blivit myndig verkade Torgils som dennes förmyndare
under åren 1290-1298 då kung Magnus Ladulås
dött, men vad man kan förstå var han
ända fram till 1303 den som tog de stora besluten.
Torgils
vapen
Tillbaka
Torgils omnämnes även under namnen Tyrgils
eller Torkel, första gången i en skriftlig
källa år 1283. Torgils far hette Knut och
moderns efternamn var Sigtryggsdotter ur ätten
Boberg från Östergötland.
Enligt en osäker källa föddes Torgils
i Lena, födelseåret
är okänt. Torgils morfar
var Sigtrygg Bengtsson Boberg, den tidigast kände
användaren av ett heraldiskt frälsevapen
vilket han använde på ett sigill år
1219.
Torgils
första hustru (1296) var Birgitta av Sverige
( 1303), och tillsammans kom de att få
två döttrar - Kristina (1297-1356) och
Margareta varav den senare gifte sig med Knut Folkesson
av de berömda Algotssönerna.
Hustrun Birgitta var en dotter till antingen kung
Valdemar eller Magnus ladulås, nämnda ovan.
Det
andra äktenskap ingicks med den tyska Hedvig
von Ravensberg redan 1303, men de fick aldrig några
barn. Känt
är att Torgils Knutsson lämnade Gum
i morgongåva då han gifte sig med Hedvig,
bekräftat i hans testamente från 1306.
Som
riddare genomförde
Torgils Knutsson år 1293 det
tredje korståget till Finland, och år
1300 i den s.k. Nevakampanjen
mot Finland erövrade
han Karelen, anlade fästet Viborg
och trängde även
in till fästet Nöteborg
vid floden Neva.
Viborg
400 år efter att Torgils beordrat dess uppförande
- bild från 1709
Tillbaka
Torgils
och hertigarna Erik och Valdemar
Erikskrönikan
berättas att Torgils Knutsson bjöd
in Magnus Ladulås stridande söner Birger,
Erik och Valdemar till "eth fästä"
Aranäs
1304.
Vad Torgils ville med detta var troligen att få
Erik och Valdemar att skriva under ett dokument där
de lovade att ej lämna riket eller knyta kontakter
med utlandet, och inte heller besöka kung Birger
utan att vara kallade. Med
detta ville Torgils försäkra sig om att
han ensam skulle kunna fortsätta att påverka
Birger och därmed fortsätta styra och ställa
så som han gjort under förmyndartiden.
Motvilligt skrev de på, varefter Birger begav
sig till Visingsö
och de båda hertigarna till det till Aranäs
ganska närliggande Rackeby.
Efter
många turer försonades dock de tre bröderna
för en tid, länge nog för att komma
överens om att Torgils måste bort. Hertigarna
Erik och Valdemar fick övertalat sin broder och
kung Birger Magnusson att det var Torgils som 'utstrött
oenighetsfrön dem emillan'. Den egentliga anledningen
var nog annars att hertigbröderna insåg
att de inte hade en chans att kunna störta Birger
från tronen så länge Torgils fanns
i livet. Även kyrkan fann detta vara en god idé
eftersom Torgils motarbetade den för dess alltmer
ökande makt.
Tillbaka
Slutet
Torgils
avrättning i Stockholm
Så
en dag 1305, den 6 december då Torgils efter
vad man tror vistades på Lena
hus, lät bröderna Magnusson fängsla
honom. Enligt Erikskrönikan var det riddaren
Folke Jonsson av Fånö som utförde
uppdraget, med det föregivet att han skulle få
sälla sig med Torgils om han vägrade utföra
uppdraget. Folke vågade inte neka, utan förde
Torgils till Stockholm
där han sattes i fängsligt förvar.
