|
edan
år 638 erövrades Jerusalem
av muhammedanerna under kalifen Omars ledning,
vilket innebar att Israel och de heliga kristna
platserna plöstligt var i muhammedanernas
händer. Tidvis tilläts kristna pilgrimer
|
att färdas dit, men
under perioder skövlades kyrkorna och de kristna
kom att förföljas.
När
de turkiska seldsjukerna på 1070-talet intog Det
heliga landet och kastade lystna blickar på Bysans
vädjade den bysantinske kejsaren om hjälp
från de allt starkare staterna i Västeuropa.
Bakom
västmakternas och kyrkans positiva ställningstagande
till detta fanns en mängd olika intressen. Eftersom
det gällde befriandet av heliga platser intog kyrkan
en ledande ställning, men kom också att utnyttja
det faktum att man plötsligt kunde använda
sina forna fiender för kampen mot nya antagonister.
Många såg också en möjlighet
till handel i området kring östra Medelhavet.
Även
unga och rika nordbor anslöt sig entusiastiskt
till korstågen för att ta upp kampen mot
saracenerna - ett samlingsnamn för alla muhammedaner
och araber.
Tillbaka
De
första korstågen
Med
kraftiga katapulter
sköt korsriddarna dödade
fienders huvuden in över stadsmurarna
Det
förekom ett tiotal större och flera mindre
korståg mellan åren 1096-1299. Korstågen
innebar att hundratusentals, kanske miljoner människor
utsattes för lidande, umbäranden, sjukdomar
och död.
Rena
slaktscener utspelade sig och båda sidor i kriget
gjorde sig skyldiga till övergrepp bortom all mänsklig
fattningsförmåga. Kristna korsfarare högg
skoningslöst ner kvinnor och barn och det berättas
att man praktiskt taget vadade fram genom lik och blod
när Jerusalem intogs.
Då
blodet torkat påbörjade man en ombyggnation
av kyrkan vid den heligaste av platser, Kristi grav,
vilken sedan invigdes år 1149. Även nordiska
korstågsriddare begav sig iväg till Jerusalem.
Tillbaka
Några
av korstågen till det Heliga landet
Det
första korståget till Jerusalem år
1099 skildrat av Gustav Dore
- Det
första korståget till det Heliga landet
genomfördes åren 1095-1101. Efter flera
år av blodiga sammandrabbningar, svält
och umbäranden intogs slutligen Jerusalem den
15 juli år 1099, vilket dock bara var inledningsfasen
på en flera hundra år lång konflikt.
- Det
andra korståget, 1147-1149, leddes av Ludvig
VII av Frankrike och Konrad III av Tyskland och blev
ett totalt fiasko.
- Det
tredje korståget som varade mellan åren
1189 - 1192 startade med att den kurdiske krigaren
Saladin hade erövrat Jerusalem och Kristi grav,
vilken givetvis måste återtas. Detta senare
tåg är mest känt för sina ledare,
den tyske kejsaren Fredrik Barbarossa och Rikard Lejonhjärta.
Barbarossa drunknade, medan Rikard lyckades erövra
Cypern som med sitt strategiska läge i östra
Medelhavet var lätt att sälja till Tempelherreorden.
- Det
fjärde korståget 1202-1204 blev liksom
de därpå följande ganska resultatlösa.
- Under
det femte tåget erövrades Damietta, 1217.
- Det
sjätte 1228-1229 under Fredrik II.
- Sjunde
korståget leddes av Ludvig IX, 1249-1252.
- Det
åttonde, Ludvig igen, 1270.
Saladin
ledde muslimernas motstånd
under det tredje korståget
Tillbaka
Nordiska
korståg - bl.a.
till Småland...
Samtidigt
som korstågen drog mot Jerusalem uppmanade kyrkan
till korståg även mot hedningar. I Norden
innebar detta att man for på korståg till
Småland, Finland och andra östersjögrannar.
Vad som skiljde dessa korståg från rena
erövringskrig eller rentav plundringståg,
ja det kan man väl fundera över.
Nämnas
kan även att biskop Egino i skånska Dalby
på 1060-talet var uppe i Västergötland
och hjälpte biskop Adalvard
d.y. i Skara med missionärs- och korstågsaktiviteter.
Man planerade t.o.m. en attack på hedningarna
som bodde norr om Mälaren och som tidigare fördrivit
Adalvard från Sigtuna.
- Erik
den heliges far var korsriddare - Jedvard Bonde,
troligen av engelsk härkomst - och därmed
kanske hade nordiskt vikingablod i ådrorna...?
