|
trax
invid Hornborgasjöns nuvarande sydöstra
strand låg Sätuna hamn, om vilken det förtäljes
i en gammal sägen i trakten. Och visst |
kan man fortfarande skönja den gamla strandlinjen där
noggrant staplade stenar plötsligt tar över. Detta
är hamnen som föreslagits ha tillhört staden
Situn där Olof
Skötkonung lät prägla mynt.
Sätuna
hamn har också föreslagits vara platsen där
norske Olav
Haraldsson lade till då han härjade i Svitjod
år 1007, här i Fornu Sigtunir
- där Snorre
efter sitt besök hos lagman
Eskil år 1219 skrev att man fortfarande kunde
se stenarna där Olavs landgångar lades...
Tillbaka
Skäggyxa
funnen vid Hornborgasjön,
i Hornborga socken
ett par km norr Sätuna
Till
Sätuna kunde man förr ta sig med båt,
se under Skara.
Idag
ligger hamnen en bit bort från Hornborgasjön,
men detta kan förklaras av landhöjningen, fem
sänkningar av sjöns vattenstånd samt de
senaste århundradenas utdikningar. Tidigare namn
på Hornborgasjön har varit Lodhne, Lonen och
Lunden.
Tillbaka
Assar
Blomberg skrev år 1929 sålunda:
"Sommaren 1918 hittades i Hornborgasjön - där
vattenståndet till följd av den senaste sänkningen
blivit synnerligen lågt - en s.k. kittelhatt (stormhatt)
av järn från 1400-talet. Till skillnad från
hjälmen, som tillhörde riddaren, brukades järnhattarna
av de menige männen, och de buros som vanliga hattar
med obetäckt ansikte. Den imponerande pjäsen
väger c:a 2 kg. och har en diameter i brättet
av 38-41 cm. samt en höjd av 19 cm". Man har
även funnit ett svärd från samma period
med en ovanlig ornamentering på hjaltet.
Prästen
och hävdatecknaren Arvid Afzelius bodde på
1800-talet i Sätuna och berättade i en bok att
han som liten vallpojke brukade valla sin farfars får
på det närbelägna Ekornavallen.
Han skrev att Ekornavallen var "densamma som i Västgötalagen
kallas Lintorna-Vallen, där västgötalagmannen
skulle 'kväda lag' för den församlade menigheten".
Tillbaka
Sätuna
- Fornu sigtunir - Situn
Det
finns de som vill sätta likhetstecken mellan Sätuna
och 'fornu sigtunir', även om denna mycket gamla
skrivning av tradition ansetts mena Sigtuna
norr om Mälaren. Dock - Sätuna hette i gamla
tider Situn, precis som det står på västgötakungen
Olof
Skötkonungs mynt!
Och
i det några km åt nordost belägna Häggum
har man i en bokpärm funnit en text skriven delvis
med runor - Austr for Situn. Hur gammal denna runinskrift
är vet man dock inte.
Holger
Bengtsson, författare till boken 'Svetljud - sveafolket
från Kinnekulles
Upland', kom efter att ha diskuterat med isländska
språkmän fram till att "fornu sigtunir"
hos Snorre
inte avsåg ett ortnamn utan helt enkelt betydde
"de forna Odengårdarna". Dessa kan ha
legat var som helst, men mer troligt i Odenkultens äldsta
bygder än norr om Mälaren. Dessutom menade Birger
Nerman och Hugo Jungner att Odenkulten kom till trakten
av Mälar-Sigtuna minst 500 år senare än
till Vänerområdet. Läs om när
Oden kom till Västergötland.
Tillbaka
"Staden
Situn"
"Här
(i Sätuna) ha legat en stad, varefter märken
efter torg och stenlagda gator ha utvisats, och där
den första inflyttningen av Götar säges
ha bosatt sig. Här bodde Oden
under första tiden efter sin ankomst till landet.
Ett flertal sägner och lokaliteter minna ännu
om honom. Sålunda berättar en sägen i
Sätuna om honom att han betat sina hästar på
de så kallade Odensängarna därstädes,
som därav erhållit sitt namn. På dessa
ängar, helt nära vägen och gränsen
mot Hornborga, låg ända
tills för några år sedan en större
stenhäll, som bland ortsbefolkningen gick under benämningen
Markus sten, som av åtskilliga forskare
angives såsom minne från Kung
Inges tid. Afzelius med ledning av på
hans tid gängse sägn om en evangelist vid namn
Markus och efter honom flera skribenter anse nämligen,
att stenen erhållit sitt namn efter en beryktad
skald med detta namn som levde vid Kung Inges hov".
