|
en
heliga Birgitta, Birgitta Birgersdotter,
föddes år 1303 på Finsta Gård
i Uppland
som andra dotter i faderns andra gifte.
|
Hennes
far var den förste lagmannnen över Uppland,
Birger Persson,
och hennes mor var Ingeborg Bengtsdotter,
nära släkt med kung Magnus
Eriksson ur Bjälboätten - se ättens
stamtavla.
Då
modern dog år 1314 blev Birgitta omhändertagen
av sin moster Katarina Bengtsdotter, gift med kung
Birger
Magnussons drots Knut Jonsson på Aspenäs
gård (en son till upprorsmannen Johan
Filipsson till Ymseborg)
vid sjön Sommen där hon också fick
sina första uppenbarelser.
"Katarina var en sträng och myndig fru,
som vid hennes uppfostran ej synes ha sparat på
agan".
År
1316 blev Bigitta bortgift med Ulf
Gudmarsson från Loholm,
sedermera lagman i Närke. De bosatte sig på
Ulfs gård Ulvåsa
där Birgitta skänkte sin make inte mindre
än åtta barn. Den sista förlossningen
höll dock på att kosta henne livet.
Tillbaka
Birgittas
och Ulfs barn
|
- Märta
Ulfsdotter 1319 - 1399
- Gudmar
Ulfsson 1322 - 1332
- Karl
Ulfsson 1327 - 1372
- Ingeborg
Ulfsdotter 1329 - 1349
- Katarina
Ulfsdotter 1331 - 1381
- Birger
Ulfsson 1333 - 1391
- Bengt
Ulfsson 1335 - 1346
- Cecilia
Ulfsdotter 1337 - 1399
|
Märta
kom att uppfostra den danska drottningen Margareta
på Akershus
i Norge, tillsammans med Märtas egen dotter
Ingegerd. År 1384 blev Ingegerd vald till
abbedissa i Vadstena
kloster, en position hon hade i 18 år,
men hon avsattes från ämbetet anklagad
för förfalskning, förskingring och
lättfärdig vandel...
Den äldste sonen Karl kom att bli lagman
och riksråd. Då Bo
Jonsson Grip, Karl och ytterligare några
riksråd blivit utvisade ur landet av kung
Håkan
Magnusson år 1363 seglade man ner till
Mecklenburg och erbjöd Albrekt
av Mecklenburg att bli kung över Sverige.
Karl dog i Neapel år 1372 efter att ha följt
modern till Rom.
Birger
kom att bli lagman i Tiohärad och dubbades
till riddare
av Den heliga gravens kyrka i Jerusalem, begravd
i moderns Vadstena.
År 1341 satte Ulf och Birgitta sin då
nioåriga dotter Ingeborg som novis
i Riseberga
cistercienserkloster, och dottern Katarina
hamnade i Vadstena.
Ingeborg
kallades i stora delar av Närke för Sankta
Ingeborg. En abbedissa i Vadstena skrev att "Gud
gör många järtecken vid hennes grav
för dem som kommer dit och åkallar hennes
hjälp" och i en av sina uppenbarelser
sade mor Birgitta att hon själv hört Kristus
säga om Ingeborg att hon ska "på
en genväg nå fram till ärans krona".
Sankta
Katarina av Vadstena, heliga Frw Karin, kom
att bli saligförklarad och har fått en
egen dag i de katolska almanackorna: den 2 augusti.
År 1489 togs benen efter Katarina Ulfsdotter
upp ur hennes grav i kyrkans golv och fördelades
mellan ett antal skrin och relikgömmor.
Källa
för Ingeborg och Katarina: Herman Lindqvist
Tillbaka
Om
Märta stod att läsa i Anteckningar
om Svenska Quinnor ca 1886:
"Märtha
Hjorthufvud var dotter af Nerikes lagman Ulf Gudmarsson
Hjorthufvud och S:ta Brigitta, var född omkring
1320 och gift första gången med Sigvid
Ribbing. Efter Ribbings död gift med Knut Algotsson.
Vald till uppfostrarinna åt konung Håkans
blifvande gemål, Margaretha
(sedermera kallad nordens Semiramis), upptuktade
hon denna jemte sin egen dotter Ingegerd (som sedermera
blef den första abbedissan i Wadstena)
så strängt efter det gamla sättet,
att riset dervid flitigt begagnades.
Historien omtalar att hon bibehöll en sådan
öfverlägsenhet öfver sin kungliga
elev, att denna, till och med sedan hon blifvit
drottning i Norrige, måst underkasta sig samma
råa bestraffning".
