|
j
långt ifrån hemmanet Häradsvads
bro öfver Säfveån
är en någorlunda stor och slätt
ljunghed, der flere här på orten hålla
före, att slaget stått emillan Birger
Jarl och Folkungarne år 1251. |
Localen
tyckes väl härtill icke hafva varit beqvämlig,
ty då man betraktar landsträckan på 1/4
eller 1/2 mil utmed ån, väster omkring bron,
och öster förbi Öna bro, så finnes
på ömse sidor om samma å en kedja af
mer och mindre höga dels nakna, dels skogbeväxta
berg och ljungkullar, hvaremillan kan vara 1000, men allmännast
ett eller annat hundrade famnar. Men huru ofta hafva icke
fiendtliga armeer mött hvarannan på obeqvämliga
ställen?
Ofelbart
är, att något märkvärdigt i forntiden
här tilldragit sig. Ty midt på Heden stå
4 uppreste
stenar i rad, nästan i rätt väderstrek
från öster till väster: till lika afstånd
på ömse sidor ligga 7 stora stenar, i mycket
god och lika ordning, undantagande att de sju, som ligga
på norra sidan, innefattta en litet större
omkrets, och vika mot de upreste stenarne i nordost,
likasom de andre sju på södra sidan vika
i sydväst.
Tillbaka
Flere
berömde Häfdateknare säga att detta fältslag
stått vid Herrevads
bro i Norunga
Församling andre upgifva, att bron vid Kolbeck
i Wästmanland fordom hetat Herrevadsbro, och att
i fråga varande fältslag der ägt rum.
För att kunna finna det sannolikaste, skole vi
taga Historien till hjelp.
Konung
Knut den
långes Son Philip (till Ymseborg)
ville gerna upstiga på den Thron, som hans Far
i fem år usurperat, och till den ändan kullkasta
det Konungaval, som skedt år 1250, hvarigenom
Svenska Kronan blifvit satt på Birger Jarls Sons,
Waldemars,
hufvud.
Ofvannämnde Philip, biträdd af tvänne
andre Folkungar, Knut Månsson och Philip Larsson,
var nog oförståndig att begära hjelp
mot K. Waldemar af K. Håkan
i Norrige, hvars Son skulle förmälas med
K. Waldemars Syster, och som dessutom stod i en nära
och upriktig vänskap med Birger Jarl.
De
fingo således afslag, men reste derifrån
till Dannemark och Tyskland, hvarifrån de kommo
tillbaka med en hop värfvade Tyska troppar, dem
de förstärkte med sina inländska medhållare.
Det är ej sannolikt, att den vaksamme Riksföreståndaren
Birger Jarl skulle hafva varit så okunnig om dessa
uppenbara stämplingar, och så oberedd att
möta dem, att han icke förr än i trakten
af Westerås
kunnat bjuda dem ett fältslag, sedan de, under
ett obehindradt framtågande, ej allenast haft
tillfälle att plundra landet, utan ock möjligtvis
kunnat draga flera af Waldemars undersåtare på
sin sida, och med hvarje steg blifva talrikare.
Utan
tvifvel har han mött dem här nedre i Westergötland,
och vid denna Bro, der traditionen härom ännu
icke är utslocknad, och der sjelfva stenarne tala
om ett fältslag. Brons rätta och ursprungliga
namn har ock säkert varit HERRAVADSBRO, och icke
Häradsvadsbro, såsom det af somliga nu skrifves.
Chronicon
Wadstenense, som af Lagerbring anses för den äldsta
af våra inhemska minnesböcker, säger,
att detta slag stått vid Herwattza, som lärer
vara ett brutet namn af Herrevadså, men hvar denna
å skall sökas, derom lämnas ingen underrättelse.
Historieskrifvarne hafva ofta af ringa nog anledningar,
och stundom alldeles gratis, antagit de lokala upgifter,
som de funnit för sig i äldre upsatser, eller
blott i en lös opinion, emedan sällan några
grunder varit att tillgå, hvarefter de kunnat
pröfvas.
Sådant har utan tvifvel kommit deraf, att de,
som bodt på orten, ej velat åtaga sig den
mödan att meddela Allmänheten hvad de sjelfve
vetat, och hvad på deras ort varit allmänt
bekant.
Äfven Lagerbring säger, att detta fältslag
stått vid Herrevadsbro i Westmanland, men utan
att nämna sina sagesmän eller anföra
några bevis.