Tillbaka
Paris
- Fyris?
Strax
invid Sätuna ligger Paris. Ortsborna själva
kallar dock inte platsen för Paris utan Fáris,
likaväl som man på sin lokala västgötadialekt
säger kjarka istället för kyrka. I Paris
finns väldiga vallar som sluttar ner mot Hornborgaån,
som Slafsan här blivit omdöpt till, en å
som för 1000 år sedan var betydligt mer imponerande
än idag. Om en Parisbo skulle gå ner till ån
så skulle han säga att vägen dit går
över Farisvallarna.
Paris
- kan detta då vara platsen för slaget
vid Fyrisvallarna? För det var nog inte vid Fyrisån
i Uppland denna strid utspelade sig, den ån hette
Salaån ända fram till på 1600-talet
Stefan Åsbom skrev på sin forna hemsida angående
namnförändringen:
Med
denna teknik (se ovan) kan man ju bevisa det mesta - om
det nu inte var för områdets andra intressanta
platser. Alldeles i närheten av Paris finns ju Sätuna,
utpekad av Mac Key såsom varande Olof
Skötkonungs myntpräglingsverkstad. Nu vet
vi att arkeologerna funnit avtryck i bly från myntverkstaden
i Sigtuna i Uppland. Det visade sig dock att Sätuna
varit en forntida bosättning, så helt fel hade
Mac Key inte.
Det
intressanta är dock att platsen tidigare hette Situn,
precis som det står på Olofs mynt från
1000-talet. Dessa "Situnmynt" berättar
om en kung på kullen, d.v.s. Kinnekulle,
och vi vet sedan tidigare att det finns en ort som tidigare
kallades "Fornu Sigtunir" några mil norrut
(se under Askeberga).
Denna ort ligger förvisso vid sjön Östen
men tillhörde under forntiden samma vattensystem.
Här har Mac Key också funnit sin "Ubsolakulle",
med mystiska stora stenhällar, hålvägar
och med platser som Köttgärdet och Riksberget.
Hur
kan det komma sig att de mest berömda platserna i
svensk historia - Fyris, Ubsola (Uppsala), Situn och Fornu
Sigtunir finns med några mils avstånd på
härifrån? Är det bara en slump eller finns
det något konkret att finna här?
Tillbaka
RAÄ
om tuna-namnen
Riksantikvarieämbetet
skriver:
"Efterleden -tuna är en av de mest omdiskuterade
inom den nordiska namnforskningen. Omkring 120 platser
i Sverige, de flesta i Mälardalen, bär namn
på -tuna (Tuna) och mycket talar för
att många tuna-orter en gång varit
någon form av centralorter för kult och politisk
maktutövning. En tolkning av Sigtuna är att
förleden är ett ord sig eller sik
som betyder framsipprande vatten, vattensjukt ställe
och att detta åsyftar en bäck som rinner vid
medeltidens Fornsigtuna".
Givetvis
talar man här om Sigtuna
vid Mälaren, men jämför gärna med
sägnerna härifrån Sätuna och Sigtunerne
vid Vad, inte långt från Askeberga.
Tillbaka
Kyrkorna
vid SÖ Hornborgasjön
Från
1100-talet och ända fram till 1800-talet låg
det hela fem kyrkor utmed Honborgasjöns sydöstra
strand. Längst
i söder låg kung Inges Hånger,
och sedan följde med endast några få
kilometers mellanrum Sätuna kyrka,
Hornborga kyrka, Broddetorps
kyrka och Bolums kyrka.
Tillbaka
Sätunas
forna kyrka
Om
Sätuna kyrka som fortfarande fanns kvar
i början av 1810-talet skrev Lindskog att "den
är mörk och så liten, att den knapt är
tillräcklig för denna lilla Socken. Kyrkan är
upförd af huggen sten, hvars form tillkännagifver
en hög ålder".
På
1580-talet berättas att såväl kyrka som
intilliggande härbärge hade taken täckta
med halm.
Tillbaka
Hornborga
Ruinen
av Hornborga kyrka sedd från söder med en stavkorshäll
från 1100-talet t.h.
