|
et
största gravfältet i Västergötland
i antal gravhögar räknat finner man i Dimbo
en knapp mil väster om Tidaholm. De återstående |
drygt 300 gravarna (många har blivit bortodlade) väcker
funderingar. Fältet har använts från 500-talet
men framför allt under vikingatiden
och åtminstone fram till att kyrkan
uppfördes nedanför kullen på 1100-talet.
Högarna är ganska rejäla i storlek.
På
grund av det stora antalet högar kan man fundera
över om här funnits en vikingatida by eller
kanske en enda stor hövdingagård vars generationer
allteftersom tiden gått fyllt på gravfältet.
Av de drygt 300 gravarna är 240 stycken högar
som byggts av jord medan de övriga är runda
eller tresidiga och flacka gravar där jord och sten
blandats.
Genom gravfältet löper flera hålvägar
som bildats genom århundraden av användande
av människor och hästar, ända fram till
på 1600-talet. Dimbo by finns omnämnd i äldre
anteckningar som Helig stad, troligen åsyftades
den gäckande Heligstad
några kilometer söderut.
Så
sent som på 1940-talet var hela gravfältet
övervuxet av en tät gran- och tallskog. Troligen
blev dessa planterade omkring år 1900, dessförinnan
fanns här nog enbart hedmarker.
Tillbaka
Fynd
och funderingar
Fyra
av gravarna har undersökts. Förutom brända
ben fann man skärvor av lerkärl, pärlor
av glas och karneol samt brynen och flinta.
Araben
Ibn Fadland
träffade ett gäng vikingar
vid floden Volga någon gång i början
av 920-talet och skrev:
De värdefullaste smyckena hos dem är gröna
pärlor av samma slags keramik som de har på
skeppen. För dem betalar de mycket, de ger en dirham
för en enda pärla. Karneolpärlor kom
bland annat från Kaukasus bortom Svarta havet.
Att
med dessa få fynd som utgångspunkt påstå
att männen i Dimbo en gång dragit ut på
vikingatåg skall man kanske inte göra - men
varför
inte?
I Härlingstorp
vid Edsvära drygt tre mil västerut finns en
runsten med texten "...död på västervägar
i viking" och i Åsarp knappt tre mil söderut
finns Olsbrostenen
- "han blev dräpt i Estland".
En
djup hålväg som leder genom gravfältets
nordöstra del och kanske svänger av mot Kymbo
Tillbaka
"De´går
möe rökten..."
Att
det bara är fyra av gravarna som grävts ut är
egentligen en sanning med modifikation. Då vägen
som idag går från Dimbo och löper söderut
byggdes någon gång under förra århundradet
kom sträckningen att gå rakt genom åsen
där gravfältet ligger. Att få reda på
om, och i så fall vad de lokala vägbyggarna
fann är dock ingen lätt uppgift.
Ur
ett svar jag fått på en ställd förfrågan
om vad man hittat, skrivet på ren västgötska:
Om
man pratar med en gammal Dimbo-bonne om historia så
kommer han med illmarisk blick som en gammal sjörövare
och gnidande sina valkiga händer att säga
-"de´går möe rökten um
va´vägarbetera hetta när di grävvde
i kulla...". |
Se
andra gravfält i Västergötland:
|
Hol | Lundskullen
| Brakelund
| Nycklabacken
| Amundtorp
|
Tillbaka
Dimbo
gamla kyrka
Ur
Peringskölds Monumenta
Den
gamla kyrkan i Dimbo låg nedanför gravfältet
och var en rundkyrka som revs på 1800-talet - se
exempelvis Skörstorps
rundkyrka som ligger någon mil åt sydväst
för jämförelse. Dimbos gamla kyrka var
belägen "vid pass 200 alnar" sydväst
om dagens kyrka som uppfördes på 1810-talet,
nedanför det gamla gravfältet.
Lindskog
skrev om den gamla kyrkan:
"Dimbo kyrka är uppbyggd på Biskop Bengt
den Godes föranstaltande och bekostnad, hvilken
dödde 1190. Hon är cirkelrund, men har i öster
ett Kor af fyrkantig form. Öfver Kyrkodörren
läses uti förgyld skrift på en väl
huggen sten, följande; In memoriam Epsiscopi olim
Skarens, beati Benedicti Probi, fundatoris hujus Templi
Dimboensis" m.m. på latin.
Funderingar
finns över huruvida dessa rundkyrkor eventuellt kan
tillskrivas tempelriddare
som varit nere i Det heliga landet.
Tillbaka
Kungsgård
År 1248 var kung Erik
Eriksson på besök här i Dimmu
(Dimbo), känt från ett brev han skrev här
på kungsgården detta år. Detsamma gjorde
Bengt
Algotsson år 1323 i dymmnu (Dimbo), ett
brev vari han till sin hustru Thora, med hennes släktingars
bifall, gav hälften i en gård och kvarn i Fredene
till evärdelig egendom i utbyte för hennes gods
i Mularp som hon
tidigare fått i morgongåva.
Kungsgården
skall enligt Lindskog ha varit belägen i Dimbo by.
Socknen hörde senare till Visingsborgs
grevskap under Per Brahe den äldre och yngres
tid liksom stora delar av Vartofta
härad gjorde.
Lindskog
skrev att det fanns legender om jättar i trakten.
Men här verkar också ha funnits småväxta
människor - i väster ligger Mularp
vars namn av Linde anses skall ha använts om en kort
person och däremellan Dvärstorp som kommer av
det fornsvenska namnet Dværger, dvärg...
Tillbaka
Ottravad
Platsen
för Ottravad kyrka - byggd på en gravhög?
