|
ågra
kilometer från Birger
Jarls föräldrahem i Bjälbo
låg och ligger staden Skänninge. Hit ledde
en väg som åtminstone till vissa delar hette
Digragatan, en färdled som följde en sandås
genom |
Marstads by och svängde in till Skänninge via S:t
Martins kyrka före Digrabron över Skenaån.
Det var en omväg runt Hogsta sjö som skiljde Bjälbo
sätesgård från samhällsbildningen Skänninge.
Här gick även eriksgatan
där varje ny konung skulle märka om östgötarna
ville ha honom eller inte. Här i Skänninge skall
Birger Jarls moder Ingrid
Ylva ha bott efter maken Magnus
Minneskölds död år 1210.
Tillbaka
I
omgångar kom alltfler av gårdarna i Bjälbo
med tiden att skänkas till nunnekonventet S:ta Ingrid
i Skänninge, något som dock inte uppskattades
av kungamakten. Hertig
Eriks änka Ingeborg testamenterade 40 år
efter Eriks och broderns död på Nyköpings
hus år 1318 sin gård i Bjälbo till
ett nunnekloster i Skänninge, och kort därföre,
år 1353, gav Magnus
Eriksson patronrättigheten över Bjälbo
kyrka åt samma stiftelse. Läs testamentet här.
Möjligt
är att det bredvid S:ta Ingrid funnits ett palats likt
Bjälboättens
palats i Vadstena. Den fornminnesintresserade biskopen
Erik Benzelius i Linköping skrev på 1700-talet
att det strax invid klostret fanns grundmurar som var ca
90 x 30 alnar i storlek, ca 54 x 18 m. Kvarteret kallades
förr Kongholmen.
Skänninges
medeltida
stads sigill
Tillbaka
Det
tidiga Skänninge
Enligt
senaste rön var Skänninge, eller Skeninge, redan
under 900-talet en betydande centralort, och dess läge
mellan Aska och Göstrings härader och närheten
till gränsen mellan Bobergs och Vifolka härader
gjorde att östgötarna gärna träffades
vid Skenaån där Skänninge sedan växte
fram.
Här
skedde lokal handel, men det samlades även in varor
för vidare transport längs Skenaån via Svartån
till östersjökusten där bland annat Söderköping
låg, en annan viktig handelsort.
Enligt
senaste rön var staden omgiven av en 4 ½ meter
bred och 1 ½ meter djup vallgrav som möjligen
var kombinerad med en palissad. Man tror vidare att här
fanns en stormansgård på 900-talet, något
som fyndet av ett bronsgjuteri pekar på.
Tillbaka
Skänninge
- en rik gammal vikingabygd
Bygden
runt Skänninge var rik och de yppersta släkterna
hade under vikingatiden rest runstenar för att hedra
de fallnas minne. Här har man funnit en fjärdedel
av landskapets 250 runstenar, i själva Skänninge
har man sammanlagt känt till fem stycken.
Ög
62 nedanför S:ta Ingrids klosterruin
Östen
reste denna sten efter Eskil, sin broder
Tillbaka
Ög
165 utanför Vårfrukyrkan låg tidigare
som tröskelsten i den norra kyrkodörren
Torun
reste
och de bröder
söner till Toste
efter sin fader.
Torkel ristade denna sten efter Toste
I
runstenarnas efterföljd påbörjades runristningen
av kalkstenshällar - stora stenkistor som lades över
tidiga kristna gravar. Dessa återfinns nu i de gamla
kyrkorna i Skänninge.
Strax
norr om Vallerstad kyrka utanför Skänninge ligger
ett betydande monument från järnåldern
vid namn Lunds backe.
Här finner man tre gravfält och ett system med
stensträngar. De 82 resta stenarna syns väl på
långt håll, och i ett av gravfälten finns
också en förmodad domarring - läs en fundering
över företeelsen domarringar här.