- Den
norske kungen Sigurd
Jorsalafar var, som namnet visar, i Jerusalem
år 1107 och fick då med sig en flisa ur
Jesu träkors som han medförde hem och förvarade
i Kungahälla.
- År
1123 var Sigurd Jorsalafar ute på korståg
igen, denna gång till sydöstra Småland
och Kalmar,
ett tåg omtalat som Kalmare ledung.
Snorre berättar att Sigurd med 300 skepp
styrde till köpbyn Kalmarna i "smålanden"
där han härjade och lade vistgäld på
Småland, 1.800 nöt, och att de hedniska
smålänningarna då kristnades. Han
lär ha fått med sig ett rikt byte hem till
Norge.
- År
1220 företog kung Johan
Sverkersson ett korståg till Finland
och genomförde också en straffexpedition
till Estland,
där Karl
Döve dödades.
- År
1292 erövrade marsken Torgils
Knutsson Karelen, och grundar sedan Viborg
år 1293, detta under det tredje och sista korståget
till Finland.
- År
1292 vidimerade lektor Israel i Sigtuna
en bulla från påve Nicolaus IV där
denne uppmanade till allmänt korståg mot
Saracenerna (muslimerna), (SD, band II, nr 1738).
- Åren
1348-1351 företar Magnus
Eriksson ett korståg mot Ryssland där
han bl.a. anföll och intog fästet Nöteborg.
Tillbaka
Tempelriddare
och korsriddare
Tempelherrarna
var en andlig riddarorden som instiftades 1119 i Jerusalem.
Denna orden kom att få sitt säte på
platsen för kung Salomos tempel, och är förklaringen
till varifrån beteckningen tempelriddare kommer.
Tillsammans
med korsriddarna hade de till uppgift att skydda
alla pilgrimer som vallfärdade till Jerusalem
men också att skydda de heliga platserna,
varav den Heliga graven och Födelsekyrkan
var några.
Tempelriddarorden
fick sin påvliga bekräftelse på
kyrkomötet i Troyes 1128 och medlemmarna
bestod av riddare, präster och servienter
- ofrälse lekmän.
I
tempelriddarnas ordenssigill finns två ryttare
som båda rider på en och samma häst.
|
|
Tillbaka
Ordnarna
De
tre största medeltida riddarordnarna var Joanniterorden
från 1113 med rötter från 1048, Tempelherreorden
som grundades av franska korsriddare 1119 och Tyska
orden år 1191.
|
|
Tyska
orden var från början en
gren av Johannitordern. Enligt sägnen lade
en tysk i Jerusalem 1128 den första grunden
till Tyska orden genom att göra sitt hus
till härbärge och hospital för
fattiga och sjuka tyska pilgrimer. Men på
1190-talet började hospitalsbröderna
frigöra sig från johannitordern och
utnämnde sig en egen mästare.
Brödraskapet förvandlades 1198 till
en riddarorden, organiserad med tempel- och johannitordnarna
som mönster. Stiftare var bl a ärkebiskopen
av Mainz, biskoparna av Hildesheim och Passau
samt några anförare för de tyska
korsfararna.
År
1346 sålde Valdemar
Atterdag Estland
till Tyska Orden. Estland hade under Valdemar
Sejrs korståg där på 1200-talet
kommit att hamna i danska händer.
|
Men Valdemar insåg snart att han hade tillräckligt
att bestyra i Danmark utan att dessutom försöka
försvara en provins så långt borta, och
dessutom var kassan i ebb.
Tyskarna
hade redan 1240 byggt Koporje,
ett fäste vid Finska vikens södra strand.
Det var ett träfort som redan året därpå
brändes ner av novgoroderna under Alexander Jaroslavovich.
Alexander deklarerade senare för en ordensrepresentant,
eftersom de flesta tyskarna hade dött vid anfallet,
att "den som kommer till oss med svärd, den
dräper vi med svärd".
Engelsk
väggmålning föreställande
en korsriddare, sent 1100-tal
Tillbaka
Ordensdräkterna
En
stolt tempelriddare från Skövde, Chris De
Gastoné, med malteserkorset
på bröst och mantel. Ordensdräkten användes
åren 1180-1250.
Ordensdräkterna
var i början mycket enkla, den enda prydnaden utgjordes
av ett kors på manteln. Efter påven Eugenius
III:s tid på 1150-talet tillkom ett rött
kors på bröstet. Medlemmarna eller bröderna
kallades vanligen riddare men så småningom
gjordes skillnad mellan riddare som måste vara
av adlig börd och deltog i krigiska värv,
präster och tjänande bröder, såsom
hantverkare och sjukvårdare.