Tillbaka
irgitta
bor kvar på Ulvåsa till hösten 1335
då hon kom till kung Magnus
Eriksson och drottning Blankas hov, utnämnd
till att bli drottning Blankas
magistrata. Detta skulle komma att få betydelse
för Birgitta längre fram då kung Magnus
Eriksson och hans drottning Blanka 1346 testamenterade
Vadstena
kungsgård till ett blivande kloster och
påföljande år även en stor summa
pengar för klostrets bildande. Man tror att såväl
Birgitta som maken Ulf var med vid bröllopet
på Bohus
mellan Magnus och Blanka.
Tillbaka
Birgitta
hade redan tidigt haft en önskan om att själv
få gå i kloster, men tvångsgiftemålet
hindrade henne. Efter sonen Gudmars död i Stockholm
reste Birgitta och Ulf på pilgrimsfärd.
Tillsammans med sin inte riktigt lika religöse
make vallfärdar hon till flera heliga platser,
först till Nidaros
(Trondheim) år 1339, och till aposteln Jakobs
grav i Spanska Compostella 1341. Birgitta skall ha
varit femte generationen i sin släkt som besökte
aposteln Jakobs grav.
Under
resan besöktes också ett flertal kyrkor,
där Birgitta upptäckte att livet bland präster
och munkar inte alltid var så som hon föreställt
sig...
På hemvägen från resan blev Ulf sjuk.
I
förgrunden ses vad som förmodas vara resterna
av Birgittas och Ulfs hus i Alvastra
Väl
hemma 1342 bosätter sig makarna på Alvastra
kloster där Ulf dör den 12 februari
1344 och gravsättes samma år. År
2003 återfinner man hans kvarlevor i en magasinslåda
på Historiska muséet i Stockholm...
Tillbaka
Birgittas
resor till Rom och Jerusalem
irgitta
fick flera och längre uppenbarelser under denna
period. År 1349 begav hon sig till Rom för
att få påvens godkännande att grunda
en ny klosterorden. Som följesven hade hon bl.a.
riksrådet och lagmannen i Värmland
Gustav Tunesson till Fagranäs
som var gift med Birgittas avlidne make Ulfs syster
Katarina, samt Birgittas söner Karl och Birger.
Efter
stora ansträngningar fick Birgitta äntligen
påvens godkännande år 1370. Efter
en vallfärd till Jerusalem med två av sina
barn under åren 1372 och 1373 återvände
hon till Rom där hon avled i sitt hus vid Piazza
Farnese.
Birgittas
kvarlevor skrinlades år 1374 i Vadstena
efter att ha kommit med båt till Söderköping.
Under år 1377 inleddes kanonisationsprocessen
i Rom och året därpå stadfästes
hennes klosterregel och klostret kunde invigas under
år 1384.
Den 7 oktober 1391 helgonförklardes Birgitta
och fem år senare utropades hon till Sveriges
skyddshelgon.
Klostret utsattes dock för hårda prövningar
under en lång tid, inte minst efter reformationen
år 1527. De sista nunnorna tvingades lämna
klostret för att bege sig till Polen år
1595.
Tillbaka
Några
pilgrimsleder
Vanliga pilgrimsleder från Lödöse
Ytterligare
en pilgrimsled nämns av Joseph Dunney i hans
bok om den heliga Helena
av Skövde - via
Ryssland genom Svarta Havet, via Bosporen och sedan
till Jerusalem i "främre Asien".
Tillbaka
Heliga
Anna och heliga Birgitta m.fl.
en knittelvers från 1520-talet kan man läsa
att Birgitta inte ansågs vara ensam om att vara
ett svenskbördigt helgon:
|
Först
den milde konung Sankte
Erik,
ärkebiskop av Uppsala
Sankte Henrik.
Där näst den helige biskop
Brynjulf av Skara,
Hemmingus, som ock biskop i Åbo
månde vara,
Sigfridus
av Växjö, som kristnade Sveriges land,
Eskillus av Strängnäs, den helige man,
Nikolaus av Linköping,
biskop helig och säll,
Henrikus, som styrde gudeliga och väl,
confessor av Munktorp Sankte David,
och den heliga martyr Sankte
Botvid.
Birgitta Vastenis och hennes dotter Katherin,
av Skövde den heliga fru Sankta
Elin,
Sankta Ingrid av Skänninge,
den heliga kvinna,
av Tälje
fru Ragnil, som ej helig är mindre. |
Av
dessa här ovan nämnda var det endast Birgitta
som kom att hamna i påvestolens helgonförteckning
- kanon.