Tillbaka
Kyrkorna
Vårfrukyrkan,
uppförd under 1200-talet
med stadssigillet från 1301 ovan
|
|
Under
1100-talet revs träkyrkorna som hade byggts hundra
år tidigare, och i stället uppfördes
stora kalkstenskyrkor på deras ställen.
Störst
i Skänninge var Allhelgonakyrkan med en yta om
drygt 200 m², men S:t Martins kyrka var inte
heller att förakta.
Det
är inte omöjligt att det även fanns
en tredje kyrka, men för denna är vare sig
namn eller omfång känt.
Mot
slutet av 1200-talet murades Vårfrukyrkan upp
av tyska hantverkare, se bilden till vänster.
|
Tillbaka
Klostren
I
ännu bevarade dokument från medeltiden omnämns
Skänninge skeningiam för första gången
år 1178 i ett skyddsbrev utfärdat av påven
Alexander III för Linköpings
biskopsstol. I icke kvarlämnade dokument berättades
det att ett par årtionden tidigare kom de första
munkarna till Skänninge.
Sverker
den äldre instiftade år 1150 eller 1156 ett
cistercienserkloster i staden, liksom han gjorde i Alvastra,
Vreta och Nydala,
som år 1237 togs över av dominikanorden.
Här
fanns också ett nunnekloster, Sankta Ingrid, vars
uppförande år 1282 godkändes av kung M (Magnus
Ladulås) efter en framställan av Johannes
och Anders Elofssöners i ett donationsbrev. Klostret
som var det första i Norden för dominikanernunnor
brann ner år 1531.
Rester
efter S:ta Ingrids kloster, med brunnen som stod i klosterträdgården
och klostergångarna markerade av pergolor
Tillbaka
Dominikanerna
Dominikanerna
flyttade gärna till orter med starka handelstraditioner,
för där fann man att möjligheten var stor
att tigga till sin verksamhet och att sprida den rätta
tron till de besökande och handlarna - som Skänninge
med sina otaliga marknader.
Dominikanerna kom till Skänninge under första
hälften av 1200-talet, då landets andra konvent
efter Visby. År 1237 grundades S:t Olofs brödrakonvent.
Det är möjligt att det byggdes på lämningarna
av ett ofullbordat cistercienserkloster från 1150-talet.
S:t
Olofs konvent var ett för dominikanerna ovanligt namn.
Namnet hade ett samband med att årets största
marknad 'Skänninge marken' hölls vid Olofsmässan
i slutet av juli. Annars var Jungfru Maria huvudpatron för
dominikanerna och vid sidan om henne fanns Petrus Martyren
och Maria Magdalena som dominikanernas beskyddare.
Under 1270-talet grundades det efter lokalhelgonet namngivna
S:ta Ingrids systrakonvent. Det byggdes vid S:t Martins
kyrka, som troligen tidigare varit sockenkyrka, byggdes
in konventskomplexet.
Då Skänninge på kort tid fått sina
två dominikankonvent var staden en av den dominikanska
provinsen Dacias viktigaste kyrkoorter (Dacia omfattade
hela Norden).
Tillbaka
Hospitalet
Notera
runstenarna som är inmurade i väggen, och hospitalets
sigill från år 1341
Skänninge växte i betydelse på 1200-talet.
Ett hospital hade öppnats vid seklets början för
att ta hand om de nio västligaste häradernas spetälska,
från området som hette Västanstång
och för vissa delar av "Smålanden";
Kind, Ydre, Tveta och Visingsö
- vilka var en del av Östgöta lagsaga.
Hospitalet fick en del av den skatt som betalades till kyrkan.
Altar-
eller processionskrucifix i förgylld brons från
ca 1200,
funnet vid utgrävningen av Hospitalet i Skänninge
Foto: L-G Rörby
* * *
*
När
Birger Magnusson
från Bjälbo utropar sig till jarl år 1248
har man samma år i Skänninge medeltidens viktigaste
svenska kyrkomöte, kallat för Skänninge möte.
