1000-talet, en teori som bekräftas av fynd av
så kallade Eskilstunakistor. Kanske denna tidigaste
kyrka såg ut som träkyrkan i Tångeråsa
från 1220-talet, belägen någon mil
SV om Riseberga. I den än mer närbelägna
Edsberg kyrka
finns en kolonn som anses ha kommit från denna
gårdskyrka.
Tillbaka
Den
äldsta urkund som finns i behåll rörande
klostret är ett av kung Sverkers svärfar,
den mäktige jarlen Birger
Brosa utfärdat gåvobrev, i vilket
han till systrarna i Riseberga skänker åtskilliga
jordagods och fisken, samt Örebro.
Enligt traditionen lär hans hustru Brigida
ha varit klostrets första nunna.
Att
Birger donerade marken till systrarna i Riseberga,
som då alltså redan fanns på plats,
tyder på att dom redan då hade ett hus
på Riseberga gård, och kanske fick använda
gårdskyrkan som gudtjänstlokal.
Tillbaka
Järnframställning
Riseberga
kloster var ett s.k adminstrationskloster för
bl.a Julita och Alvastra
kloster. Här fanns en abedissa, nunnor
och konverser (leksystrar).
De hade också hjälp från lekbröder
- vilka emellertid fick bo på klostrets utsida...
Troligt är att man på Riseberga ägnade
sig åt framställning av järn, antagligen
för att man fick järnmalm i skattebetalning.
Cistercienserna var kända för sin järnframställning,
speciellt i Frankrike och England.
Vid
Lersjöns smalaste del hade klostret en liten
smedja, och lite längre ut en hytta. Ingenstans
nämns någon bosättning vid Lersjön,
men det lär inte ha varit ovanligt att munkar
och nunnor drog ut i vildmarken för att leva
ett eremitliv.
Riseberga
klosters sigill, 1300-tal
År
1528, efter Gustav Vasas reformation, kom biskopen
på sitt sista besök, och år 1534
försvinner de sista två nunnorna tillsammans
med abbedissan från Riseberga. Förmodligen
fick dom plats på andra kloster ute i Europa.
Tillbaka
Ur
Svensk Familj-Journal om Riseberga kloster
Den
äldsta förefintliga klosterhandling med
åsatt årtal är ett den 3 Juni 1212
daterat gåvobrev av konung Erik
Knutsson, varigenom han till Riseberga kloster
skänker tolv åttingar i gården
Sveabod på Öland
samt tillägger klostret rättighet att
uppbära och sig till godo använda alla
konungens sakören för de brott, som begingos
inom klostrets område eller på dess
egor och gårdar.
Besittningen i Sveabod ökades ytterligare åtta
år därefter av konung Johan
Sverkersson genom ett gåvobrev, utfärdat
i Riseberga 1220, där konungen då var
närvarande med Jarl, ärkebiskop, biskopar
och flera andra av rikets stormän.
Dessa
föredömen av kunglig frikostighet följdes
snart av många enskilda, som önskade
sig en vilostad i klosterkyrkans helgedom eller
själamässor efter döden, och därför
skänkte klostret egendomar, gårdar, jordar,
torp, qvarnar, penningar och lösören.
Bland andra förnäma givare finner man
de olyckliga hertigarna Erik
och Valdemar, som 1307 till Riseberga kloster
utfärdade ett öppet gåvobref på
Ekeby gård, och som, då de 1318 i Nyköpings
fängelsetorn upprättade sitt testamente,
skänkte nunnorna i Riseberga 100 mark penningar.
Den
enda kvarvarande väggen av Riseberga kloster
- insidan i september 2005
Tillbaka
Den
heliga Birgittas döttrar Ingeborg och Katarina
År
1341 gav lagmannen Ulf Gudmarsson till Ulvåsa
och hans hustru Birgitta
Birgersdotter med deras dotter Ingeborg till
Riseberga en gård i Hvarf jämte ett torp
och en kvarn i Vartofta härad, med förbehåll
att deras dotter, så länge hon lever,
skall årligen därav uppbära 7 mark
penningar.
En av den heliga Birgittas döttrar, Catharina,
kallad den heliga fru Karin, erhöll sin uppfostran
i Riseberga kloster, vilket för övrigt
av fru Brita rekryterades med nunnor från
Vadstena
(senare kom nog Katarina att hamna i Vadstena, för
där blev hon begravd).
Jämte
den betydliga jordegendom, som tillhörde Riseberga
på grund av testamenten och frivilliga gåvor,
ägde detsamma, liksom alla andra stiftelser
under medeltiden, i jordbyten, köp och förpantningar
en ymnigt flödande förvärvskälla.
