|
början
av 1000-talet anlände den engelske
ärkebiskopen Sigfrid av York till Västergötland
och kung Olof, sedermera kallad för Olof
skötkonung. Enligt legenden hade Olof bett
den engelske kungen att |
sända "någon kristen man till att predika
för honom om Kristus och rätt tro".
Att
finna någon som var villig att bege sig till landet
på andra sidan havet, där de kristna brukade
slås ihjäl och där skogarna var fulla
med underliga och farliga djur, det var inte alldeles
lätt.
Men
Sigfrid, beskriven som en renlevnadsman, mäktig
och fullkomligt lärd i bokliga konster hörde
så småningom av sig. Han sa att han gärna
tog på sig uppdraget att predika för den
svenske kungen och för undersåtarna i hans
land. Så
han gav sig iväg som missionär. Som
sällskap på resan hade han tre munkar, av
en händelse hans egna systersöner med de märkliga
namnen Unaman, Sunaman och Vinaman.
Sigfrid
av York utanför Växjö domkyrka
Tillbaka
Mot
Västergötland
Efter några dagar till sjöss kom de fram
till Danmark där de blev väl mottagna hos
Sven
Tveskägg och hans biskopar. Svens far,
Harald Blåtand, hade infört kristendomen
i Danmark redan år 960.
I
Danmark stannade man för en tid, men fortsatte
sedan resan landvägen upp genom Sverige. Beskrivningen
av vilka trakter det var som Sigfrid och hans sällskap
närmade sig vet att berätta en del om dåtidens
Sverige.
"Som
Gud det ville, kom han på steniga vägar och
genom täta skogar till sydligaste Sverige, till
det land, som heter Värend.
Mycket gott fanns där, såsom goda fiskevatten,
bin och honung, åkrar och fagra ängar och
tjocka skogar med mångahanda villebråd i.
Här
i Värend, och på ett ställe där
det var alldeles särskilt "gröna och
väna ängar" runtomkring stannade Sigfrid
och hans följeslagare. Mycket trött gick han
in i huset som fanns där. Han somnade och hade
en underlig dröm vari en ängel talade med
honom och sa att han skulle bygga en kyrka. När
Sigfrid vaknade berättade han för en av sina
systersöner om sin dröm:
"Mig
tycktes, att här var en välklädd man
med skinande anlete och att han så talade med
mig: 'Statt genast upp och följ mig.' Då
jag följde honom, visade han mig längd och
bredd på den plats, där jag skulle bygga
Guds tempel, och sade: 'Här skall du grunda Herrens
hus, vari syndare skola få misskund och rättfärdiga
nåd.'
De
bestämde sig för att gå till platsen
som ängeln hade talat om och ta reda på om
drömmen var sann. Och både Sigfrid och hans
systerson kunde se att det fanns märken utsatta
som visade var grunden till en kyrka skulle läggas,
precis som i drömmen.
Där
byggdes det snart en kyrka av trä, och just där
var det som det senare skulle byggas en stenkyrka, den
som kom att bli domkyrka i Växjö stift.
Växjö
domkyrka
Efter
att Sigfrid och hans sällskap hade vistats några
dagar i trakten började folk strömma till.
En del av ren nyfikenhet, andra därför
att den Helge Ande hade givit det i deras håg.
Då de såg ärkebiskopen, klädd
i sin skrud med krumstav och mitra trodde somliga att
han hade horn på huvudet och kunde ej nog förundra
sig över detta som de aldrig tillförne skådat!
De
som förstodo bättre lyssnade till honom, och
allmogen förvånades över hans ord och
välljudande tal, ty Gud ledde hans sak och upplyste
deras hjärtan, som lyssnade. Inte
bara bönder och hantverkare och annat vanligt folk
lyssnade på Sigfrid när han predikade. Tolv
mäktiga män skickades till honom, och efter
att de hade hört vad han hade att säga blev
de genast omvända till kristendomen. De stormännen
blev sedan Sigfrids förespråkare inför
allmogen, berättas det.
Tillbaka
Snart
blev det dags för Sigfrid att resa vidare, för
tanken hade ju redan från början varit att
han skulle besöka kung Olov. Därför gav
han sig nu av till trakten av Kinnekulle
i Västergötland där kung Olof befann
sig. Sigfrids framgångar som missionär bara
fortsatte, och kungen bestämde sig redan efter
några få dagar att han skulle låta
Sigfrid döpa honom till den kristna tron.
Vid
Husaby
källa ägde så det mytomspunna dopet
av Olov Skötkonung rum. Tillsammans med honom,
berättar legenden, döptes också alla
hans närmast underlydande, och Sigfrid fortsatte
sedan med stor glädje och framgång att predika
för folk i Västergötland.