I
den numer rivna kyrkan i det till Dimbo
närbelägna Ottravad fanns en fantastisk dopfunt
från mitten av 1100-talet, med bottenhål och
med en cuppa indelad i åtta fält. Se den hos
Historiska
Museet.
En
fot till en kolonn som tillhört Ottravad kyrka, kanske
har den tillhört ett kyrktorn som det i Härja
kyrka
Källor:
P E Lindskog
Tack Mo!
Tillbaka
Hålvägarna
i Kymbo
En
av alla de hålvägar som ännu kan ses i
Kymbo
Cirka
en mil söder om Dimbo gravfält
finner man Sveriges största samling av hålvägar
- längs ett
ca sju km långt vägavsnitt med en sammanlagd
längd på över två mil lär man
på en punkt finna upp till 35 hålvägar
i bredd! Här står även två resta
stenar inne bland vägarna.
Här
har människor vandrat i långt mer än 1.000
år, och det var här pilgrimerna vandrade från
bl.a. hamnen i Kalmar
till den
helige Olavs grav i Nidaros.
Även Nissastigen och norrut in i Västergötland
bör ha gått fram här då det bör
ha varit samma väg - upp mot Skara via Falköping.
Se en karta över det medeltida vägnätet
där Kymbo finns utsatt.
Två
tydliga hålvägar, de flesta är avsevärt
grundare
Här
på någon av alla hålvägarna bör
bland andra Ragnvald knaphövde ha passerat på
sin väg in i Västergötland på 1120-talet.
Det gick nu inte så bra eftersom han inte följde
västgötarnas lag - sådant straffar
sig...
Se
också hålvägarna i Timmele
utmed Ätrastigen norr om Ulricehamn, och se den märkliga
figuren från Storegården i Kymbo från
ca 500-talet som menas kunna föreställa den
hängde Oden - extern länk till Månadens
föremål och även denna länk
till Historiska.se.
Tillbaka
Landgälden
i Kymbo
Kymbo skrevs som Tiumu år 1225. Något
av de första åren av 1500-talet skrev Villum
Börjesson ett brev härifrån Kymbo, då
stavat som Tiwmo, till riksföreståndare
Svante Nilsson där
han lät meddela att han enligt dennes befallning
var ner i Västergötland för att samla upp
föreskriven landgäld av arrendebönderna.
Men
av för oss okänd anledning hade herrarna Knut
Arvidson och Olof Arvidsson åkt omkring och tydligen
samlat in vad man behagade, mot landbornas vilja. Knuts
fogde hade tagit kittlar, grytor, koppar och kläder
m.m. ifrån dem, och från somliga det dubbla
värdet av landgälden. Detta hade man sedan fört
till sitt eget gods och satt under lås.
Men
Villum var inte sämre än att han på Svantes
vägnar satte ett eget lås på magasinsdörren,
och bad nu i brevet Svante om instruktioner över
hur han skall förfara med det landborna blivit bestulna
på.
Karta
över Falköpingsområdet
Tillbaka
Eriksgatan
Eriksgatuleden
i Sandhem söder om Kymbo i Västergötland
I
Upplandslagen från 1296 och Södermannalagen
från 1327 beskrivs färdvägen för
eriksgatan för första gången: Från
Uppsala rider man till Strängnäs där
sörmlänningarna möter, sedan till Svintuna
där östgötarna tar emot, ner till Holaved
(ett skogsområde) och smålänningarna,
därifrån till Junabäck och västgötarna
som för det kungliga följet upp till Ramundeboda
där närkingarna möter, därifrån
till Oppboga bro och de väntande västmanlänningarna,
sedan till Östensbro där upplänningarna
står och väntar på att följa kungen
tillbaka till Uppsala. Resan
gick således medsols, och stod fastställd i
den östgötske Magnus
Erikssons allmänna landslag från 1335.
Tillbaka
Resrutten
var naturligtvis mycket mer komplicerad än
vad pilarna visar, och punkterna visar bara
var gisslomännen utbyttes
Eriksgatan
i Västergötland lär ha gått fram
genom Kymbo som passerades på
vägen från Jönköping
och (här gissar man tappert) upp till Falköping
och Gudhem,
Skara
och via Axevalla
hus och Varnhem
vidare upp förbi runstenarna som står vid Stora
Ek och Sunnevad,
där man gick över Tidan, därifrån
upp till Lyrestad
och Vadet där, till Ramundeboda
i Närke där man skiftade gisslomän.
Hur
gammal seden med att rida eriksgata är vet man inte,
se Västgötalagens avsnitt om kungaval i Rättlösabalken
- som inte nämner vare sig några Mora
äng eller andra platser Nordanskogs, endast Östergötland,
och inte heller Småland som man ju måste passera
igenom.
Man
har funderat över om namnet eriksgata egentligen
inte skall ha varit edriksgata, att ett 'd' skall ha fallit
bort, ed-riksgata, efter de eder man svor på tingen
i varje landsända. Den
siste som red eriksgata efter de gamla statuterna var
Karl IX, detta under våren år 1609, och han
skall då ha haft ett par tusen personer i sitt följe!
Även
senare tiders väger följer hålvägarna
i Kymbo, och säkert har många hålvägar
därför försvunnit. Vägstenen ovan
med hålvägar i bakgrunden står i vägrenen
vid den gamla vägen, där som hålvägarna
är som flest och förekommer på båda
sidor om denna väg. Inskriptionen lyder troligen
1.777 Hulegården, på en liknande sten
i öster står det No 1013, 336 m.
Källa:
Hålvägarna: Skylt i Kymbo, uppsatt av hembygdsföreningen
Informationstavlor vid Erikleden i Sandhem
Landgälden: SD
Eriksgatan: Eriksgatan
i Östergötland
|