Därtill kom de betydliga landgillen och arbeten
som erlades och utgjordes av klostrets många
fästebönder, samt slutligen tionden av
tvenne med klostret annekterade socknar Edsberg
och Hackvad.
Den senare annexionen gjordes år 1384 av biskop
Thord i Strengnäs, såsom det synes för
att undsätta klostret i den nödställda
belägenhet, vari det råkat genom en nyss
övergången plundring, sannolikt av konung
Albrekts
tyska legoknektar.
Klostersamhällena hade sålunda icke alltid
fredliga och lugna dagar. Nunnorna i Gudhem
måste på konung Magnus
Smeks tid överflytta till Kållandsö
i anseende till brist på vedbrand och besvär
av alltför mycken gästning.
Tillbaka
Cistercienserna
voro synnerligt gynnade av den påvliga kurian.
Den äldsta påvliga urkund som rör
Riseberga är ett av påven Innocentius
III år 1216 utgivet skyddsbrev, varuti han
tager klostret i den helige Petri och den romerska
kyrkans beskydd, samt tillförsäkrar abbedissan
och nunnorna full besittning av klostrets tillhörigheter.
Ett
nytt skyddsbrev av Gregorius IX, år 1236,
stadfäster klostret i dess besittningar.
År 1248 utfärdade den genom mötet
i Skänninge
i vår kyrkohistoria ryktbare påvlige
legaten kardinal Wilhelm
af Sabina, vilken då befann sig i Riseberga,
ett brev för nunnorna därstädes å
allt vad dit hörde eller framdeles förvärvas
kunde.
Klostrets
äldsta indulgensbrev av den världsliga
makten inom landet är det förenämda
brevet av konung Erik
Knutsson, om besittningar i Sveabod och rätt
till konungens sakören från klostrets
egendomar.
Närmast
i ålder är konung Valdemars öppna
brev av år 1257 för klostret, på
frihet från alla kungliga utskylder av dess
gods och gårdar.
Senare äga vi en mängd dylika skyddsbrev
av folkungakonungarna och regenterna från
unionstiden.
Tillbaka
Några
abbedissor
och klostrets godsägande
Av
klostrets abbedissor är några kända,
men knappast mer än till namnet.
På 1300-talet förekommer Ragnfrid såsom
synnerligt verksam för klostrets bästa;
vidare Märta Ydsdotter, Helena Gisladotter
och Margareta.
På 1400-talet nämnes Kunigunda ofta i
urkunderna, och i början av 1500-talet omtalas
Christina Pedersdotter såsom klostrets förestånderska.
Vi
skulle kunna fylla en spalt med förteckningen
på alla de gods Riseberga ägde när
Gustaf
I, på grund av Västerås recess,
för sista gången öppnade klostrets
portar. Dess besittningar voro icke inskränkta
till de fem rättaredömena Boo, Lundby,
Sörby, Attersta och Alsnäs i Nerike; det
ägde även sådana i Södermanland,
Vermland, Vestergötland, Östergötland
och på Öland.
Bernhard
av Clairvaux,
cistersienserordens grundare
All
denna rikedom skingrades genom konung Gustafs reduktion,
då den dels tillföll kronan, dels återgick
till ägarna. Nunnorna fingo tillstånd
att bo kvar tills klostret 1546 brann, såsom
det uppgives, av åskeld.
Tillbaka
Ruinen
Klosterruinens
västra mur tecknad av C. S. Hallbeck, 1870-tal
De
härliga ruiner, som utgingo ur denna förödelse,
lämnades i fred till år 1650, då
de gamla klostermurarna togs i anspråk för
en nödig befunnen tillbyggnad och utvidgning
av Edsbergs
klosterkyrka.
Sedan den tiden hämtades därifrån
material än till den ena än till den andra
byggnaden; vandalismens verk fullbordades på
1820-talet, då i själva ruinen en kalkugn
inrättades, i vilken de nedbrutna klostermurarna
nedbrändes till kalk.
Förtjänsten
av att ha ur grushögarna framdragit ruinerna
sådana de nu befinnas, och varigenom man får
en ganska klar och tydlig föreställning
om kyrkan och andra delar av det gamla klostret,
tillhör en herr Nils Gabriel Roth, vilken på
1830-talet innehade Riseberga på arrende.
