Ett
Kungahälla från flera epoker, sett från
nordost, med Ragnhildsholmen
ute i Nordre älv
|
ungahälla
var redan på 1000-talet en av Norges viktigaste
städer.
På
vad som idag kallas Klosterkullen
byggdes en kastal, ett torn med |
en kringliggande vallgrav av Sigurd
Jorsalafar en bit in på 1100-talet.
Snorre Sturlasson skrev att Sigurd förbättrade
Kungahälla så mycket att det inte fanns en
större stad i Norge vid den tiden och att "Där
gjorde han ett stort kastell och lät gräva ett
stort dike omkring. Kastellet var byggt av torv och sten.
Han gjorde detta kastell till bostad för fast besättning
och han byggde kyirke där".
Borganläggningen
vid Kungahälla hade en mycket kort existenstid.
Enligt sagan blev det erövrat och bränt vid
det för Kungahälla så katastrofala vendiska
anfallet den 10 augusti 1135. Lokaliseringen av Sigurd
Jorsalafars kastell har varit omdebatterad. Det är
dock sannolikt att den låg på Klosterkullen
vid det gamla Kungahälla, på Kastellegårdens
ägor.
För
1.000 år sedan var vattennivån ca två
meter högre än idag vilket medförde att
såväl
Nordre som Göta älv var betydligt bredare,
närmast att likna vid riktiga fjordarmar.
Tillbaka
Sigrid
Storråda och Olav Tryggvasson 998
Snorre
beskrev i en av sina berättelser hur Olav
Tryggvasson år 998 mötte Svearnas drottning
Sigrid Storråda
på Konungahälla.
"Tidigt
om våren drog kung Olav österut till Konungahälla
för att möta drottning Sigrid. Då de
fann varandra, talade de om det mål, varom det
hade handlats om vintern, att de skulle giftas, och
gick allt på bästa sätt. Men då
sa kung Olav, att Sigrid skulle låta sig döpas
och ta den rätta tron. Hon sa då: "Inte
vill jag gå ifrån den tro, som jag förut
och mina fränder före mig haft, men jag vill
intet säga, om du tror på den Gud, dig likar."
Då
var kung Olav mycket vred och sa tvärt: "Varför
skulle jag vilja ha dig till maka, hundahedna?"
och slog henne i ansiktet med handsken, han höll
i. Därefter stod han upp och även hon, och
Sigrid sa: "Detta kan väl vara din bane".
Sedan skiljdes de åt; kungen for norrut i Viken
(Oslofjorden), drottningen österut i sveaväldet."
Saken
gjordes inte helle bättre av att den stora guldringen
som sades vara tagen från hovdörren i Lade
och som erbjöds Sigrid visade sig bestå av
förgylld koppar. Dessutom lär Olav ha dragit
in lejdaren samtidigt som Sigrid skulle gå ombord
på sitt skepp, varvid hon föll i vattnet
och höll på att drunkna...
Detta var droppen som fick ölstånkan att
svämma över hos Sigrid. Enligt sagan lär
hon vara den som låg bakom slaget
vid Svolder där Olav omkommer.
En
som också skrivit mycket om Olav Tryggvasson var
en annan isländsk hävdatecknare - Odd
Snorresson.
Tillbaka
Olav
den helige och Kungahälla 1018
Om
kung Olav
Digre (den helige) av Norge berättades att
han år 1018 "for österut till Konungahälla,
men när de kom dit, sporde de inte till sveakungen
(Olof
Skötkonung) och inga män var ditkomna
på hans vägnar. Kung Olav blev i Konungahälla
länge om sommaren." Han väntade ivrigt
sveakungen men fick till slut erfara att denne brutit
sin fred till honom.
"Nu ville kungen veta av hövdingarna och andra
lidsmän, vilket råd han skulle uppta, om
han ska gå upp i Götalandet att härja
med den här, som vi nu har, eller om det synes
er gott att uppta något annat råd?"