I
november 1247 kommer den av påven i Rom utsände
Vilhelm av Sabina till Sverige efter att ha varit i Norge
och krönt den norske kungen Håkon
gamle.
Med största sannolikhet vistas han då hos de
dominikaner som den katolska kyrkan så stark vurmade
för. Vårfrukyrkan är vid denna tidpunkt
ännu inte byggd.
Tillbaka
Skänninge
möte 1248
Det
är i februari månad som rikets kyrkliga och politiska
elit möts - Birger Jarl, ärkebiskopen, lydbiskopar,
en östgötalagman, abbotar, präster, munkar
och världsliga stormän samlas med biskopskardinalen
Vilhelm av Sabina för att knyta den svenska kyrkan
närmare den katolska.
Svenskarna skulle hålla sig till den kanonisk-rättslig
praxis som i den nya dekretalsamlingen hade offentliggjorts
år 1234. Samlingen i fråga tycks inte ens ha
funnits i Sverige vid tiden för mötet...
1200-talets
Sverige var inte självständigt - den i särklass
mest välorganiserade myndigheten i riket, kyrkan, tog
sina order från Rom.
Dick
Harrison om mötet:
"De var säkerligen, ur Vilhelms perspektiv, att
betrakta som veritabla barbarer, okunniga nordbor som Gud
ske pris faktiskt hade vunnits för Kristus.
Nåja, helt kristna såsom den helige fadern i
Rom önskade var de ännu inte. Vilhelm var inte
någon turist, rapportör eller ens ambassadör;
han kom för att stifta lagar och befalla. Han var bemyndigad
att diktera villkor för barbarerna i Skänninge,
och det gjorde han med besked.
En och annan av nutidens historiker skulle måhända
vara beredd att sälja sin själ för att få
göra en tidsresa till Östgötaslätten
och titta in i huset där debatterna ägde rum,
där Birger Jarl och hans biskopar fick sig en rejäl
bakläxa av sydlänningen".
Tillbaka
Om
dominikanerna har man en viss kännedom under dessa
år. En del skänningebor hade nämligen besökt
ett provincialkapitel för de nordiska länderna,
Dacia, i den danska staden Ribe. Där
beslutades att konventsbrodern Astulf från Skänninge
skulle skickas till den nygrundade staden Reval,
nuvarande Tallinn, se karta,
i det då danska Estland.
I Reval skulle han med några andra dominikaner från
konventen i Visby och Sigtuna öppna ett nytt konvent
till kristdomens fromma.
Det
är även möjligt att de två dominikaner,
broder Svenning och broder Thomas "kantor", som
sänds vidare till konventen i Visby
respektive Åbo
enligt ett provincialkapitelmöte år 1254 fanns
i Skänninge under år 1247 och 1248 p.g.a. Vilhelm
av Sabinas besök i staden.
Reval,
dit Astulf skulle bege sig - se borgen uppe på klippan
till höger
Tillbaka
Vilhelm
av Sabina
Senast
en påvlig legat besökte Sverige var så
länge sedan som året för Skänninge
möte, 1248, sammankallat av Vilhelm av Sabina. Vilhelm
hade innan han kom till Skänninge varit borta i Norge
och krönt Håkon
den gamle Håkonsson till kung, år 1247.
Det var tydligen ett stort firande, för Vilhelm stannade
där från mitten av juli till slutet av augusti.
Senare
på hösten samma år är han tillbaka
i Östergötland,
och enligt bevarade dokument besökte han då Riseberga
kloster och därpå Linköping
och dess biskop Lars vilken sedan följde med honom
till Skänninge varifrån han den 2:a december
utfärdade brev till Sigtuna
om beviljad 40 dagar avlat per år för de som
besökte kyrkan vissa dagar under året. Vilhelm
kommer att stanna i Skänninge tills mötet är
slut i början av mars.