Men
samtidigt inträffade det en tragedi. Sigfrids systersöner
Unaman, Sunaman och Vinaman hade stannat kvar nere i
Värend, och omdömeslöst nog hade de berättat
för några personer var de hade gömt
en del fat och silverskålar, dyrbarheter som de
haft med sig hemifrån England.
På
natten när de låg och sov kom åtta
män med ondska i sinnet på besök. De
släpade ut de tre bröderna, halshögg
dem och lade deras huvuden i ett kar som de sänkte
i sjön i närheten av kyrkan. Resten av kropparna
gömdes under en stenhög på ett svåråtkomligt
ställe en bit bort.
Tillbaka
Sigfrid
som ju befann sig i Västergötland fick höra
talas om morden och reste tillbaka till Värend.
Förtvivlad bad han till Gud för att få
reda på vart systersönernas döda kroppar
hade försvunnit.
En
natt gick Sigfrid i sin sorg ut ur härbärget
runt omkring den sjön, som ligger sunnan för
Växiö kyrka. Och han såg mitt i sjön
tre fagra ljus, glimmande som stjärnor. Och de
kommo östanfrån mot sjön mot ett ställe,
som då låg utanför strandgränsen.
Då de ljusen kommo nära land, drog Guds tjänare
skorna av sina fötter och gick gladeligen ut emot
dem i vattnet. Och han prisade Guds nåd, som ärar
sina helige. Då
Guds tjänare kom så nära att han kunde
taga på dem, försvunno ljusen.
Han
letade så mycket han förmådde och fann
ett kar med tre huvud i och en stor sten bunden därvid,
såsom tillförne är sagt. Han tog upp
karet och förde det i land. Där lade han gråtande
alla huvudena i sitt knä, i öm kärlek,
och sade: "Må Gud hämnas!" Genast
svarade en röst från det ena huvudet och
sade: "Det varder hämnat".
Dessa
huvud syntes så friska, som hade de samma dag
huggits bort från kropparna. Detta var Guds stora
kraft, och böra alla ting lova Gud, som ville glädja
sin tjänare med detta förunderliga, att ljus
visade sig å stormig sjö, att så stor
sten kunde flyta i land, och att för så länge
sedan avhuggna huvuden fingo mål i mun. Sedan
Guds tjänare fröjdats åt dessa underting,
fick han dess mera kraft att tjäna Gud. Och huvudena
gömde han med mycken kärlek.
Tillbaka
Det
som hände sedan var att kung Olof själv kom
efter till Värend. Han blev den som såg till
att mördarna blev dömda, och det efter konungslig
rätt, som det uttrycks i legenden. Det gjordes
en insamling av gods och pengar för att skänka
till Sigfrid, men som den gudsman han var ville han
inte ha några pengar. Det var bättre att
den världsliga makten, kungen, fick världsliga
rikedomar, menade Sigfrid.
Men
de gårdar som han hade blivit erbjuden tog han
gärna emot. Det vill säga, inte för sin
egen personliga del, utan som han sade - "Gudi
till ära och kyrkan till evärdelig besittning".
Sigfrid
fortsatte att resa runt i landet och missionera. Han
predikade och döpte, byggde kyrkor och vigde präster.
Efter att ha gjort alla dessa, som det verkar av legenden,
enorma insatser för kristnandet av Sverige, återvände
Sigfrid till Växjö. Där levde han sedan
många år.
När
han hade sin ålders mått och Gud ville giva
honom lönen för det arbete, han så troget
hade utfört, gick han helt visst till himmelrikets
glädje. Och han ligger jordad i Växiö,
den stad, han själv utvalt.
S:t
Sigfrid med sina systersöners
avhuggna huvuden
*
* * *
Den
tidigaste kända källan som nämner sankt
Sigfrid är en kort notering från 1200-talet,
alltså 200 år efteråt. Där får
man veta att han döper kungen, hans husfolk och
hans här. Här får man också veta
att Sigfrids släktingar halshuggs och att deras
huvuden nedsänks i en sjö där Sigfrid
senare återfinner dem.
Men
man tror att Sigfrid varit minst två olika engelska
biskopar som i berättelserna blandats samman till
en och samma person.
Enligt
Den äldre Västgötalagens biskopslängd
märkte han ut kyrkplatserna och invigde kyrkogårdarna
i Östra Gerum,
Agnestad,
Friggeråker
varefter han tog sig ner till wærænÝ,
dvs Värend
i Småland
där hans ben vilar.
Källa:
Svenska
kyrkan i Spånga
Bild
från Wikipedia
|