I kontrast till johanniterna hade Tempelherreorden
inga besittningar i de skandinaviska länderna.
Orden hade under 1200-talet vid sidan av en internationell
politisk verksamhet utvecklat en omfattande affärsverksamhet
med stora vinster. Ett lysande riddarliv utvecklades
i ståtliga praktfullt inredda tempelhus. Ordensriddarna
bar en vit ordensdräkt med ett rött åttauddigt
malteserkors.
Mantuanskt,
Jerusalem-, Malteser- och S:t Georgskors
Tillbaka
Riddardygderna
De
åtta spetsarna på malteserkorset hade en
speciell innebörd för de andliga riddarna,
nämligen de s.k. riddardygderna;
I
kampen för Jerusalems befrielse blev dessa korsriddare
en kombination av riddare och munkar. Förutom att
bedriva kristen kärleksverksamhet bland fattiga och
sjuka tillkom också en förpliktelse att utgöra
en väpnad skyddsmakt åt den kungliga regimen
i Jerusalem samt att skydda de kristna pilgrimer som sökte
sig till det Heliga landet.
Källa:
Carl-Henrich Falkenberg
Läs
mer om riddarordnarna
ur Svensk Familj-Journal 1876
Tillbaka
Det
nordiska riddarväsendet
Johanniterorden
fick tidigt ett fäste i Norden. År 1164 anlades
hospitalet Andvortskov på Själland, och någon
gång mellan 1167 och 1185 grundades ett hospital
i Eskilstuna genom en gåva av biskop Wilhelm av
Strängnäs.
Johanniterna kom från början att förvalta
den helige Eskils kvarlevor, som blev målet för
många pilgrimers färder.
Magnus
Ladulås inrättade med Alsnö
stadga år 1280 ett svenskt riddarväsen,
vilket bl.a. medförde skattefrihet för det
svenska frälset och vars tyngdpunkt stod att finna
i de gamla stormansätterna.
Jarlen Birger Brosa
måste under tidigt 1200-tal (före 1231) ha
haft ett avgörande inflytande över att klostret
i Eskilstuna, då det av honom fick det närbelägna
Tuna kyrka med tillhörande jordegendom.
Längre fram donerade Birger
Jarl sin egendom Karleby till klostret, och även
konung Magnus Ladulås framstår som beskyddare
av johanniterna.
Under
senmedeltiden anses det inte ha funnits någon
ordensriddare inom Sverige. Ändå har det
funnits ordensbröder tillhörande de främsta
ätterna i landet, ett säkert exempel är
johanniterbrodern Clemens Thyrgilli som använder
ätten Färlas vapen på ett gåvobrev
år 1359.
Tillbaka
Tidiga
svenska riddare - s.k. dominus
På
grund av krig, brand och plundring och Gustav
Vasas reformation år 1527 så finns det
få bevis för svenska riddare. Någon
kunglig dubbning av svenska riddare förekom troligen
inte före Alsnö
stadga år 1280, men omnämns några
år därefter. Mellan 1278 och 1400 är
177 svenska riddare kända, fram till 1627 känner
man till totalt 560 män med denna titel.
Riddare kunde den bli som tjänade kungen med hjälp
och råd eller ställde upp med stridshäst.
Som tack blev man fri från kunglig rätt,
vilket innebar skattefrihet och var en föregångare
till senare tiders adel som började dyka upp under
Gustav Vasa och är en beteckning sprungen ur ordet
ädel. En sven av vapen var troligen en adelsman
som stod på tur att bli dubbad till riddare.
Några
exempel på dominus före 1280, enligt forskare
i betydelsen riddare:
- Man
vet med säkerhet att Johan Elofsson, hörande
till vad man brukar kalla Elofssönernas ätt,
var riddare och medlem av Tyska orden. Ett antal personer
tillhörande rikets toppskikt bar före Alsnö
stadga 1280 i samtida urkunder titeln dominus.
- Dominus
kallas t.ex. den äldste kände medlemmen
Mats av den ätt som brukar kallas Boberg,
död 1219.
- Dennes
son Bengt, likaså död 1219 anges med samma
titel. Sonen Lars Bengtsson förde samma år
i sitt sigill, för övrigt det äldsta
bevarade privatsigillet i vårt land, en fransk
lilja mellan två hjorthorn. Den franska liljan
pekar otvetydligt mot ett viktigt inflytande söderifrån.