Det hela slutade med att kungen seglade norrut till
Viken och satte sig till hösten i Borg
(kungaborgen i Sarpsborg).
Tillbaka
Ett
märkligt tärningskast
Några
år senare möttes verkligen sveakungen Olof
Skötkonung och Norges kung Olav
Digre i Kungahälla. Under detta möte ska
följande häpnadsväckande episod ha utspelat
sig, allt enligt Snorre:
"Torsten
frode säger, att på Hising ligger en bygd,
som ömse hört till Norge eller Götaland.
Kungarna avtalade, att de skulle lotta mellan sig om
denna bygd och kasta med tärningar; den skulle
få, som fick det större kastet. Sveakungen
kastade då två sexor och sa, att kung Olof
behövde inte kasta. Men han svarade, skakande tärningarna
i handen: "ännu är två sexor på
tärningarna och för Gud, min herre,är
det ännu litet att låta dem komma upp."
Han kastade och fick två sexor upp. Då kastade
Olof sveakung och fick åter två sexor. Då
kastade Olof, Norges kung, och var på den ena
tärningen sex, men den andra brast i sönder
och var på honom sju. Han underlade sig bygden.
Mer har vi inte hört om deras möte. De skiljdes
i sämja."
Tillbaka
Anund
Jacob och Olav den helige 1025
I
Kungahälla slöt den svenske kungen Anund
Jacob år 1025 ett förbund med svågern
Olav
Digre, Norges kung. Med 420 skepp seglade de året
därpå gemensamt till anfall mot den danske
kungen Knud
den store vid Helge å i Skåne. Trots
svågrarnas numerär räckte deras gemensamma
kraftsamling inte tilll, det var Knud som avgick med
seger.
Tillbaka
Trekungamötet
i Kungahälla(?) 1101
Året 1101 möttes de tre nordiska kungarna
Magnus
Olavsson (Barfot) från Norge, Inge
Stenkilsson från Svitjod och Erik
Ejegod från Danmark. Man slöt då
fred mellan rikena och det bestämdes att kungarna
"skulle ha det rike som deras fäder haft före
dem". Som bekräftelse på freden skulle
kung Inges dotter Margareta gifta sig med den norske
kungen Magnus, och kom att bli känd som Margareta
Fredkulla.
Exakt
på vilken plats mötet skall ha avhållits
är okänt, men Snorre skrev "vid Kongahälla
i älven" medan andra källor säger
"vid landamäret i älven". Det kan
väl aldrig ha varit på Ragnhildsholmen
som ju ligger i älven...? En annan tänkbar
plats skulle kunna vara Tjurholmen
ett stycke upp i Göta älv där ett kungamöte
hölls år 1303.
Tillbaka
Jesu
kors i Kungahälla
Magnus
Barfot dog 1103 och efterträddes av sina söner
Sigurd,
Öystein och Olav. Från år 1123 var
Sigurd ensam regent. Han bar tillnamnet "Jorsalafar"
efter sin korstågsfärd till Jerusalem åren
1107-1111. Med 60 skepp seglade han via England, Lissabon
och Sicilien till det heliga landet. Här kämpade
nordborna framgångsrikt mot muslimerna - läd
om korstågen.
Av kung Baldwin av Jerusalem fick Sigurd en bit av Jesus
äkta träkors som återfunnits på
300-talet. Snorre
berättar att kung Sigurd fick den heliga träflisan
mot löfte om att han skulle instifta ett ärkebiskopssäte
i Norge och att träflisan skulle ligga i den kyrka
där Olof den helige (digre) vilade, alltså
i Trondheim.
Så blev nu inte fallet. Träflisan kom i stället
till Kungahälla:
"Kung Sigurd lät stärka handelsplatsen
i Konungahälla så mycket att det var den
mäktigaste platsen i Norge. Han var länge
där för att skydda gränsen. Han lät
bygga en kungsgård i borgen. Han krävde av
alla härader i närheten av handelsplatsen
och alla människor i byn, att varje man som var
äldre än nio vintrar var tolfte månad
skulle bära till borgen fem vapenstenar eller fem
störar som skulle vässas i ena änden
och vara mer än fem alnar höga.