Hornborga
kyrkoruin är belägen på en
kulle i anslutning till egendomen Bosgården,
strax norr om Hornborgaån. Kyrkan övergavs
i början på 1800-talet då tornspiran
blåste ner och skadade kyrkan.
Kyrkoruinens
mursträckningar återstår till c:a
en meters höjd och består av tuktad sandsten.
Den
äldsta kyrkan uppfördes sannolikt under
1100- eller tidigt 1200-tal och bestod av rektangulärt
långhus med smalare, rakslutet kor och samtida
västtorn. Sakristia och vapenhus vidbyggdes
på korets norra respektive långhusets
södra sida, sannolikt under senmedeltiden.
Utmed
kyrkoväggen fann man på 1880-talet två
mycket gamla gravhällar varav den ena var försedd
med såväl kors som runor. Se skäggyxan
från Hornborga ovan.
|
Peringsköld
1670
|
Kyrkan
sedd från koret med ett vackert överstycke
till tre smala spetsbågefönster nere t.h.
Tillbaka
Kung Inges slott i Hornborga?
Ytterberg
i sydöstra delen av Hornborgasjön där kung
Inges slott sägs ha stått,
borgen där ute på hornet - Hornborg...
P
E Lindskog år 1810:
"På Hornborga bys egor, å en udde vid
sjön, synas några obetydliga kvarlevor, bestående
i förfallna källrar och stensamlingar efter
en större byggnad eller slott, som hetat YTTERBERG
eller YTTERBORG. När och av vem detta blivit upfört
samt anledningen till dess förstöring är
numera obekant: sannolikt har det för 3 á
400 år sedan (skrivet år 1810) varit
bebott. Stället bär ännu namn av Ytterberget.
En
större å, eller älf, genomskär södra
delen av Församlingen. Den är utmärkt för
sitt häftiga flödande om vårtiden, vilket
härrör från det ymniga isvatten som då
vanligtvis nedstörtar från angränsande
berg. I denna å finns åtskilliga Tullkvarnar,
som dock stundom skadas av förutnämnda vattuflöde,
ävensom de vid infallande långvarig torka,
i brist på vatten, ehuru stor denna å är,
avstanna".
Assessorn i Antikvariatskollegium Johan Hadorph skrev
i slutet av 1600-talet att "Ett slott finns utföre
Hornborgasjön, där han mäst bott
(Inge
d.ä.). Det verkar som om slottet vid Hadorphs
besök fortfarande funnits till.
På
1930-talet omtalas tre gropar, två invid varandra
varav en åtta meter i diameter och en tredje ca
40 m NNV därom, också ca 8 m i diameter. Dessutom
omtalas vad som förefallit ha varit några hörnstenar
till en byggnad, ca 9x16 m, och man har också funnit
tegelrester på platsen. Ute i vattnet omtalas ett
stenrev som skall ha avslutats med ett pålverk av
ek.
Då
Ytterberg undersöktes arkeologiskt i samarbete med
studiecirkeldeltagare i Sätuna
framkom en källare med trapphus tillsamman med fynd
från 1400-och 1600-talen. Utförda C14-dateringar
gav dateringarna 1130, 1300 och 1700.
Från
Ytterberg lär man på 1200-talet kunnat ta sig
med båt till hamnen i Skara.
Tillbaka
Rännehögen
alldeles väster om Bosgården, totalt ca 50
m i diameter
På
Almeö ca två km söder om Ytterberg finns
en mycket märklig platå, ca 130x80 meter stor
som påminner starkt om den platå där
Gälakvist
låg. Här har man funnit den berömda Almeöhunden,
ca 9.000 år
gammal.
Ca
200 meter nordväst om Hornborga
kyrka ligger Kungagraven som är en gånggrift
i en hög, ca 27 x 22 m, men hela området åt
väster mot Hornborgasjön är fylld med gravar
- i söder ligger Odensängarna. I hornborga har
man funnit en guldring från folkvandringstid - se
den här.
Stålhjälm
(kittelhatt) från 1400-talet, funnen utanför
Ytterberg
Läs mer, extern länk:
En
hund begraven i Hornborgasjön
Tillbaka
Broddetorp
Peringsköld,
1670-tal
Den
forna stenkyrkan i Broddetorp var moderkyrka
för Broddetorps pastorat som bestod av Broddetorp,
Bolum, Hornborga och Sätuna kyrkbyar. Den äldsta
stenkyrkan i Broddetorp bestod av rektangulärt långhus
och smalare absidkor, sannolikt uppförd under 1100-talet.