Efter
två månader då Torgils fått
klart för sig att han skulle avrättas satte
han sig ner för att författa sitt
testamente. Dagen efter, på en äng
utanför Stockholm där korna brukade gå
och beta, grävdes en grop. Då Torgils anlänt
till avrättningsplatsen, prästerna läst
sina böner och anklagelserna kungjorts tvingades
han knäböja för sin bödel, och
snart låg både han och huvudet nere i
gropen. Detta hände den 10 februari 1306, på
avrättningsplatsen på Södermalm.
Kvarlevorna
grävdes senare upp och flyttades
till klosterkyrkan på Gråmunkeholmen,
nuvarande Riddarholmskyrkan:
Torgils
Knutssons gravhäll
"HÄR
LIGGER JORDAD KONUNGENS MARSK TYRGILS
VÅLDSAMT HALSHUGGEN, LIDANDE OFÖRTJÄNT
STRAFF,
GIVEN TILL GEMÅL ÅT BIRGITTA, NYSS BEGRAVEN
OCH VID
HUSTRUNS SIDA MED HENNE FÖRENAD LIKSOM FORDOM
PÅ DEN ÄKTA BÄDDEN"
Tillbaka
Replika
av en hjälm från ca 1300, funnen alldeles
vid Aranäs borg. Kanske tillhörde den
Torgils Knutsson själv - han hade ju ändå
ingen användning för den efter 1306...
Enligt
en trovärdig källa skall hjälmen
använts som "fotboll" efter att den
hittats vid borgen. Dom som sparkade kan inte gärna
ha vetat vad det var...
Men därav kan man förstå att den
var illa ankommen av sin tid i jorden.
Att den kallas för Torgils järnhatt visar
också att den var gjord av järn, inte
av koppar.
Akvarell
av Nils Månsson Mandelgren, 1846,
Foto: Folklivsarkivet, Lunds universitet
Bilden
ovan föreställer ett 1300-tals guldskinnstäcke
som rekonstruerats av den kyrkliga syföreningen
i Östra Stenby, där Torgils ägde en
stor egendom.
Tack vare de vapensköldar som avbildas på
täcket kan det knytas till Torgils Knutsson och
hans hustru i andra giftet, Hedvig Ravensberg. Täcket
är stort, varje ruta är nästan en meter
i kvadrat.
Kanske
såg Torgils ut så här?
Tillbaka
Erikskrönikan
som skrevs på 1320-talet, där hertig
Erik troligen var den som såg till att den
kom på pränt, sannolikt författad
av en person i hans hov och någon som även
stod Mats Kettilmundsson nära, eftersom denne
jämte hertig Erik framställs som krönikans
hjältar, står att läsa om hur det
gick till då Torgils fängslades och avrättades
(sicken mening...), läs
om avrättningen här.
Marskens
eftermäle
Torgils
Knutssons styrelse menas ha lämnat ett gott minne
efter sig bland folket. Goda och fruktbara år
följde efter den hårda tiden strax efter
kung Magnus död, och folket tillskrev sin vana
trogen gärna sin främste man allt vad som
kom från ovan.
Då
det gäller handeln så stadfäste Torgils
Lübeckarnas handelsfriheter och mottog skrivelser
och sändebud från de romerska kejsarna
rörande hansestädernas handel på Novgorod,
vilket Sverige behärskade sedan de blivit herrar
över Karelen och efter uppbyggandet av Viborg,
grundat av Torgils.
"I
allmänhet visade sig marsken som en strängt
rättvis och allvarlig man, som med klokhet och
förutseende vårdar sig om rikets och sin
konungs väl. Detta ser man tydligast uti hans förhållande
till de andliga, mot hvilka han strängt tog vara
på kronans rätt, utan att derför göra
intrång på de andliges friheter.
Vi skulle kunna uppräkna många bevis på
hans ynnest för kyrkan och de andlige. Emellertid
ankom från påfven ett bref, hvaruti han
högligen klagar öfver den frihet, den verldsliga
makten tog sig öfver den andliga, och befaller
presterna att utfärda kyrkans bann både öfver
innehafvaren af den verldsliga
makten och de menigheter, som stodo på dennas
sida, om oskicket fortfore".