid
reduktionen 1680 indraget till kronan, anslogs Gudhem
någon tid derefter till militiehemman, och är
för närvarande boställe åt förste
majoren vid Vestgöta regemente.
Tillbaka
Från
den plats, på hvilken Gudhems systerkloster
fordom reste sina murar, har man deri herrligaste
utsigt öfver Hornborgasjön, Eckornavallen,
Kinnekulle
i fjerran, Billingen, Mularpaberget, Mösse-
och Olleberg samt öfver den mellanliggande bördiga
slätten.
Af
klostermurarne qvarstå ännu några
lemningar, hvilka, emedan de äro uppförda
af lös kalksten, allt mer sammanstörta.
Marken i och omkring ruinerna betäckes af den
rikaste växtlighet, hvari särdeles ymnigt
förekommer vår vanliga Ackleja (Aquilegia
vulgaris). Denna forntida praktväxt kallades
under medeltiden »Halleluja» och hade
förmodligen någon mystisk-religiös
betydelse, emedan den på det omsorgsfullaste
omhuldades i klostrens blomsterträdgårdar.
Gudhems
kyrka på 1890-talet
Tillbaka
Jättene
Utsikt
från Jättene ner över Gudhema vallar,
Hornborgasjön och norrut till Kinnekulle
På
Hedegården i Jättene alldeles söder
om Gudhem har man hittat drygt
1,2 kg guld i form av tenar från folkvandringstid.
Här ligger också Bosgården
med bl.a. Bosgårds hov, en gravhög. Jättene
skrevs år 1253 som gethtini. I väster
ligger Östra
Tunhem.