|
os
den norske skalden Brage Broddarsson får
man förklaringen till varför sjön Vänern
och ön Själland utseendemässigt så
väl stämmer |
överens. Sjöfarare som seglat runt både Vänern
och Själland hade förbluffats av hur näs och
bukter motsvarade varandra och ansåg givetvis att det
måste finnas en förklaring till detta. Under många
och långa vinterkvällar i diskussion framför
brasan tillsammans med ett välbryggt öl
kom så problemet att lösas genom denna förklaringsmyt.
Tillbaka
- Gefionmyten -
Det
var i början av 800-talet som Brage Broddarsson skrev
ner denna norska berättelse (Snorre
har sedan bättrat på med detaljer) om hur Oden
som bodde i Odense på Fyn sände ut sin dotter
Gefion för att hon norrut skulle finna nya marker man
kunde bosätta sig på. Gefion kom då att
hamna hos kung Gylfe i Svitjod. Han kom att lova henne ett
stycke jord av hans land, lika stort som det land hon med
hjälp av fyra oxar kunde plöja på en dag
och en natt.
Från
Jättehem hämtade hon då fyra oxar som var
hennes söner med en jätte och spände dem
för plogen. Plöjningen resulterade i en enorm
torva som släpades västerut ut i havet där
den placerades mitt emot Odens land - mellan Fyn och Skåne.
Detta nya land kom att få namnet Sælundi,
Själland. Där torvan en gång legat bildades
snart en sjö, Lögrinn, vars vikar passade
mot näsen på Själland. Gefion bosatte sig
tillsammans med Odens son Sköld på Själland,
och där blev de stamfäder för den danska
Sköldungaätten.
Oden
själv begav sig med sina asar till kung Gylfe i Sverige,
och där fick han löfte om såväl maktställning
som jordegendom. Han valde att slå sig ner vid sjön
Lögrinn vid den plats som Snorre kallade fornu Sigtúnir
där han fann såväl fagra slätter som
en god jordmån. Här fördelade Oden det nya
landområdet på sina tolv hövdingar varefter
han for norrut, och kom så till Norge.
I
Norge stannade han för en god tid, och där kom
hans son Säming att bli upphov till Norges kungaätter.
På sin ålders höst drog sig Oden tillbaka
till sitt nya land där han dog i Gudhem.
Gefionmyten
är intressant för att den talar om var någonstans
i Svitjod som Oden skall ha slagit sig ner, vid en stor
sjö som till utseende och storlek stämde med Själland
- nämligen Vänern.
Fornu
Sigtúnir - de forna Odengårdarna?
Fornu
Sigtúnir skulle kunna betyda De forna Odengårdarna,
detta eftersom Sig var ett av Odens många binamn och
ändelsen -ir är plural. I så fall var det
inte en specifik ort som åsyftades, utan istället
de gårdar varifrån Odens tolv drottnar eller
hövdingar regerade.
Ett
område som är särskilt välförsett
med namn som har med Oden att göra finns i nordöstra
Västergötland, väster om Vad vid sjön
Östen vilken förr hette Odens sjö. Där
finns också en plats som enligt Lindskog skall ha
hetat Sigtunerne,
med Odensåker
i väster.
Enligt
eddakvädet Grimnismal som är äldre än
Snorres eddor anges de platser som asarna fick sig tilldelade;
Frej fick Alvheim och Oden själv fick Valhall vilka
låg i Gotna lande. Ett Alvhem
med kungsgård finns idag vid Göta älv, och
Häcklan på Halleberg
har sedan urminnes tider kallats för Valhall...
Tillbaka
Men...
Odens
ankomst skulle kunna ha skett någon gång omkring
år 200 e Kr, och så dags hade goterna vällt
ut från den skandinaviska halvön, möjligen
beroende på att det varit några extremt kalla
år med missväxt och annat elände, kanske
den omtalade fimbulvintern. Nämnvärt i sammanhanget
är att perioden mellan 500 f Kr - 150 e Kr är
i det närmaste helt fyndlös vad gäller gravgåvor.
