|
andelsplatsen
Sudherköpung var troligen redan på
900-talet av stor betydelse där den låg
längst in i viken Slätbaken i Östergötland. |
Läget för platsen var dock inte där som Söderköping
ligger idag eftersom den marken ännu på 1000-talet
låg under vatten. Men i söder vid Skönberga
kyrka finns ett stort och outforskat gravfält som kan
vara Söderköpings föregångare.
Längre ut i Slätbaken fanns troligen redan under
800-talet tusentals pålar ute i vattnet vid Stegeborg
för att förhindra ovälkomna att segla in
mot Östergötlands inre. Landvägen
spärrades av en mil västerut, vid Götavirke.
Innan
Stegeborg blev förstärkt under 1300-talet var
det biskopsborgen Skällvikshus
som var det primära fästet i vattenleden. Storån
var vid den här tiden en segelbar led, och därmed
hade Söderköpings föregångare en
egen hamn. År 1223 skrevs namnet som sudhercopia.
Tillbaka
Söderköping
under medeltiden
Söderköpings
storhetstid inleddes under Bjälboättens
era på 1200-talet och staden var en plats där
ätten gärna uppehöll sig. Man kan med fog
säga att Söderköping för något
århundrade var sveriges huvudstad där viktiga
möten hölls och konungar och drottningar kröntes
och gifte sig. Stockholm
fick inte sin status som huvudstad förrän på
1600-talet.
1200-talet
var även det stora kyrkobyggarårhundradet i
Söderköping. Då byggdes S:t
Laurentii, S:t Drotten och S:t
Ilian, den senare helt utplånad. Även hospital
anlades under århundradet.
Tillbaka
1200-talet
1235
fanns ett franciskanerkloster i Söderköping
där man vet att det år 1281 bedrevs undervisning.
År
1250 skänktes staden med alla sina tillhörigheter
av kung Erik
Erikssons änka drottning Katarina, Sune Folkessons
dotter, till hennes syster Benedikta som var gift med
riddaren Svantepolk Knutsson.
Tjugo
år senare, 1270, hölls ett möte
med kung Valdemar,
rikets biskopar och förnämste män då
man bl.a. tog beslut
om ärkebiskopsstolens och domkyrkans flyttning från
Uppsala
till Östra Aros.
1281
låter Magnus
Ladulås kröna sin maka Helvig av Holstein,
och i samband med det stadfästes kyrkans stora privilegiebrev
som gjorde att kyrkan slapp betala både de stående
skatterna liksom eventuella kommande pålagor, ett
"andligt frälse".
I
Magnus testamente som undertecknades i Skara
1285 omnämnes ett mynthus här i Söderköping,
ännu fungerande år 1543.
Tillbaka
1300-talet
1302
kröntes Birger
Magnusson och hans drottning Märta i Söderköping
varvid stora festligheter med bl.a. riddartorneringar
avhölls.
I
april år 1317 var Birger tillbaka, troligen
på väg för att försöka undsätta
antingen Nyköpingshus
eller Stegeborg
som var hårt ansatta av de hertigtrogna. På
Stegeborg fanns hans unge son Magnus.
Men i Söderköping såg Knut Porse till
att det blev stopp - Birger fick se sig besegrad och de
danska soldaterna fick så vackert marschera tillbaka
hem.
1359
hölls ett riksmöte där en förlikning
ingicks mellan kung Magnus Eriksson och rikets stormän.
Det
var hit till Söderköping som den heliga Birgittas
kvarlevor fördes iland år 1374. I en
ståtlig procession fördes kistan med stort
följe till Vadstena.
1389
höll danska och norska drottning Margareta
en herredag.
Under den tidiga delen av 1390-talet led både handeln
och sjöfarten betydliga avbräck genom vitaliebröderna
som 1393 plundrade staden.
Tillbaka
1400-talet
År
1419 bortförlänades staden av kung Erik
av Pommern till riddaren Bengt Niklisson Lejonansikte
för 3,000 lödiga mark, indrogs vid hans död
år 1423 men återlämnades till arvingarna
efter Engelbrekts resning 1434.
Under
Engelbrekts
och Karl
Knutssons tid hölls flera möten i Söderköping,
bl.a. 1434, 1435, 1436, 1439, 1441 (ett kyrkomöte)
och år 1472.
Riksmötet
år 1435 sammankallades av Engelbrekt, varvid
allmogen beslöt ställa sig på hans sida.
Söderköping kan vid den här tiden, jämte
Stockholm
och Kalmar,
anses vara landets förnämsta handelsstad. Staden
hade en från Bjärköarätten avvikande
gammal stadsrätt, av vilken fragment samlats och
utgivits (Klemming 1867).
Det
äldsta kända privilegiebrevet försåg
Söderköping med rika gåvor av bl.a. Bjälboätten.
Flera kapell och ett S:t Görans hospital utanför
staden, liksom helgeandshuset belägen vid den av
Karl Knutsson tillhöriga Bossgården .