Birgittaorden tar åter över klostret i
Vadstena
så sent som 1935. Under 1999 utser påven
Johannes Paulus II Heliga Birgitta till Europas skyddshelgon.
Men
Birgitta var varken först eller den enda svenska
kvinna som kommit att helgonförklaras.
År 1056 blev Olof
Skötkonungs dotter Ingegärd
kanoniserad av påven.
Då
maken Jaroslav dött blev Ingegärd nunna
och tog sig namnet Anna.
År 1054 dog hon och blev två år
senare kanoniserad - den heliga Anna av Novgorod -
nästan trehundra år före Birgitta.
Tillbaka
Elisabeth
Hesselblad
Moder
Elisabeth framför sitt födelsehus i Fåglavik
(collage)
Möjligen kan Sverige komma att få ännu
ett helgon - Elisabeth Hesselblad.
Moder Elisabeth föddes i Fåglavik utanför
Herrljunga
år 1870 och konverterade till katolicismen år
1902.
Mest omtalad är hon för att ha fått
tillbaka Bigittaorden till Sverige efter 300 års
bortavaro och att hon till sin orden lyckades få
köpa tillbaka Piazza Farnese i Rom, huset där
den heliga Birgitta avled. Elisabeth avled år
1957, även hon i Rom.
Elisabeth
blev saligförklarad av påve Johannes Paulus
II den 9 april år 2000 inför 50.000 människor
på Petersplatsen i Rom och är därmed
endast ett steg ifrån att bli helgonförklarad.
Elisabeths festdag infaller den 4 juni medan den heliga
Birgittas infaller den 7 oktober i Sverige och den
8 i samma månad i resten av världen.
*
I
Jällby kyrka
i Västergötland fann man år 1869 ett
undangömt relikskrin när man skulle bygga
ut kyrkan. I detta skrin låg en benbit, vilken
menas ha tillhört Birgitta. Skrinet finns idag
på Historiska muséet i Stockholm.
Under
år 2005 kommer troligen en undersökning
av det kranium som finns i Vadstena klosterkyrkas
relikskrin att utföras. Detta anses vara Birgittas
kranium, och vad man vill veta är om hennes uppenbarelser
kunde bero på att hon var elpilektiker - människor
med epilepsi är oftare än andra djupt religiösa
(Nättidningen
svensk historia).
Tillbaka
Birgitta
om Magnus smek och ett huggormssläkte
ett av sina romerska uppenbarelsebrev 1355 beskrev
Birgitta den västgötske hertigen Bengt
Algotsson som "en man av huggormssläkte".
Dessutom gav hon kung Magnus
Eriksson tillnamnet smek, vilket tolkats som att
han var antingen homosexuell eller bisexuell. Många
är de som tycker att dessa omdömen rimmar
illa med den bild som finns av Birgitta, som det helgon
hon faktiskt blev.
En
förklaring till ovan nämnda kan komma sig
ur att kung Magnus låtit utnämna Bengt
Algotsson från det västgötska
Edsvära
till hertig. Denne Knut var av en släkt som Birgittas
far hade som fiende, de västgötska Algotssönerna,
om vilka Birgitta hört mycket ont i sitt barndomshem.
Ursprunget till fiendeskapet härrörde ifrån
slaget vid Sparrsätra 1247 då den uppländska
stormannaaristokratin besegrades, och segerherren
Erik
läspe och halte lät de upproriska upplänningarna
få börja betala skatt till kungen - de
blev skattebönder. Härvid hade Algotssönerna
spelat en betydande roll.
Vad gäller Magnus smek och hans påstådda
homosexualitet så hade ju Birgitta ett mycket
nära umgänge med kung Magnus och drottning
Blanka. Kanske att då hon hörde om Bengt
Algotssons utnämning kanske hon i ett
helgonlikt vredesmod lät undslippa en liten godbit
om vad som timat innanför de kungliga slottsväggarna?
Eller
kanske har teorin om Magnus påstådda homosexualitet
feltolkats? Kanske han istället varit lite väl
intresserad av det motsatta könet, dit ju Birgitta
själv hörde - på samma sätt som
drottning Blanka själv påstås varit
- med Bengt Algotsson... Då får ju också
den gamla ramsan Rida, rida, ranka, hästen heter
Blanka en helt ny innebörd...
Eller
var det helt enkel så att hon "i ljungande
ord gisslade konungens och hans omgifnings politiska
missgrepp och moraliska skröpligheter",
om vilka hon säkert fått en hel del insikt
som hovmästarinna...
Birgitta