Norsk
stavkyrka
|
|
De
första kristna kyrkorna som uppfördes
i Sverige var byggda av trä, så kallade stavkyrkor
eller resvirkeskyrkor. Ett exempel på detta är
kyrkan i Hedared,
byggd i början av 1500-talet men med takstolar från
1100-talet.
Ett
annat byggsätt var att låta timret vara liggande,
som i kyrkan i Tångeråsa
kyrka från 1200-talet.
Kyrkorna
byggdes likadana som de gamla hedniska templen, se Uppåkra,
och även offeraltaren kom fortsatt att användas.
Det är väl inte otroligt att några av dessa
kyrkor såg ut som de vackra norska stavkyrkorna, med
drakhuvuden på takåsen, ornamenterade stolpar,
små gluggar till fönster och svalgångar
längs sidorna.
|
Rekonstruktion
av Vreta stavkyrka
Tillbaka
De
nya stentemplen
Redan
på 1000-talet började västgötarna ersätta
sina träkyrkor med stenkyrkor, de äldsta av dessa som
ännu finns kvar har nu i över 900 års tid stått
och sett århundradena passera revy. Den allra äldsta
är Överbo
kyrka i dagens Varnhem i Västergötland, tillkommen i
början av 1000-talet. Kanske tillkom stenkyrkorna för
att byggnader av trä brinner alldeles för bra, detta
särskilt om man tillsätter en fackla. Asatron
skulle leva kvar länge än.
I
denna nya sortens stentempel skulle man gå in istället
för att stå på utsidan som man gjorde hos de
andra gudarna. Hit kom också märkliga präster
från fjärran länder vandrande. På ett underligt
språk mässade de om den märklige Jesus Josefsson
och hans egentlige far, Gud, som kommit för att hjälpa
de gamla gudarna.
Denna
nya sortens präster var klädda i fotsida dräkter
och förlitade sig till utsirade, svarta rökelsekar av
järn för att få kraft från sin gud. Röken
fyllde den lilla mörka kyrkan med en säregen doft. Men
under flera århundraden var ändå Frö
och de andra gudarna lika mycket värda, kanske inte så
konstigt då man inte förstod ett ord av vad prästen
sade. Många är de kyrkor som fick drakslingor och runor
inristade i dörrar och på andra ställen, se under
Rådene kyrka
i Västergötland och Väversunda
kyrka i Östergötland.
Under
den katolska tiden trädde man in till kyrkorummet via en
portal på sydsidan av kyrkan, och väl inne fick man
stå på ett stampat jordgolv då det inte fanns
några bänkar. I en del kyrkor gick kvinnorna in i en
egen port på nordsidan.
De
enda ljuskällorna var små gluggar som satt högt
uppe på sydväggen, och så några få
honungsljus som med fladdrande lågor gjorde vad de kunde
för att lätta upp de djupa skuggorna. Att för första
gången få se färgade glasrutor var säkert
något som väckte mycken beundran. Takstolarna var synliga
ända upp till taknocken, och lika kallt och dragigt som det
var om vintern, lika svalt och skönt var det om sommaren.
Möjligt är att en eller flera liljestenar
stod resta framme vid altaret.
De
fönsterlösa norra sidorna på Horla
kyrka i Västergötland
Ett
av alla problem som den katolska överhögheten i början
hade med det lilla landet uppe i norr var vid förrättandena
av de heliga sakramenten. Dessa skulle ju utan undantag förrättas
med rött vin, Kristi blod. Men i Sverige fanns inget vin.
Det kom snart till påvens kännedom att man istället
använde öl
till nattvarden... Döpte sig gjorde man utanför kyrkan,
och det var även där man drack bröllop.
De
inhemska prästerna inte riktigt vad den katolska kyrkan förväntade
sig. Vid Skänninge möte år 1248 togs därför
beslut om att prästerna måste vara hederliga,
och år 1252 att de måste sluta bära vapen. Läs
också om biskoparna som kom med
svärdet i hand...
Tillbaka
Hur?
Det
som kanske är mest fantastiskt med alla dessa stenkyrkor
är att ett stort antal uppfördes under en mycket kort
period, under 1130-talet formligen exploderade byggandet. Hur
kunde detta ske?
Man
hade aldrig tidigare uppfört byggnader av sten, så
den kunskapen var inte något som den lokala allmogen satt
inne med. Ofta fanns inte heller stenar att tillgå på
platsen, dessa måste därför fraktas dit, ofta
långväga ifrån. Enbart detta krävde att
man lade ner ett oerhört stort antal mantimmar, och sedan
skulle kyrkan byggas också. Väggarna var ofta av kolossalformat,
och kunde vara upp till 1,5 meter tjocka med stenar som kunde
väga hundratals kg och ibland flera ton. Varför, kan
man undra. Det
hela är mycket märkligt.
Man
kan antaga att många av stenkyrkorna uppfördes av de
lokala stormännen på sina gårdar och att det
då tycktes som en god idé att göra dem i det
närmaste oförstörbara. I de kyrkor som från
början eller snart därefter kom att förses med
kraftiga torn hade stormannen ofta sin ingång en bra bit
upp på tornväggen, den enda ingången upp till
tornet, och fungerade därmed även som en kastal.
Tillbaka
Var
skall kyrkan byggas?
Troligt
är att det stora flertalet av kyrkorna uppfördes på
grunden av ett tidigare hednatempel eller offerlund. Påven
i Rom påbjöd nämligen i en bulla att kyrkorna
som skulle uppföras här uppe i nord skulle förläggas
på eller i anslutning till de asatrognas gamla kända
offerplatser, på detta sätt trodde man att de hedniske
succesivt skulle komma att vänja sig vid den nya tron.
Ett
gott exempel är Forsby
kyrka som är byggd ovanpå en kungshög. Tittar
man sedan på hednatemplet i Uppåkra
så ser man att planlösningen faktiskt inte ändrade
sig nämnvärt mellan hednatempel och kristna tempel.
Tillbaka
Tidsperspektivet
Även
om kyrkorna inte är lika storslagna som våra gamla
slott - betänk då att de byggdes med mycket små
medel och tillkom i hundratal under endast några få
årtionden.
Då
Magnus Gabriel De la Gardie rustade upp Läckö
slott på 1650-talet samtidigt som Axel Lillie flyttat
in i sitt slott i Löfstad
- då hade exempelvis Göteve
kyrka stått på sin plats i 550 år - mer
än ett halvt årtusende.
I
Sverige återstår totalt ca 1.380 medeltidskyrkor,
varav ca 400 endast marginellt har förändrats till sitt
utseende. Detta antal kan jämföras med att man räknar
med att det i Sverige uppfördes ca 2.300 kyrkor under 1100-
och 1200-talen. Vid 1200-talets början fanns det 517 kyrkor
i Västergötland. Kyrkorna hade nu blivit så
många att påven i Rom menade att man måste
riva några av dem...
I
sin bok Ödekyrkor i Västergötland redovisar
Gösta Börjesson 330 nu försvunna kyrkor
Index över kyrkorna
|