Jordanes
berättade på 500-talet om gautigoterna, ett av
de gotiska folken som kom från Scandza och spred sig
ut över Europa. Folket gautigothi är de
flesta överens om att de bott utmed hela längden
och på båda sidor av Göta älv, från
dagens Bohusläns kust och en god bit in i Västergötland.
Göta
älv skrevs som gautelfr på 1000-talet,
området därom kallades Gautland, och ett av Odens
namn var Gaut - göten. Måhända hade gautigoternas
uttåg bäddat för att Oden och hans folk
kunde slå sig ner i Västergötland, och kanske
blev man såpass imponerade av detta att han snart
kom att upphöjas till gud. Gautigoterna omnämns
särskilt av Jordanes för att ha varit ett ytterst
krigiskt folkslag, och alla utvandrade ju säkert inte...
Rent
vetenskapligt kan man inte påvisa guden
Oden eller något annat av hans namn förrän
fram emot 700-talet eller eventuellt i något omnämnande
på 500-talet, men kanske inte så konstigt om
hans namn var tabu. Istället användes noanamn,
uttrycket Den höge finns omnämnt på 400-talet
vilket ihop med avbildningar skulle kunna tolkas som Oden.
Tillbaka
Hursomhelst, ungefär vid den tid då Oden skall
ha kommit till Västergötland börjar nya företeelser
dyka upp. Ett
nytt aristokratiskt ledarskikt verkar träda fram, stormannaätter
i vars gravar statusföremål av guld läggs
ned. Även domarringarna
börjar dyka upp ungefär vid samma tid liksom skicket
att offra krigsbyten i mossar, som i bl.a. Finnestorp.
Och man kan ju fundera över ett sammanhang med den
krigargrav som påträffats i Essunga
i Västergötland.
Även
runorna har dykt upp ungefär samtidigt, och enligt
Den höges (Odens) sång i Hávámal
som skrevs på 900-talet var det just Oden som skänkte
runorna till människorna.
Jag
vet att jag hängde
i vindomsusat träd
i nio nätters tid,
sårad med uddstav,
åt Odin given,
själv åt mig själv.
Jag fick ej njuta horndryck
ej heller bröd,
jag spanade noga nedåt,
runor tog jag upp, ropade och tog,
nu föll jag ned ur trädet.
Runor
får du taga
och tydda stavar,
mycket stora stavar,
mycket starka stavar,
som stortulen målat
och Makterna gjort
och runrik gud ristat
|
Oden
med runorna, ur Fredrik Sanders utgåva av den
poetiska Eddan 1893
|
Det
finns två mycket gamla omnämnanden om varifrån
dessa runor kom, t.o.m. huggna i sten - med runor:
Tillbaka
Fyrunga
Runorna
från gudarna
|
det
västgötska Fyrunga (furungom
1397, förr kallat Furska) öster om Vara och
söder om Jung
i Skånings härad påträffades år
1894 en runsten i samband med att en häst fastnat
med tjuderlinan i en sten |
varvid denna drogs upp och runorna blottlades. Stenen som
fått beteckningen Vg 63 är daterad till ca 500-talet
och är ristad med den urnordiska 24-typiga runraden Futharken:
Runor ristar jag, de från gudarna stammande.
Jag åstadkommer ro
På
Sparlösastenen
som står ca 15 km åt nordväst från
Fyrunga finns en samstämmig text:
Och
tyd runorna där,
de från gudarna stammande,
som Alrik lubu ristade
Tillbaka
Silverskatten
i Fyrunga
På
gården Stommen i Fyrunga har man påträffat
en vikingatida silverskatt från 1000-talet, bestående
av bl.a. mynt från Danmark, Tyskland och England liksom
ett krucifix av silver med drakslingor på en sida
och en kristusbild på den andra.
På en förhöjning ute på golfbanan
vid Bjertorp slott i Fyrunga finns sju domarringar som har
sju stenar vardera, övervuxna av hallonsnår och
tall.
Källor:
Götland - Sveriges vagga, Verner Lindblom
Jönköpings
länsmuseum
FMIS
|