Tillbaka
Alla
visste att Birger Jarl suktade efter kungavärdigheten,
och den sjuke kungen verkade ha accepterat sin svåger
för denna uppgift. Man sökte stöd hos biskopskardinalen
Vilhelm som samtyckte till detta under förutsättning
att de genomgripande kyrkliga reformerna godtogs av kyrkomötet.
För
Birger Jarls vidkommande var det bra att mötet hölls
i Skänninge, för i denna del av landet var det
ingen som ifrågasatt hans eller sönernas rätt
till kronan och makten. Den tidigare jarlen Ulf Fase (Fasi)
låg sjuk norröver och kung Erik
"den läspe och halte" låg lika
sjuk söderöver. Ulf Fase dog under hösten
1248 och Erik året därpå.
Den
purpurklädde kardinalens krav var att den "kanoniska
rätten" skulle bli den svenska kyrkans
högsta lag, d.v.s. att kyrkorättsreglerna
- dekretalerna - skulle studeras av det svenska
prästerskapet.
Dekretalerna
bestod vid denna tid av Gregorius IX:s lagsamling
"Liber extra" från 1234 med grund
hos munken Gratianus kyrkorätt "Decretum
Gratiani" från mitten av 1100-talet.
Skänninge
möte beslutade att ett exemplar av "Decretum
Gratiani" skulle finnas vid varje stiftskyrka.
Därmed skulle kunskapen i den kanoniska rätten
sprida sig bland dem som arbetade med kyrkorätt,
och respekten för påvens direktiv skulle
öka.
|
Vilhelm
av Sabinas sigill
|
Tillbaka
Beslut
- celibat för prästerna
Samtidigt
förbjöds prästerna att gifta sig eller sammanbo
med en kvinna. De präster som redan var gifta måste
skilja sig, annars lystes de i bann. Kyrkan undantog dock
präster och kvinnor över femtio år, ifall
de lovade inför Gud och med hot av stora böter
att leva avhållsamt och bo i skilda rum.
Celibatens mål var förutom att få fogligare
präster i kyrkans tjänst, att göra barnen
arvslösa. Kyrkan ville inte att dess rikedomar skulle
sprida ut sig utanför dess domäner, så bortsett
av det som prästen tillförde vid inträdet
till kyrkan fick inget ges till släktingar. Däremot
gavs rätten till prästen att utom sina släktingars
samtycke få avyttra släktjorden till kyrkan om
den var i hans ägo.
Kyrkans
män fick efter mötet inte dömas av en världslig
domstol, och dessa kyrkostadgar skulle börja gälla
ett år efter mötets beslut den 1 mars 1248.
I praktiken var det dock mycket som inte slog igenom förrän
först långt senare.
Andra beslut kompletterades eller ändrades om de blev
allt för svåra att leva efter, präster tilläts
efter en tid att skaffa sig frillor som inte hade någon
arvsrätt. Ett tecken på att påvekyrkan
lyckades i sitt uppsåt är det gåvobrev
från prästen Peter från Angutorp där
han skänker sin jord till Gudhems
kloster.
Tillbaka
Beslut
- prästen skall vara hederlig
Samtidigt
var det bra för kyrkans trovärdighet bland småfolket
att prästerna tyglades, för 1200-talets präster
var inte Guds bästa barn. Det fanns visserligen de
som valde yrket för sitt kalls skull, men det fanns
även andra som för sin girighet valde att arbeta
inom kyrkan. Före Skänninge möte gick yrket
ofta i arv.
Folket fick ofta betala dyrt för sakramenten, så
med landskapslagarna försökte man stadga priserna
på dop, sista smörjelsen, själamässor
och andra tillställningar.
Ända fram till 1300-talet hade folket rätt att
välja sin egen sockenpräst, men enligt den kanoniska
rätten tillföll det valet högre kyrkliga
instanser och upphävdes därmed av en påvebulla.