Tillbaka
1500-talet
I
början av 1500-talet sammanslogs hospitalet och helgeandshuset
till en gemensam inrättning för vilken riksrådet
år 1507 fastställde reglemente. Hospitalet
flyttades sedan år 1786 till Vadstena,
och dess byggnader såldes.
År
1517 var danskarna här och lät staden
betala brandskatt.
Efter
Stockholms
blodbad år 1520 kom Kristian
II till Söderköping, och även här
restes galgarna under hans blodiga "eriksgata".
Se under Jönköping.
År
1522 anlände Gustav Vasas Lübska flotta
till Söderköping med tio krigsskepp med folk
och vapen samt handelsskepp med förnödenheter.
Under Gustav Vasas avgörande strider kom Söderköping
att fungera som landets kommersiella huvudstad.
Tillbaka
År
1523 - Brasken startar ett tryckeri
Kanske huset där biskop
Brask inhyste ett av Sveriges första tryckerier
på 1520-talet
År
1523 tror man att Biskop
Brask inrättade ett tryckeri i Söderköping,
kanske beläget i bottenvåningen av det ännu
kvarstående huset n:r 53 i Hospitalskvarteret. Tryckeriet
stängdes dock år 1526 av Gustav Vasa för
att ej vara "thet prenterii till förfong, som
nw j Stocholm med swaar kost vpretthet är".
Som ansvarig för tryckeriet verkade en präst
vid namn Ulrici.
År
1543 erövrade Nils
Dackes trupper Söderköping varvid kronans
förråd länsades. Dackes styrkor krossas
dock i ett stort slag vid Stegeborg.
I
december år 1567 lär invånarna
själva ha tänt eld på staden, vilket dock
inte hindrade danskarna under Daniel Rantzaus befäl
att lägga beslag på vad som återstod.
På
hösten år 1595 hölls det sista
och kanske viktigaste av de många (man uppger 18)
riksmöten som hållits i Söderköping.
Då staden ånyo blev plundrad och bränd
av danskarna år 1612 nedsjönk den till en obetydlig
småstad.
Tillbaka
S:t
Laurentii kyrka i Söderköping
År
1302 stod kyrkan i centrum för festligheterna vid
bröllopet mellan Birger
Magnusson
och hans drottning Märta varefter kungaparet
bland mycket annat kunde titta på tornerspel
Den
första kyrkan i Söderköping
låg på samma plats som den nuvarande
Laurentii kyrka och var byggd av sten.
Om denna tidigare kyrka vet man inte så
mycket, men delar av den tros ingå i den
västra väggen.
Väster
om kyrkan låg Bossgården,
och det är inte omöjligt att den första
kyrkan varit en gårdskyrka. Måhända
var det här kungarna och stormännen
bodde då de var på besök i Söderköping.
Laurentii
kyrka
började byggas mot slutet av 1200-talet och
bör ha stått klar vid kröningsfestligheterna
år 1302.
År
1494 brann kyrkan men återuppstod igen efter
en radikal ombyggnad. Återinvigningen förrättades
av Linköpings
biskop Henrik Tidemansson år 1497.
|
|
Kyrkan
S:t Laurentii i Söderköping är uppkallad
efter påve Sixtus II:s ärkediakon Laurentius.
År 258 led han martyrdöden i Rom genom
att sakta halstras till döds över glödande
kol.
|
Så
dags var kyrkan ännu inte färdigbyggd, och efter
reformationen upphörde arbetet för en tid. Inte
förrän år 1560 var det sista valvet slaget.
Dagens kyrkas byggnadsstil kallas för baltisk tegelgotik,
en stil som återfinns i många av Östersjöns
hamnstäder.
Tillbaka
Det
var genom denna port som kung Birger Magnusson och hans
hustru
Märta Eriksdotter trädde in i kyrkan då
de båda kröntes till
kung och drottning för över 700 år sedan
- 1302.
De hade också gift sig här, fyra år tidigare.
Tillbaka
S:t
Drotten / Drothem
S:t
Drotten heter idag Drothems kyrka, belägen strax
väster om S:t Laurentii
Under
medeltiden låg S:t Drottens kyrka strax utanför
själva Söderköping, på norra sidan
Söderköpingsån. Kyrkan tros vara från
1200-talets slut eller tidigt 1300-tal och låg endast
ett par hundra meter från ett franciskanerkonvent
som också hade en kyrka, dock riven på 1520-talet
då Gustav
Vasa behövde byggmaterial till Stegeborg
som låg knappa två mil österut.
Dagens
namn Drothem menas vara en förvanskning av det fornsvenska
Drotin som betyder Herren eller Gud. Drotten betyder
även på nutida isländska Gud och ordet
finns kvar i det svenska ordet drottning.
Tillbaka
Bröderna
Torsten och Torlaks sten
Gunnhvatr
reste sten denna
efter Torsten och Torlak, söner sina
Utanför S:t Laurentii kyrka står denna runsten
från 1000-talet som återfanns i kyrkväggen
under en restaurering så sent som 1965.
Källor:
Stort tack till Harri Blomberg
liksom Ola Lönnqvist
Söderköping
kommuns hemsida
S:t Laurentii kyrka, utgiven av församlingen 1995
Foteviken
|