Tillbaka
Man
kan, ej utan sannolikhet, gissa, att Kolbecks Kyrkas
namn gifvit anledning, att sätta detta fältslag
vid den derintill varande Bro.
Biskop Kol i Strengnäs tog en mycket verksam del
i detta krig på Birger Jarls sida. Han blef sedan
räknad bland Helgonen; och det var då ett
tjenligt tillfälle för de Katolske Historieskrifvarne
att öka hans förtjenster med den, att, i anledning
af detta fältslag och på sjelfva valplatsen,
harva byggt Kolbecks Kyrka, hvars namn tycktes vara
taget af hans eget.
Om då valplatsen var här, så måste
Bron vid Kolbeck vara Herrevadsbro, efter ryktet sade,
att fältslaget förefallit vid en Bro af detta
namn.
Messenius
säger, att B. Kol, efter någres sannolika
förmodan, af egna medel och på sjelfva det
ställe, der Folkungarne genom försåt
blefvo afdagatagne, grundlagt Kolbecks Kyrka, och kallat
den efter sitt namn, med tillägg af ordet bäck,
i anledning af den förbilöpande floden.
Denna anekdot har tyckts gifva ett litet sammanhang
åt berättelsen om den märkvärdighet,
som här skulle harva tilldragit sig, och Brons
läge på en stor väg och ett allmänt
kändt ställe har gjort, att man liksom interesserat
sig mera för henne, än för en okänd
bro, belägen i en undangömd och föga
besökt trakt.
Emellertid är det besynnerligt, att hvarken Johannes
Magnus, då han omtalar B. Kols deltagande
i detta krig, eller Vastovius, som är våra
Svenska Helgons allmänna Loftalare, nämner
att Biskopen låtit bygga denna Kyrka. Ock hvad
Messenius upgifver såsom någres förmodan
(quorundam opinio), kan således ej förtjena
något afseende.
Intill
dess andra och mera gällande Historiska eller lokala
skäl anföras från Westmanlands-sidan,
kan man ock tryggt påstå, att Kolbecks-bron
alldrig någon tid blifvit kallad Herrevads-bro.
Redan Hadorph på sin tid, gör i Anmärkningarne
vid Rimkrönikan
denna påminnelse: Herrevadsbro kallas ock nu Kolbecks
Bro.
Tillbaka
Det
är tydligt, att Herrevadsbro fått sitt namn
deraf, att någre Herrar vadat öfver ån
på det stället. Ramnäs-strömmen,
öfver hvilken Kolbecks Bro är byggd, är
derstädes icke långt ifrån sitt utlopp
i Mälaren, och synes vara för betydlig att
vada öfver. Säfveån härstädes
är deremot mycket mindre. Historien beskrifver
Arméernas ställning sådan, att Birger
med sitt folk var på ena sidan ån, och de
uproriske Folkungarne på den andra, samt att Bron
millan dem var uprifven.
Men
förloppet berättas olika. De äldste Krönikor
tala om ett fältslag, hvari ofvannämnde hufvudmän,
Knut och bägge Philipperna, antingen stupat, eller
blifvit tillfångatagne och sedan halshuggne.
Men de senare Katolske Historieskrifvare, och ibland
dem Erik Olsson, som voro Birger Jarl mindre bevågne,
efter han ej riktade kyrkan, säga, att han med
list låckade, Folkungarna till sig, och, mot alla
gifna försäkringar, lät gripa och halshugga
dem.
Sjelfva ställets namn tyckes tydligen nog gifva
tillkänna, att ett ordentligt fältslag ändat
kriget: ty hvarföre hade man behöft att vada,
om ett fredligt sammanträde varit öfverenskommit?
Dessutom, med hvad säkerhet skulle Birger hafva
halshuggit hufvudmännerna, innan han slagit deras
arme? Han hade i detta fallet kunnat stadna för
en svår efterräkning.
Det
är ock af Brons namn sannolikt, att de uproriske
varit de, som vadat öfver ån för att
angripa, emedan troligen icke Birger och hans Officerare,
som stridde för en laglig Konung; utan de uproriske,
blifvit kallade Herrarne.
Också voro Folkungarne denna tiden de mäktigaste
Herrar i Landet. Man kan lätt föreställa
sig, att den kringboende Allmogen, efter denna märkvärdiga
händelse, kallat det ställe, som öfvervadades
för Herravadet.
Det
hemman, som antingen redan då här var beläget,
eller ock sedan blifvit anlagdt, fick samma namn, och
Bron blef kallad Herrevadsbro.
|