De
sålunda i ljuset framkomna byggnadslämningarna
utvisa att kyrkan från västra gaveln
till början av högkoret haft 90 fots höjd
och 60 fots bredd. Om den ansenliga höjd hon
haft vittnar den på vår teckning framställda,
ännu stående västra gavelmuren,
vilken i det närmaste torde hava samma höjd
som kyrkan en gång hade (bilden högst
upp, och samma vägg nedan).
Den
drygt 25 meter höga västra gavelmuren
sedd från klosterkyrkans utsida
Tillbaka
Denna
mur, med en höjd av nära 50 fot och en
bredd av jämt 60, har på mitten haft
ett fönster, vars höga och smala dagöppning
på längden är adelad av en smal
murad post och omgivet av ett murband i spetsbågsform.
På
ömse sidor om detta fönster förstärkes
muren, såväl på yttre som inre
sidan, av tvenne stödjepelare "contreforts",
av vilka de på murens insida småningom
vidgas för att övergå i kyrkans
valv, som varit uppburet av åtta fristående
pelare, fyra på vardera sidan om mittskeppet.
Huvudingången
till kyrkan är mitt på södra väggen.
Högkoret som i förhållande till
kyrkanär skäligen obetydligt - bredden
är nämligen 25 och djupet endast 12 och
en halv fot - har haft formen av en halv liksidig
åttahörning, med runda halvpelare i varje
hörn. Trenne breda trappsteg ledde från
kyrkan upp till koret.
Då
man utkom ur kyrkan genom huvudporten, hade man
strax på höger hand en liten smal stentrappa,
utför vilken man kom in i de gångar och
korridorer, som ledde till boningsrummen och klostercellerna.
Till tvenne sådana celler, den ena innanför
den andra, är grundmurarna ännu bibehållna.
Tillbaka
Skön
Elisifs sorgliga kärlekshistoria
Till
Riseberga kloster knyter sig hågkomsten av
skön Elisifs sorgliga kärlekshistoria.
Dottern Elisif av riksmarsken Erik Kettilsson Vase
och hans husfru av den norska Gyllenrothska eller
konung Harald
Gilles ätt, blev som barn av sin fader
insatt i Riseberga kloster.
Uppvuxen till jungfru hade den vackra nunnan ådragit
sig en ung tysk riddares, Bernhard den långes
blickar, vid ett tillfälle då han jämte
sin höge gynnare konung Albrekt af Mecklenburg
bevistade en mässa i Riseberga.
Konungen,
som sökte skaffa sina tyska gunstlingar giften
inom de förnäma släkterna i Sverige,
ofta med dessa senares största missnöje,
understödde riddarens frieri hos nunnans mäktige
fader, och då denne kort och bestämt
avslog detsamma, var konungen själv riddaren
behjälplig att bortföra bruden, vilket
skedde vid hennes utgående ur kyrkan.
Denna
händelse hade till följd att Elisifs fader
avvek från konung Albrekt och, såsom
anförare för drottning Margarethas
här, vid Falköping
i grund nedgjorde Albrekts trupper och tog både
honom och hans son till fånga.
Riddar
Bernhard flydde med sitt sköna byte över
havet, men drunknade själv under överfarten
till Gotland, där Elisif först upptogs
av en fiskare och sedan av biskop Nils i Linköping,
som förde henne tillbaka till Riseberga kloster,
där hon avled några få dagar efter
återkomsten.
Biskop
Nilss (död 1391) har besjungit hennes äventyr
i en av de vackraste visor, som från medeltiden
övergått till våra dagar:
Hur
qvald den sjuttonåra himlabrud!
Af älskarns kyssar i dess själ hvad minnen;
Dess tankar sträfvade med makt till Gud,
Men ack! till jorden sträfvade dess sinnen.
Hon
täljer ut och täljer om igen
Sitt radband, suckande sitt Ave stammar,
Men under doket trånar ögat än,
Och samma hjerta under slöjan flammar.
De gamla klostergrunderna har renoverats under senare
tid
Skön
Elisif har förvisso inte varit den enda svenska
romanhjältinnan i nunnedok. Vilka fängslande
skildringar ur klosterlivet skulle icke de förfallna
och övervuxna cellmurarna både vid Riseberga
och på andra ställen inom vårt
land ha att förtälja, om de kunde tala!
Vilka
rika ämnen för rörande kväden
skulle icke våra skalder kunna hämta
ur de förvittrade stenarna, om dessa förmådde
yppa de ömma förtroenden, som för
århundraden tillbaka blivit dem meddelade!
Ta
gärna en guidad
tur genom ett cistercienskloster på 1200-talet.
*
* * *
Intill
klostret byggdes år 1937 en amfiteater
Foto: Eva-Lena Nylén - från hennes
hemsida