Den gamla kyrkplatsen är belägen knappt en km
öster om den nuvarande som uppfördes 1821.
Lindskog:
"Moderkyrkan Broddetorp är gammal och förfallen,
har tillförne varit ganska liten, men blef 1764 och
följ. något utvidgad och förbättrad.
Hit hörer en liten äng, som för närvarande
bortarrenderas emot 1 1/3 R:dlr banko".
Tillbaka
Det
makalösa altaret som mycket väl kan
ha tjänat som högaltare i Skara domkyrka
Det
gyllene altare som stått i Broddetorps kyrka tros
en gång ha fungerat som högaltare i Skara
domkyrka, anskaffat dit från Jylland av biskop
Bengt
den gode på 1100-talet för att sedan troligen
skänkas till Broddetorp av biskop Brynolf
i början av 1300-talet i samband med att domkyrkan
byggdes om.
Antemensalet
är fastsatt på en skiva av ek vilken har ytbehandlats
på ett sådant sätt att man får
den absoluta uppfattningen att det hela är utfört
i renaste guld. De många figurerna och utsirningarna
är av förgylld koppar och är mejslade emot
betraktaren. Ytan är sedan belagd med inbränd
linolja för att återge skuggor och högdagrar
på ett livfullt sätt.
Även
i Broddetorp kom altaret att degraderas, och blev för
en tid flyttad in i sakristian. Men inte heller där
fick det stanna, utan monterades ner och förvarades
under en av kyrkbänkarna där särskilt det
tillhörande krucifixet blev illa medfaret av kyrkobesökarnas
fötter...
Se
en bild från överdelen
av altaret som mycket väl
skulle kunna föreställa kung Erik
den helige!
Källa:
Skatter i Skaraborg av Sixten Västgöta-Bengtsson
I Broddetorp hölls år 1529 ett stort möte
där två biskopar från Linköping
höll dundrande förmaningstal för Västergötlands
allmoge i anledning av Västgötaherrarnas
uppror mot Gustav Vasa som då precis kommit
av sig. Vad man ville åstadkomma var att få
bönderna att lova den rätte kungen (Vasa) fortsatt
trohet och att få bönderna i insikt om att
den Lutherska läran nu var den som skulle vara allena
rådande i riket. Att man valde just Broddetorp som
platsen för detta möte bör vittna om ortens
betydenhet.
Tillbaka
Bolum
Bolums
stenkyrka blev högst sannolikt uppförd
under 1100-talet. På dess ödekyrkogård
som ligger en km norr om dagens kyrka i Broddetorp uppfördes
år 1874 ett skolhus. Socknen skrev år 1397
som Buleem sokn. Se den fantastiska dopfunten
från kyrkan hos historiska.se. Denna funt har varit
upphovet till benämningen Bolumgruppen bland dopfuntar.
Se också bronsålderskniven
liksom guldet
från Bjellum från folkvandringstid.
Lindskog:
"Bolums kyrka är belägen i Bolums by på
en jämn och vacker plats, hvaräst öfver
Hornborga-sjön är en vacker utsigt. Vid slutet
af 1740 blef kyrkan tillökd med en utbyggnad å
norra sidan, hvadan den nu med sitt motsvarande vapenhus
å södra sidan liknar en korrskyrka. Den är
försedd med torn och på den mindre af deruti
varande 2:ne klåckor finnes årtalet 1389 m.m.
Kyrkogården är omkring planterad med alm, ask
och lönn".
"Vid
Korsbacken ej långt från Bolumstorps by och
hemmanet Korstorp finnes en RUNSTEN, avslagen på
ena ändan, vars inskription nu mera är nog utnött
och otydlig. Utom dessa fornlämningar finnas även
här och där vanliga Stenkummel och Ättehögar,
men hvilke äro mindre anmärkningsvärde".
Ett
annat Bolum låg vid Fullösa
nedanför Kinnekulle.
Tillbaka
Heljesgården
i Bolum ovan Hornborgasjön och Kinnekulle i fjärran,
tre mil bort
Källor:
Medeltiden
i Västergötland
FMIS
RAÄ
P E Lindskog
|