Tillbaka
Fram
till dess, men nog även därefter fanns det många
brottslingar inom det kyrkliga hägnet - både
förlupna munkar och dråpare skötte förrättningarna
i sockenkyrkorna. Ett
tiotal år efter Vilhelm av Sabinas besök i Skänninge
skickade påven Alexander IV ett brev till prästerskapet
i Uppsala
stift och kritiserade dem för sitt oskickliga leverne,
sin dryckenskap och olydnad mot sin biskop m m. Han befallde
dem att de värdigt skulle emottaga ärkebiskopen
då denne varje år kom med tolv personer i visitation,
samt att de skulle visa honom lydnad och aldrig underkasta
sig världslig domstol.
Vilhelm
av Sabina lämnade Skänninge efter mötet och
sökte sig till konung Erik
den "läspe och halte" som befann sig
på Visingsöborgen Näs.
Där skrev kardinalen ett avlatsbrev, den 6 mars 1248,
för Nydala
kloster i Småland.
På
ett kyrkomöte i Linköping
1252 beslutades att präster och munkar inte längre
skulle få bära vapen...
Tillbaka
Petrus
de Dacia
- den förste svenske författaren -
Petrus
de Dacia föddes på den gotländska
landsbygden år 1235, och inträdde som tonåring
i Visby dominikanerkloster. Petrus verkade under sitt
liv både som dominikanermunk och författare.
Dacia i hans tillnamn var en provins för dominikanerorden
som omfattade de nordiska länderna samt länderna
runt Östersjön.
Hans
studier var förlagda till dominikanerordens högskola
(studium generale) i Köln, och från år
1269 studerade han i Paris. I
februari år 1271 blev han lektor på brödradominikankonventet
(Sankt Olofs kloster) i Skänninge där han
föreläste i filosofi och teologi för
de unga dominikanerna.
|
|
I
Skänninge blev han även själasörjare för
några fromma kvinnor, bland andra de båda systrarna
Ingrid och Kristina Elovsdotter. Petrus hjälpte dem att
förverkliga deras planer på ett kvinnligt dominikankloster
i Skänninge, vilket också kom till stånd
några år efteråt - Sankta Ingrids kloster
- namnat efter Ingrid Elovsdotter.
Petrus
rykte som "Sveriges förste författare"
bygger på hans biografi Vita Christinæ Stumbelensis
- "Om den saliga jungfrun Kristina av Stommeln".
Petrus dog år 1289.
Skänninge
avbildat av Olaus
Magnus, stadens egen son.
Figuren är Ture Lång, (Turelang) som enligt Olaus
vakade över stadens frihet, lag och rätt.
Tillbaka
Landets
första tegelbruk
Landets
kanske tidigaste tegelbruk anlades när dominikanerna
i Skänninge började sitt ombygge av cisterciensklostret
till ett nytt funktionsdugligt dominikankonvent. Det nya
byggnadsmaterialet lockade även andra kyrkliga institutioner
att inom kort använda sig av det.
Järstad
kyrka öster om staden byggde landets första
landsortskyrka i tegel och hospitalets kapell lät sina
översta murar kläs av det gyllenbruna teglet.
Fler kyrkbyggnationer i staden under sent 1200-tal använde
sig av tegelmaterial; det dominikanska systerkonventet och
de tyska borgarnas stadskyrka.
Troligtvis
använde sig även borgarna av teglet med tiden,
åtminstone till sitt rådhus och helgeandshus,
samt delar i brandfarliga byggnader som bagerier. Som Nordens
äldsta tegelbyggnad räknas benediktinernas klosterkyrka
S:t Bendt i Ringsted
på Själland som invigdes år 1170.
All
kommersiell verksamhet genererar pengar och i mitten av
1200-talet under Birger Jarls dagar präglades mynt
i staden. Det andra mynthuset i landskapet låg i Söderköping
- se kartan över Östergötland.
Sankt
Olofs konvents sigill 1301
Tillbaka
Karta
över det medeltida Skänninge
Grundtexten
skriven av Harri Blomberg som även
försett mig med bilder i original - ett stort tack!
Övriga
källor:
Dick Harrison
infoArtefact.se
|