Där
i borgen lät kung Sigurd bygga Korskyrkan.
Det var en träkyrka, byggd med gott virke och kunnande.
När Sigurd hade varit kung i tjugofyra vintrar
invigdes Korskyrkan. Där lät kung Sigurd sedan
förvara det heliga korset och många andra
heliga reliker. Den kallas Kastalakyrkan. Framför
altaret ställde han en tavla som han hade låtit
göra i Grekland. Den var gjord av koppar och silver
och vackert förgylld, prydd med metaller och ädelstenar.
Där fanns en kista som den danske kungen Erik
Emune hade sänt till kung Sigurd och en plenarius
skriven med gyllene bokstäver som patriarken hade
givit honom".
Den
10 augusti 1135 stormades Kungahälla av de hedniska
venderna (ett folk vid södra Östersjöns
kust). Trots tappert försvar plundrades och skövlades
samhället varvid även Korskyrkan brändes
ner.
Tillbaka
Relikskrinet
- Camminskrinet
En
gipskopia av vad man tror kan vara det relikskrin vari
Sigurd Jorsalafares träflisa förvarades, tillverkat
i södra Skandinavien och, har man spekulerat, föreställande
ett långhus med välvda väggar. Skrinet
var tillverkat av trä och beklätt med älghornsplattor,
utskurna i Mammenstil, alltsammans inramat av bronsbeslag.
Här kan man bl.a. se Det stora djuret med en maskbild
till huvud.
Harald
Godwinsson svär normanderhertigen Vilhelm erövraren
lydnad genom att lägga händerna på två
relikskrin
Läs om
Bayeuxtapeten
Tillbaka
Hertigarna
Erik och Valdemar
Senare,
år 1304, samlade hertigarna Erik
och Valdemar sina styrkor i Kungahälla (Erik
styrde då på Ragnhildsholmen)
och begav sig in i Västergötland. Först
att råka illa ut var staden Lödöse
som brändes och där Västgötalagmannen
Bengt
Hafridsson togs till fånga. Från Lödöse
tog sig hertigarna sedan upp till Dalsland där
de anlade fästet Dalaborg.
Tillbaka
Arkeologi
i Kungahälla
År
1863 påträffades på platsen för
Kungahälla en myntskatt som nedlagts före
år 1260. Åren 1953 till 1954 grävdes
resterna ut efter det medeltida Augustinerklostret
och år 1958 utförde arkeologerna grävningar
på ett medeltida kyrkogårdsområde
i den forna staden.
Åren
1985-1994 utfördes ett flertal utgrävningar
på olika platser inom det gamla stadsområdet.
Bl.a. undersöktes tjocka kulturlager med bebyggelse
ner till ca året 1140 samt en medeltida tegelugn.
Vid utgrävningen av denna tegelugn påträffades
äldre bebyggelserester. Dessa visade sig härröra
från en byggnad som stått på platsen
från ca år 1080 till ca år 1140. Byggnaden
har förstörts av brand.
Det
arkeologiska materialet visar att bebyggelsen i Kungahälla
åtminstone går ner till sent 1000-tal. Efter
vendernas förstörande av staden sommaren 1135
flyttades bebyggelsen lite västerut. Nybebyggelsen
reglerades genom tomtdragning vilket kunnat påvisas
arkeologiskt. Under perioden 1160-1250 ökade antalet
föremål i de bevarade kulturlagren. Detta
kan tyda på en expansiv period i stadens historia.
Rester efter olika hantverkare har dokumenterats, t.ex.
kammakare som producerat benkammar, glasblåsare,
läderhantverkare och smeder.
Källor:
Skylt på platsen (bild)
Fotevikens
hemsida
Borgar
från forntid och medeltid - Anna-Lena Eriksson
m.fl.
|