-
Västgötalagmannen
Gustav för 1230 ett sigill med en stående
man i fotsid dräkt och kappa. Detta bör
ha haft en innebörd - kan det vara ett uttryck
för att den högt uppsatte lagmannen var
riddare av en andlig riddarorden?
- Även
Birger Filipsson
och hans bror Johan
Filipsson till Ymseborg
kallades för dominus i annalerna. Denna titel
blev Birger dock av med eftersom han gifte sig med
en alltför nära släkting.
- Kung
Valdemar
Birgerssons son Erik Valdemarsson skall ha varit
riddare, men om han blev det före 1280 - ?.
En
inte alltför djärv hypotes är att svenska
kungar inte under tiden före Magnus Ladulås
regering dubbade några riddare. Vid den tiden
fanns ingen världslig svensk riddarorden eller
motsvarighet, varför kungen rimligen inte heller
bör ha kunnat dubba någon till riddare. Därmed
stärks sannolikheten för att ovan nämnde
Gustavs sigill pekar mot att han kan ha varit medlem
av en andlig riddarorden, och eftersom Tyska orden inte
tillät personliga sigill återstår alternativet
att lagmannen möjligen var johanniter- eller tempelriddare,
vilket även gäller för de ovan nämnda
Birger Filipsson och hans bror Johan till Ymseborg.
Funderingar
finns också om att föregångarna till
dessa dominus är de som på runstenarna är
benämnda som thegner.
Källor
b.a.:
Gustaf Lagerbjelke, Johanniterorden i Sverige
Tillbaka
Ur
Svenskt diplomatarium (SD)
- År
1286 omnämns Nils Ubbesson (Nicholaus vbbason)
som korsfarare i sitt testamente, som crucesignatus
- han hade "tecknat sig med korset", dvs
hade låtit fästa ett kors på sin
klädnad (SD 911).
- År
1307 befallde påve Clemens V ärkebiskpen
i Uppsala och dennes lydbiskopar att genom predikningar
och avlats meddelande uppmana folket till deltagande
i det beslutade treåriga korståget mot
turkarna, eller med gåvor understödja det
(SD 1560).
- År
1312 skriver Holmger Magnusson (Lejonbalk?) sitt testamente
i anledning av att han skall avresa till Det heliga
landet, gården han testamenterar till Nydala
kloster vill han dock ha åter i händelse
av att han skulle komma tillbaka... (SD 1862).
Men
det fanns även svenskar som blev dubbade utomlands:
- Tiohäradlagmannen
Birger Ulfsson, en son till den
Heliga Birgitta och Ulf Magnusson till Ulvåsa,
dubbades år 1372 till riddare av Den heliga
graven i Jerusalem, begravd i Varnhem.
Tillbaka
De
nordiska länderna - biskopsdömet Dacia
Dick
Harrison påpekar i boken Gud vill det!
att såväl Skåne, Halland, Blekinge,
Bohuslän, Jämtland liksom Härjedalen
vid tiden för korstågen var danskt respektive
norskt område och att riddare därifrån
därmed rest iväg i egenskap av danskar och
norrmän.
Att
sedan de nordiska länderna från år
1103 ingick i det stora kyrkliga biskopsdömet Dacia,
det största biskopsdömet i hela den kristna
världen omfattande Danmark, Sverige, Norge, Island,
Orkneyöarna, Färöarna och Grönland
och som styrdes från Danmark kan ha gjort att
"svenskar" uppfattats som danska riddare.
Särskilt som man var släkt och gifta kors
och tvärs över gränserna.
Möjliga
ledtrådar till svenska riddare kan måhända
gå att se som målningar i svenska kyrkor,
och Forshems kyrka
är smyckad med vad som anses vara riddarkors och
dessutom är kyrkan den enda i Norden som är
tillägnad Den heliga graven i Jerusalem.
I
Edåsa kyrka i Gudhems härad i Västergötland
har konservatorer under våren 2008 lyckats ta
fram väggmålningar som anses vara från
1200-talet. De något diffusa bilderna visar två
riddare i full stridsmundering som möter varandra
i vad som ser ut att vara en strid.
Forshems
kyrka som den tros ha legat vid Kinnekulle,
kanske uppförd av en riddare.
Bilden är gjord av PCG
AB i Linköping till TV-serien
Arns Rike.
En
svensk riddare från ca 1420,
Nousis kyrka i Satakunda, Finland
Övriga källor:
Foteviken
Dick Harrison - Gud vill det!
Bo J Theutenberg - Från den heliga graven till
Västergötland
|